Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Měla jsem smlouvu na odlet 16.5.2020 do Turecka. 24.4.2020 jsem dostala zprávu, že odlet z důvodu epidemie není možný a návrh na poukaz s názvem TravelSafe+. Vzhledem, že patřím do rizikové skupiny v dubnu t.r. mně bude 73 let a současná doba nenaznačuje, že by bylo možné vycestovat, požádá jsem cestovní kancelář o vrácení částky, kterou jsem zaplatila (záloha 7.000Kč). Dostala jsem odpověď, že možnost vrácení peněz je možné jenom těm klientům, kteří měli odlet až 16.6.2020 a poukaz jim byl vystaven po 5.5.2020. Považuji postup kanceláře za nesprávný už z toho důvodu, že poukaz neoznačovali jako Lex Voucher a podle zákona 185/2020 par.,odst.3 se říká, že rizikovým skupinám se mají peníze vrátit a to už za neuskutečněné zájezdy od 20.2.2020. Domnívám se, že cestovní kancelář nepostupuje
správně a nerespektuje zákon.
Komunikace s cestovní kanceláři je neúspěšná, peníze vrátit nechce. Informace, jak se dostat k peněz jsou získala z poradny Dtestu.
Chci dostat své peníze zpět, už z toho důvodu, že jednoznačně patřím do rizikové skupiny a cestovní kancelář si nemůže určovat od kdy bude nárok uznávat.
|
Tweet |
Zrušil-li zájezd pořadatel, je povinen spotřebiteli vrátit uhrazené platby za zájezd a nemůže si účtovat storno poplatky/odstupné.
Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen jako lex voucher), měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher.
Tento voucher může odmítnout osoba vymezená v § 3 odst. 3 lex voucher (např. osoby starší 65 let věku, osamocený rodič pečující o nezaopatřené dítě aj.) a požadovat vrácení peněžních prostředků. Pokud osoba uvedená v § 3 odst. 3 lex voucher nebyla poučena o tom, že může vratku ve formě poukazu (vydaného dle zákona lex voucher) odmítnout a požadovat namísto poukazu vrácení peněz, a byl-li jí následně poskytnut poukaz, na jehož základě s ní byla uzavřena smlouva o novém zájezdu, může podle našeho názoru tento zájezd bez jakýchkoliv sankcí zrušit a požadovat vrácení peněžních prostředků, které by ji příslušely za zájezd, který byl sjednán původně. Nebyla totiž řádně poučena a mohla tak být uvedena v omyl (§ 583 občanského zákoníku). Vydání peněžních prostředků musí proběhnout do 14 dnů poté, co spotřebitelka odmítnutí poukazu oznámí.
Lex voucher se použije na zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020. Do toho období nepochybně spadá také zájezd spotřebitelky.
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost nabízet voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Jiný typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'jiný voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitelka se v případě další konzultace může obrátit na poradnu dTestu na tel. čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.