Počet nahlášených stížností: | 196 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dne 24.2. 2021 jsem uzavřel smlouvu AQZ21/039/90027 a uhradil zálohu Kč 122.100,-, Dne 25.3. jsem napsal písemně žádost o částečné odstoupení od smlouvy a o zaslání rekapitulace ceny a žádost o vrácení peněz. Nyní je 15.4.2021 a dosud se mi nikdo neozval a nereagoval. Žádáme touto cestou o nápravu a to co nejdříve. Pokud mi nebude vyhověno, dávám celou záležitost do pořadu Černé ovce a obracím se na právní oddělení.
Věřím ale, že se dočkám brzké reakce a nebudu muset podnikat tyto nepříjemné kroky.
M. B.
Mercury ALGARVE 6x3-140
Prosíme o rekaputilaci částky a vrácení peněz.
|
Tweet |
Ze stížnosti nám plyne, že byla uhrazena záloha za zboží před uzavřením kupní smlouvy, že následně k uzavření kupní smlouvy opravdu došlo a že poté došlo k odstoupení od smlouvy, a to ještě před dodáním zboží spotřebiteli.
Záloha dle § 1807 občanského zákoníku je to, co dala jedna strana druhé straně před uzavřením smlouvy. V případě, že odpadne právní důvod plnění, stává se záloha bezdůvodným obohacením a prodávající má povinnost ji vrátit (pokud si strany neujednaly něco jiného) bez zbytečného odkladu poté, co bylo o její vrácení požádáno.
Nejvyšší soud ČR výslovně uvádí, že dojde-li k uzavření smlouvy, záloha se započítá na plnění této smlouvy (sp. zn. 33 Cdo 1814/2011). Pokud tedy již došlo k uzavření smlouvy, což nám ze stížnosti vyplývá, záloha se započte do kupní ceny za zboží (tj. nebude se jednat o bezdůvodné obohacení jako je tomu v případě, kdy smlouva vůbec uzavřena není).
Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, má nárok na vrácení kupní ceny. Je-li záloha započítána na plnění kupní smlouvy (a je tedy vlastně "splátkou" části kupní ceny), má spotřebitel při odstoupení nárok na vrácení této zálohy.
Odstoupení od smlouvy musí být založeno na zákonných nebo smluvních důvodech. Například pokud byla smlouva uzavřena distančním způsobem, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od dodání zboží a toto právo za použití logického a euro konformního výkladu má také ještě před samotným převzetím. V takovém případě by měl prodávající povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu za zboží (nebo její část, které je založena započtením zálohy).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Celá záležitost již byla paralelně s podáním zákazníkovy stížnosti vyřízena a jeho požadavku bylo vyhověno.
Děkujeme společnosti za vyjádření. Stížnost přeřazujeme na spotřebitele a žádáme ho o potvrzení informace a případné uzavření případu.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případě o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.