Počet nahlášených stížností: | 196 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
27.6.2016 jsem si zakoupil gril Onyx (Char-Broil) v akci z ceny 13999,-Kč za 7450,-Kč s nabízenou zárukou sedm let. Gril byl řádně ošetřován dle doporučeného návodu a přes zimu uskladněn v garáži a přikrytý zakoupeným krytem v ceně 1999,-Kč zároveň s grilem. Protože během používání se úplně rozpadly hořáky a některé kovové díly, gril jsem reklamoval 14.4.2021. Reklamace byla zamítnuta z odůvodněním,že zrezivělé součásti grilu nelze za reklamaci uznat. Proti zamítavému rozhodnutí jsem se odvolal, ale taktéž došlo k zamítnutí reklamace s odůvodněním, co bych chtěl za 6 let používání, kdy vlastně dochází díky teplotním vlivům k namáhání materiálu a dalším vlivům působením vlhkosti a střídání teplot. Argumentoval jsem poddimenzovaným a nekvalitním materiálem především u hořáků, kde vlastně během záruky se úplně rozpadly a mohlo dojít k výbuchu.
Osobně nás nadchla prodloužená záruka sedmi let, kde si myslím nás prodejce uvedl v omyl.
gril Onyx
Žádám o opravu jak nevrhl prodejce,ale s tím, že oprava bude vyřešena formou řádné reklamace a nebo vrácení peněz.
|
Tweet |
Rozlišujeme dva typy záruky - zákonnou a smluvní.
Co se zákonné záruky týče, spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu a to bezplatně. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní.
Smluvní záruka, tzv. záruka za jakost podle § 2113 a násl. občanského zákoníku, je poskytována nad rámec zákonné záruky, je dobrovolná a výrobce ani prodejce nemá povinnost ji poskytovat, pokud si ji strany neujednají. Pokud se prodávající zaváže zárukou za jakost nad zákonnou dobu 24 měsíců, jedná se o čistě smluvní vztah, a nároky z vad, které se vyskytnou v této pozdější době, se tudíž řídí uzavřenou smlouvou. Reklamaci tedy podnikatel vyřídí za podmínek, které si strany sjednaly. Nebyly-li zvláštní podmínky pro uplatnění reklamace ujednány, vztahuje se na záruku zákonný režim. V takovém případě prodávající odpovídá, že věc nemá vlastnosti, které byly sjednány nebo které se dají očekávat. Prodávající však neručí za vady, které byly způsobeny obvyklým používáním věci. Bude tedy záležet, jaká je povaha vady (zda se jedná o vadu, za kterou odpovídá prodávající).
Bylo-li rozhodnuto o reklamaci jako o neoprávněné, ale spotřebitel se závěry reklamace nesouhlasí a dožaduje se nápravy, může důvody zamítnutí reklamace rozporovat. Silným a přesvědčivým důkazem o tom, že reklamace nebyla vyřízena řádně, je posudek soudního znalce z oboru. Prokáže-li posudek nedůvodnost zamítnutí reklamace, má spotřebitel právo požadovat nápravu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Pro změnu vydaného stanoviska k reklamaci s ohledem na zjištěná fakta o technickém stavu výrobku nevznikl důvod, což bylo zákazníkovi sděleno. Délku poskytované záruky nelze zaměňovat s životností výrobku nebo jeho nejvíce vytížených dílů. Každý výrobek je užíván, ošetřován a uskladněn za rozdílných podmínek. V případě degradovaných částí grilu, např. hořáků a usměrňovačů plamenů, kde dochází k prudkým změnám teplot, je zapotřebí jejich konzervaci a následnému uskladnění v době dlouhodobé nečinnosti výrobku věnovat patřičnou pozornost, jak upozorňuje návod k obsluze.
Z vyjádření společnosti plyne, že její stanovisko je neměnné a dosažení pro spotřebitele uspokojivého řešení smírnou cestou není pravděpodobně možné. Z tohoto důvodu jsme nuceni stížnost uzavřít. Ohledně právního hodnocení se odkazujeme na naše původní vyjádření - tzn., dodržel-li spotřebitel (smluvní) podmínky smluvní záruky za jakost, má nárok na uznání vady a poskytnutí sjednané nápravy.