Počet nahlášených stížností: | 6 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, zakoupil jsem na www.emonashop.cz sadu kalhotek pro
manželku. Kalhotky jí nesedí kvůli střihu, výměna zboží by problém
nevyřešila, chtěl jsem zboží vrátit ve 14 denní lhůtě ... ale eshop mi
odepsal, že jsem porušil obal a že se jedná o hygienické zboží a tudíž
nělze vrátit. Mají v obchodních odmínkánch napsáno, že spodní prádlo
vrátit nelze a že jsem uzavřením smlouvy s těmito podmínkami
souhlasil. Odkazují se i na to, že se jedná o eshop ve Slovinsku, že mají
jiné zákony ne ČR. Porušení obalu = otevření igelitového sášku
přelepeného lepící páskou. Je toto v pořádku? Moc děkuji za váš čas na
odpověď. Pěkný den, Němec
Bezešvé brazilské kalhotky Sofia (set 5x) - sada všech barev, M
Možnost vrácení zboží a následné vrácení mnou zaplacené částky zpět. Platil jsem na dobírku, částku za dobírku nepožaduji.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem.
Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody. Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že spodní prádlo, bylo-li v uzavřeném obalu (k tomu viz výš), nelze z hygienických důvodů vracet.
V řešené věci je tedy klíčové, zda šlo o hygienický obal, nebo nikoliv. Dle popisu ve stížnosti se domníváme, že o hygienický obal spíše nešlo, avšak upozorňujeme, že jde o náš nezávazný názor vyvozený pouze z popisu poskytnutého spotřebitelem (samotný obal nemáme k dispozici). Při hodnocení vycházíme z předpokladu, že za hygienický obal se nepovažuje obal, u něhož je možné jeho opětovné zavírání a otevírání (např. obyčejnou lepenkou přelepený sáček nebo krabice), ale že hygienickým obalem je takový obal, který lze zavřít a otevřít pouze jednou (např. zatavená folie, obal s pečetí atd.). Pokud by o hygienický obal nešlo, zboží lze vracet (viz výš).
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem na Slovinsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz , které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: esc@coi.cz
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.