Počet nahlášených stížností: | 32 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Na webové stránce elektrochram.cz jsme dne 2. 1. 2021 objednali televizi Hitachi 55HK6100. U produktu bylo uvedeno, že je ve slevě, protože byl již rozbalený na prodejně. Televizi přivezla dopravní společnost Toptrans dne 11.1. Televizi jsme po převzetí nekontrolovali, obal byl neporušený/nepoškozený. Nepovažovali jsme tedy další kontrolu za nutnou. Televizi jsme začali instalovat až v pátek 13. 1., kdy jsme měli připravený nábytek, na který měla být umístěna. Zjistili jsme, že je obrazovka poškozená, drolilo se z ní sklo. Hned ten den jsme danou společnost kontaktovli a bylo nám řečeno, že pokud je televize rozbitá, lze ji reklamovat a máme jim tedy zaslat žádost. Dne 19. 1. jsme napsali na reklamační oddělení. Hned druhý den se nám reklamační oddělení ozvalo s dotazem, zda jsme zaevidovali poškození u dopravce a žádost o zaslání fotografií. Poškození u dopravce jsme neevidovali, protože obal byl nepoškozený. Fotografie jsme odeslali s vysvětlením. Odpověď z reklamačního oddělení byla následující:
"Toto poškození je bohužel opravdu způsobeno přepravou. Z dodané fotografie vznik poškození zcela nerozpoznám nicméně buď s televizí někdo více bouchnul, panel se vyboulil z rámu a poté se znovu vrátil nebo bude v krabici drobné poškození kde byla televize poškozena. Spíše se přikláním k první možnosti.
Bohužel převzetí přístroje je v datu 11.1.2021 a již není prokazatelné že k poškození nedošlo až po následné manipulaci.
Z důvodu výše uvedeného jsme nuceni reklamaci zamítnout.
V případě zájmu mohu poptat placenou opravu v servisu ale opravy výměnnou zobrazovacího panelu jsou nerentabilní."
Tímto jsme komunikaci s danou společností ukončili a začali hledat alternativní možnosti.
HITACHI 55HK6100 za 7 990, CZK
Vzhledem k tomu, že nám objektivně přišla poškozená televize a museli jsme pořídit novou, žádáme vrácení peněz.
|
Tweet |
Pokud si spotřebitel objednal zboží a přepravu zajistil prodejce, odpovídá právě prodejce za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej spotřebitel převezme. Proto i poškození způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které podepisuje spotřebitel při jeho převzetí, přitom potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Z jeho perfektního stavu nelze vyvozovat, že stejně je na tom i obsah balíku.
Z výše uvedeného vyplývá, že se nemusí spotřebitel domáhat náhrady škody u přepravce, ale může zboží reklamovat u prodejce.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Není možné reklamaci zamítnout bez předchozího odborného posouzení věci. K tomu je nutné věc mít ve své bezprostřední dipozici. Jinými slovy, reklamaci nelze zamítnout "na dálku".
Vyžádá-li si podnikatel od spotřebitele vadný výrobek, spotřebitel by ho měl zpravidla dodat do provozovny prodejce. Výjimkou je situace, kdy se jedná o výrobek značných rozměrů a značné hmotnosti (máme za to, že tím mrazák o objemu 223 l je). V takové situaci má spotřebitel v souladu s rozhodnutím Nejvyššího soud ČR (sp. zn. 33 Cdo 2694/2016) povinnost "pouze" věc uschovat a umožnit k ní prodávajícímu přístup (typicky umožnit technikovi její prohlídku, popř. její odvoz).
Oznámil-li spotřebitel podnikateli vadu, má podnikatel v této konkrétní věci povinnost věc odborně zhodnotit buď přímo u spotřebitele doma, nebo si věc odvést a odborně ji zhodnotit ve své provozovně. Teprve poté může reklamaci zamítnout. Na celý tento proces má podnikatel zásadně maximálně 30 dní.
Pokud prodávající nevyřídí reklamaci ve stanovené době, jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Prodávající má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce prodávajícího možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.