Počet nahlášených stížností: | 33 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
Prosím o pomoc nebo radu ohledně ukončení smlouvy s firmou České úspory .
Fakta:
Elektřina je psaná na otce František Marada r.1942, má rakovinu hlasivek, nemluví, nemá telefon ani e-mail. Bydlí v jedné domácnosti s manželkou, mojí matkou.
Sled událostí:
1. ~ říjen 2020 - Společnost České úspory oslovili matku telefonicky. Paní slibovala, že jí najdou levnějšího dodavatele a že za to nic nedají, matka svolila s přihláškou
2. ~ listopad 2020 - Kurýr přijel podepsat přihlášku, otec nedostal žádnou kopii, vlastně ani pořádně nevěděl co podepsal, byl sám doma a jelikož špatně komunikuje nic nevěděl
3. ~prosinec 2020 - Společnost České úspory kontaktovala telefonicky matku a zjišťoval informace o současném dodavateli, které jim matka telefonicky poskytla
4. Březen 2021 – došla faktura za pokutu 5000,- (porušení za nedodání podkladů)
5. Březen 2021 – napsal jsem otcovým jménem výpověď, že neví o co se jedná a proč dostává pokutu
6. Březen 2021 - Telefonicky nadále útočí na matku, aby zaplatila
7. Březen 2021 - Telefonoval jsem tam já a na můj e-mai mi poslali to, co otec vlastně podepsal
Z mého pohledu nedošlo k žádnému porušení smlouvy (přihlášky) a firma České Úspory nemají právo fakturovat 5000,- kč jako pokutu. O žádné podklady, kromě těch co jim poskytla matka telefonicky, firma České úspory nežádala. Ve smlouvě navíc není forma ani termín dodání podkladů specifikována, takže ani nemohlo dojít k porušení.
Prosím poraďte nám, co má otec nyní dělat. Již nechceme s firmou nadále spolupracovat a nechceme, aby na nás útočila se zaplacením pokuty.
Předem děkuji za odpověď
S pozdravem
Ing. Marada František - syn
Přihláška k zajištění dodavatele elektřiny
Ukončit smluvní vztah bez nároku na pokutu
|
Tweet |
Možnost podání podnětu České obchodní inspekci:
Byl-li při nabízení služby užit nepravdivý údaj, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle skutkového stavu popsaného ve stížnosti by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl při předsmluvním jednání o smlouvě. Takovéto jednání je způsobilé podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele ve vztahu k dané službě či výrobku. Dále má podnikatel povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je rovněž nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele taktéž zakázaná. Spotřebitel se může obrátit s podnětem na porušování zákona o ochraně spotřebitele na Českou obchodní inspekci.
Namítání zdánlivosti přihlášky do energetické aukce a odstoupení od této přihlášky:
Spotřebitel by mohl navíc namítat zdánlivost přihlášky, neboť v případě, kdy vůbec nebyla projevena vůle spotřebitele se smluvně vázat (tj. spotřebitel ani nevěděl, co vlastně podepisuje), se k takovému zdánlivému právnímu jednání dle § 551 a 554 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nepřihlíží (jako by smlouva ani nebyla).
Přestože podle obsahu stížnosti smlouva vůbec nebyla platně uzavřena, vyjádříme se k možnosti od ní odstoupit, neboť se jedná o jednodušší způsob vyvázání se (jednodušší než prokazovat zdánlivost, viz výš). Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu zprostředkovatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy.
Smluvní pokuty za výpověď/odstoupení:
Ke smluvním pokutám dodáváme, že je-li smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11). Dále, je-li smluvní pokuta sjednána příliš neurčitě (tzn. formulace typu "v případě porušení povinností plynoucích z této přihlášky" atp.), z níž není přesně možné určit, jakou konkrétní povinnost vlastně kryje, je taková smluvní pokuta neplatná (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. NS 23 Cdo 4281/2011). A konečně, smluvní pokuta sjednaná pro případ výkonu práva na ukončení závazku (tzn. smluvní pokuta sankcionující spotřebitelův výkon práva na odstoupení od smlouvy nebo práva na výpověď smlouvy) je neplatná, neboť smluvní pokuta může být požadována pouze tehdy, je-li porušena smluvní povinnost, nikoliv je-li využito zákonem nebo smlouvou založené právo na ukončení závazku (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 32 Cdo 4469/2010).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/. S jakýmikoliv doplňujícími dotazy se spotřebitel může obrátit i na naši spotřebitelskou poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.