Počet nahlášených stížností: | 20 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
na internetovém obchotě jsme 13.3 2021 vytvořili objednávku 3 dveří v hodnotě 9687,-
Zadali jsme osobní odběr na prodejně v blízkosti našeho bydliště a platba v hotovosti při převzetí a to z důvodu, že není možno si osobně dveře prohlédnout a koupit.
Obchod nám dnes volal, že musíme objednávku zaplatit předem (na popud výrobce) a to na prodejně v hotovosti a tím ztrácíme možnost zakoupeného zboží online vrátit v zákonné lhůtě, nebo nepřevzít. Mají na tento postup právo? Můžou nám obchod překazit a dveře nedodat?
Možnost dveře nepřevzít, pokud by nevyhovovaly. Dodržet přijatou objenávku.
|
Tweet |
Podmínky platby a dodání se řídí tím, co si strany mezi sebou ujednaly v uzavřené smlouvě. Pokud bylo smluveno, že platba proběhne při převzetí, nemůže prodávající jednostranně změnit platební podmínky a nutit spotřebitele hradit platbu předem [§ 1814 písm. g) občanského zákoníku]. Zároveň skutečnost, že spotřebitel na změnu platebních podmínek nepřistoupí, není důvodem, pro který by se mohl prodávající ze závazku vyvázat.
Nicméně, i pokud by spotřebitel zaplatil kupní cenu předem v hotovosti na prodejně a vyhověl tak neoprávněnému požadavku prodejce, nic to nemění na tom, že spotřebiteli zůstávají zachována všechna práva, které mu zákon přiznává v případě uzavření smlouvy distanční způsobem (tedy typicky přes e-shop).
Zaplacením kupní ceny v kamenné prodejně totiž není uzavřena smlouva, ale je tím pouze splněna jedna ze smluvních povinností spotřebitele (zaplatit kupní cenu). V žádném případě není možné takto směšovat na jedné straně uzavření smlouvy (ze stížnosti plyne, že uzavření smlouvy již proběhlo skrze e-shop), a na druhé straně splnění smluvní povinnosti, které nemá s uzavřením smlouvy de facto nic společného.
Pokud tedy byla smlouva uzavřena přes e-shop, je možné "bez obav" zaplatit kupní cenu v kamenné provozovně, nárok na odstoupení ve 14denní lhůtě zůstane zachován. Avšak upozorňujeme, že pokud prodávající tvrdí spotřebiteli opak a snaží se jednostranně měnit podmínky závazku, nejedná se o dobré signály a spotřebitel by měl pečlivě uvážit, jestli bude chtít v takovém závazku dále setrvávat. V případě, že nikoliv, může spotřebitel využít práva na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem bez udání důvodu (§ 1829 občanského zákoníku).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Hezký den,
v podstatě souhlasíme s vyjádřením dTestu. Nevíme, kde zákazník přišel k informacím, že by přišel
o právo odstoupení od smlouvy při eshopové objednávce.
Nicméně skutečnost je taková, že máme na eshopu zboží, které je na zákaznickou objednávku
s platbou předem. U vybraných produktů již funguje nabídnutí zákazníkovi jako způsob úhrady
platbu předem v jednom z kroků košíku, avšak u některých produktů nikoliv. Proto máme u těchto
produktů informaci, že je nutná platba předem. Přesněji ''Doba dodání: 3-4 týdny v případě, že zboží
není skladem na prodejně s nutností platby předem''.
Zákazník byl tedy o této skutečnosti informován předem.
S pozdravem Za UNI HOBBY, a.s
Děkujeme společnosti za doplnění skutkového stavu. Právní hodnocení zůstává (svým způsobem) neměnné.
I v tomto případě totiž platí, že způsob platby, na němž se strany dohodly při uzavření smlouvy (tj. při učinění objednávky na e-shopu), je pro strany závazný a tento zvolený způsob platby lze změnit jen jejich vzájemnou dohodou, nikoliv jednostranně.
Na jakých platebních podmínkách se strany vlastně dohodly je evidentně sporné. Má-li jedna nebo druhá strana nějaký dokument (popř. jakýkoliv jiný materiál), kde by bylo uvedeno jaké jsou platební podmínky, doporučujeme ho protistraně předložit a s obsahem tohoto dokumentu ji konfrontovat.
Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, aby měl možnost reagovat.
Děkuji oběma za odpověď,
objednávka byla dokončena s volbou "platba kartou při převzetí na prodejně", jde vidět na přiložené příloze. Zákazník přišel k informacím ztráty možnosti zboží nepřevzít telefonicky, kdy byl kontaktován UNI HOBBY o nutnosti platit předem. Chápeme i stranu prodejny, kdy by zboží zůstalo skladem v případě, že by neodpovídalo naším představám. Počkáme tedy až budeme moci (mimo okres) zboží osobně vidět a učinit závaznou objednávku. Děkuji za zodpovězení, mám jasno pro případ dalších nákupů a tímto "dotaz" uzavírám.
S pozdravem, Pavlína Rendlová
Hezký den,
děkujeme za vyjádření a objednávku stornujeme.
S pozdravem
Za UNI HOBBY, a.s
Mezi stranami bylo dle přílohy smluveno, že platba má proběhnout až při převzetí na prodejně. Na základě výše uvedených vyjádření stížnost uzavíráme.