Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den.
V roce 2019 jsem si zaplatil dovolenou na Djerbu na léto 2020. Po vypuknutí pandemie Covid 19 jsem chtěl zrušit dovolenou okolo měsíce března. Ve smlouvě je, že pokud zažádám o storno více jak 100 dní před odletem, je vrácená celá částka. Chtěli mi naúčtovat storno poplatek za dojednané služby atd. Celkově stála dovolená 78170 Kč a storno dělalo skoro 30000,-. Když jsem se ptal proč, byl mi nabídnut voucher travel safe na příští rok, teda na rok 2021. V listopadu 2020 jsem si teda objednal dovolenou na rok 2021. Situace v dané destinaci není dobrá a nesplňuje služby All- Inclusive. Povinné testy před odletem, omezené služby ,testy po příletu a karanténa. Zažádal jsem o storno a bylo mi řečeno, že mi bude stržený storno poplatek cca 6800 Kč a zbytek peněz převedou na voucher s platností do 31.10.2021. Když jsem se zeptal že když voucher nevyužijí odpověď byla, že peníze propadnou. Jak mám postupovat? Děkuji.
Voucher Travel Safe
Vrácení peněz za zaplacenou dovolenou se storno poplatkem 6800 Kč. Nemohu si dovolit platit test před dovolenou, po dovolené a ještě trávit čas v karanténě, která mi bude odečtena z dovolené.
|
Tweet |
Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného (stornopoplatků), jestliže v místě cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti. Za tyto okolnosti lze považovat pandemii nemoci COVID-19.
Odstoupit od smlouvy z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti je možné jen tehdy, jestliže je v době odstoupení zřejmé, že mimořádná a nevyhnutelná okolnost bude trvat i v době pořádání zájezdu. Je otázkou, zda mohl spotřebitel v březnu s jistotou předvídat stav, který bude v srpnu. Podle našeho názoru nikoliv. Proto se domníváme, že spotřebitel mohl od smlouvy sice odstoupit, nikoliv však z důvodu mimořádné nebo nevyhnutelné okolnosti.
V této situaci má spotřebitel nárok na vratku všech plateb uhrazených za zájezd, a to výhradně ve formě peněz (spotřebiteli nesmí být vnucen jako jediná možnost voucher). Na druhé straně pořadatel má v této situaci nárok na odstupné (= storno poplatky). Výše odstupného musí být přiměřená. Na žádost zákazníka pořadatel výši odstupného odůvodní. Pokud si strany sjednaly, že při splnění určitých (časových) podmínek spotřebitel nemá povinnost hradit žádné odstupné, jsou strany tímto ujednáním vázány a spotřebiteli při splnění podmínek povinnost k úhradě odstupného nevzniká. Záleží na konkrétních smluvních podmínkách.
Vrácení plateb ve formě voucheru (namísto peněz) je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento voucher dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat vrácení všech plateb (pokrácených o odstupné) ve formě peněz.
Pokud spotřebitel nebyl takto poučen, byl uveden v omyl a uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') je v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitel se v případě další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu časopisu dTest na tel. čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.