Počet nahlášených stížností: | 104 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Minulý rok jsem souhlasila s vystavením poukazu za zrušený zájezd. Letos jsem poukaz použila a uhradila poukaze zájezd nový. Před týdnem mi bylo CK sděleno, že je zájezd zrušen. Byla mi nabídnuta alternativa zájezdu, ale nesplňovala podmínky původního zájezdu, proto jsem alternativní zájezd odmítla. Žádala jsem CK o vrácení peněžních prostředků na účet. CK mi sdělila, že peněžní prostředky budou vráceny prostřednictvím dalšího poukazu a pouze doplatek, protože nový zájezd byl dražší, mi bude vrácen zpět na účet.
CK se dále odvolává na všeobecné obchodní podmínky:
V našich všeobecně smluvních podmínkách je uvedeno následující:
6.7.
V případě odstoupení zákazníka nebo Blue Style od smlouvy bude zákazníkovi vrácena uhrazená část ceny zájezdu po odečtení případného odstupného, a to ve formě platebního prostředku (poukazu/šeku/peněz apod.), který byl použit ze strany zákazníka k úhradě ceny takového zájezdu s tím, že pokud byla cena zájezdu hrazena kombinovaně s použitím peněz, tedy např. poukazem (TravelSafe+, TravelSafe+v2.0 apod.) a penězi, pohledávka Blue Style za zákazníkem z titulu odstupného bude započtena vždy na pohledávku zákazníka na vrácení ceny zájezdu uhrazené v penězích.
V podmínkách poukazu je uvedeno následující:
5. V případě odstoupení zákazníka od smlouvy o Novém zájezdu a/ nebo Dalšího zájezdu bude zákazníkovi vrácena uhrazená část ceny takového zájezdu po odečtení odstupného, a to ve formě platebního prostředku, který byl použit k úhradě ceny takového zájezdu s tím, že pokud byla cena Nového zájezdu a/ nebo Dalšího zájezdu hrazena kombinovaně, tedy Poukazem a penězi, odstup[1]né bude započteno vždy přednostně na pohledávku zákazníka na vrácení části ceny Nové
Vrácení peněz
|
Tweet |
Na zájezdy s datem pořádání od 20. února 2020 do 31. srpna 2020 se vztahuje zákon 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen jako lex voucher).
Pořadatel, zrušil-li původně smluvený zájezd, má povinnost spotřebiteli vrátit všechny doposud uhrazené platby za zájezd. Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem lex voucher měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher.
Pokud však spotřebiteli byl poskytnut jiný typ voucheru, uvádíme následující.
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost poskytnout voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Jiný typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'jiný voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval 'jiný voucher') v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitel se v případě další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu spotřebitelské organizace dTest na tel. čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.