Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1366
Z toho za letošní rok:8
Stále v řešení:35
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#50318Odmítnutí vrácení zboží (Kulmofén) ve 14 dnech s odkazem na hygienické zařízení

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

8 dnů 16 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
26.04.2021, před 4 lety

Yan Bastrykin

Znění stížnosti

Dobrý den,
v Alza jsem zakoupil pro ženu k narozeninám fén. Bohužel je příliš velký a těžký a proto jsme se rozhodli jej nepoužitý vrátit. Hned třetí den po doručení (den narozenin) jsem se pokusil odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve 14 dnech a odvezl fén na pobočku.

Vrácení bylo zamítnuto z důvodu, že se jedná o hygienické zařízení, na které se nevztahuje uvedený zákon protože došlo k porušení obalu. Fén byl umístěm v igelitovém pytlíku, který jsem musel otevřít.

Dohledal jsem si zde podobný případ, viz https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/42839/vraceni-zbozi-ve-14-denni-lhute a slušně je upozornil na skutečnosti v uvedených paragrafech.

Odpovědí bylo:
ďakujem za Vašu správu.
Bohužial produkt Fén na vlasy Remington AC9096 Silk Dryer spadá pod hygienický tovar a v prípade že bol rozbalený z hygienického obalu ho nieje možné už vrátiť.Táto informácia je uvedená aj v obchodných podmienkách s ktorými ste pred uzatvretím objednávky súhlasil.
Za pochopenie ďakujem.

Nevím o tom, že bych byl během nákupu upozorněn na tuto skutečnost a navíc se domnívám, že i tak by zákon měl mít vyšší váhu, než obecné obchodní podmínky, které jsem nejspíše odsouhlasil při založení účtu a jistě nemluví o tom, že na tento konkrétní fén se nevztahuje možnost vrácení ve 14 dnech. Navíc napříkald u nákupu zubního kartáčku bylo přímo při nákupu upozornění uvedeno.

Děkuji za pomoc.
Přeji hezký den


Produkt

Kulmofén Dyson Airwrap Complete Long


Požadované řešení

Vrácení peněz


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.4.2021 09:03, před 4 lety

Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.

V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem.

Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.

Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.

Podle našeho názoru se tato výjimka na kulmofén nevztahuje a v takovém případě by spotřebiteli mělo být umožněno odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
30.4.2021 11:09, před 4 lety

Dobrý den, mrzí mne, že má pán Bastrykin takto nepříjemnou zkušenost. Vzhledem k popisu výše, byl produkt opravdu z ochranného obalu vyjmutý a tudíž nelze odstoupit od kupní smlouvy z hygienických důvodů. Jelikož není nikde uvedeno číslo objednávky ani daňového dokladu, nelze případ posoudit individuálně. I přesto by byl závěr vyřízení reklamace stále stejný. Děkuji za pochopení a přeji hezký den, Andrea, péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
30.4.2021 11:36, před 4 lety


Yan Bastrykin

Dobrý den,

Když jsem zakládal tuto stížnost jsem se opíral na podobný případ který už se jedněmi vašemu klientovi nastal a byl vyřešen. Jsem použil text stížnosti tohoto klienta abych si ho upravil podle mého případu. Bohužel se stalo to ze jsem omylem odeslal zadost ještě před tím než jsem upravil text. Následně jsem odeslal hned druhou zadost která už obsahovala správy popis týkající se mého případu, ale systém dTestu to vyhodnotil jako duplicitni zadost a smazal to. Proti níže přiložim ten správný popis mého případu, abychom v tom měli nějakou lepší jasnost.

“Dobrý den,
v Alza jsem zakoupil pro ženu kulmofén. Bohužel ženě nevyhovoval, chtěla jiný model. Hned ve stejný den po vyzvednutí kulmofenu jsem se pokusil odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve 14 dnech a odvezl fén na pobočku.

Vrácení bylo zamítnuto z důvodu, že se jedná o hygienické zařízení, na které se nevztahuje uvedený zákon protože došlo k porušení obalu. Takto zněla odpověď na reklamace: "Zamítnuto - porušena pečeť. U této skupiny zboží není možné od kupní smlouvy odstoupit. Pokud jej rozbalíte, z hygienických či zdravotních důvodů jej není vhodné vracet."

Na vašich stránkách jsem dohledal několik podobných případů ohledně odstoupení od zboží v případě nákupu fenu. V žádném případě ani kulmofen ani nástavce nebyli zabalené do žádného hygienického obalu, ani do pytlíku. Myslím si že podle zákona vrácení nepoužitého zboží mělo by být uznané.

u Alzy nakupujeme uz dlouha leta a je to poprve kdyz jsme narazili na podobny pristup. Doufam ze se jedna o nedorozumeni.


Děkuji za pomoc.
Přeji hezký den”

Číslo reklamace: AVRA21391938


Co se týká reakce společnosti Alza, tak bych chtěl ještě jednou zdůraznit ze zboží nebylo zabalené do žádného hygienickeho či ochranného obalu. Bylo to zabalené pouze do krabice a do koženého pouzdra. Samotne tělo kulmofenu bylo zabalené do papíru a nástavce vůbec nebyli zabalené do ničeho, jenom leželi v tom Koženém pouzdru. Ze zákona takové balení se nemůže považovat za hygienický obal. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání". Ten obal nebyl zdaleka takový. Proto trvám na svém zákonem daném právu na odstoupení od kupní smlouvy.

Jako možný způsob vyřešení případu navrhuji aby společnost Alza mi jenom vystavila voucher na odpovídající částku, kterou rad opětované utratím ve vašim obchodě a nakoupím si jiné zboží.

Děkuji a přeji hezky den,
Yan Bastrykin

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
4.5.2021 12:48, před 4 lety

Stížnost přeřazujeme zpět na společnost, aby mohla reagovat.

Jen pro upřesnění znovu zrekapitulujeme, že podmínky pro uplatnění výjimky dle § 1837 písm. g) občanského zákoníku jsou následující:

1) spotřebitel vyňal zboží z obalu, přičemž dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/), a zároveň

2) z hygienických důvodů není možné zboží vrátit zpátky, přičemž je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.

Jde o podmínky stanovené kumulativně, což znamená, že pro uplatnění výjimky z práva na odstoupení musí být splněny obě. Není-li splněna byť jen jedna z nich, nárok na odstoupení od smlouvy spotřebiteli vzniká.

Spotřebitel uvádí, že dle jeho názoru není splněna první podmínka a tvrdí, že na zboží nebyl uzavíratelný hygienický obal. Tuto skutečnost nemůžeme ověřit. Dle našeho názoru však není splněna především druhá podmínka, neboť vyložíme-li pojem 'hygienické důvody bránící vrácení zboží' restriktivně, nelze dojít k tomu, že vrácení kulmofénu (i vzhledem k obrovským teplotám, při nichž je užíván) brání nějaký hygienický důvod.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
4.5.2021 14:56, před 4 lety

Dobrý den,

děkuji za posouzení.

V tomto případě jsme k okolnostem přihlédli, a reklamaci ukončili vystavením dobropisu. Zákazník byl telefonicky informován a dobropis proplacen. Pevně věřím, že tímto můžeme záležitost uzavřít.

S přáním hezkého dne, Martin, péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
5.5.2021 10:15, před 4 lety

Děkujeme společnosti za součinnost. Stížnost tímto uzavíráme s dosažením dohody.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.