Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
V dubnu 2020 jsem souhlasila s vystavením poukazu místo zrušeného zájezdu. Poukaz platí do října 2021.
Nechci odjet ani letos a požádala jsem CK Blue Style o vrácení peněz za zájezd. Bylo mi sděleno, že poukaz nebyl vystaven podle Lex voucher a že ho musíme vyčerpat.
Text o použití poukazu jsem nakopírovala do Podrobností o službě, výňatky ze Smlouvy do Dalších informací. Je tam i odstavec o zachování mlčenlivosti, ale ten mi příjde nesmyslný.
POUŽITÍ POUKAZU NA ZÁJEZD Blue Style a zákazník uzavřeli smlouvu o zájezdu (dále jen „Smlouva“). Zákazník od Smlouvy odstoupil dle § 2533 odst.1 zákona č.89/2012 2012 Sb. a akceptoval nabídku na vydání Poukazu. Zákazník je oprávněn použít Poukaz k úhradě ceny nového zájezdu z aktivní nabídky Blue Style s návratem nejpozději do 31. 10. 2021 (dále jen „Nový zájezd“). ...
Vrácení peněz.
|
Tweet |
Při řešení stížnosti předpokládáme, že původně smluvený zájezd měl být pořádán v termínu od 20. února 2020 do 31. srpna 2020.
Na zájezdy s výše uvedeným datem pořádání se vztahuje zákon 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen jako lex voucher). Pořadatel, zrušil-li původně smluvený zájezd, má povinnost spotřebiteli vrátit všechny doposud uhrazené platby za zájezd. Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem lex voucher, měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher.
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost poskytnout voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Jiný typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'jiný voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kancelář by musela spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher),
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitel se v případě potřeby další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu spotřebitelské organizace dTest, o.p.s. na tel. čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.