Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Obdržela jsem vyúčtování služeb se špatně vyúčtovanými náklady na teplo za zúčtovací období 1-12/2020.
Byt jsme užívali v období 1-3/2020. Při předávce bytu na konci 3/2020 jsme provedli odečet.
Podle vyhlášky se při rozúčtování nákladů na teplo nejdříve použije §3 (2), a to pro zúčtovací jednotku (tj. byt) a zúčtovací období (tj. rok 2020), a provede se korekce na limitní hodnoty. V případě změny příjemce v průběhu zúčtovacího období se následně použije §5 (6), podle kterého se vypočtená základní a spotřební složka za celé zúčtovací období rozdělí mezi jednotlivé příjemce, konkrétně:
(6)Dojde-li ke změně příjemce služeb v průběhu zúčtovacího období a jsou-li provedeny odečty měřidla podle zákona o metrologii, zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění nebo instalovaného vodoměru k termínu změny příjemce služeb, poskytovatel služeb rozdělí:
a) základní složku nákladů na vytápění v poměru počtu dnů vytápění bytu nebo nebytového prostoru před a po termínu změny příjemce služeb,
b) spotřební složku nákladů na vytápění v poměru součtů zjištěných přepočtených náměrů instalovaných měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění,
Vyúčtování nebylo provedeno v souladu s touto vyhláškou. Konkrétně:
a) základní složka byla (pro nás výhodně) účtována jednou čtvrtinou, nikoliv poměrem počtu dnů vytápění;
b) spotřební složka byla (pro nás nevýhodně) účtována nějakým fiktivním rozdělením plochy bytu podle klimatické náročnosti měsíců -- ta je podle vyhlášky zcela irelevantní.
Vyúčtování jsem reklamovala v zákonné lhůtě, námitce nebylo vyhověno.
Vyřízení reklamace - značka III.-E/2610/Tom
Oprava vyúčtování tak, aby odpovídalo vyhlášce.
|
Tweet |
Z obsahu stížnosti nám vyplývá, že v řešené věci mohlo dojít k tomu, že poskytovatel služeb spotřební složku nákladů na vytápění rozdělil podle skutečné klimatické náročnosti příslušných částí zúčtovacího období před a po termínu změny.
Tento postup sice předvídá § 5 odst. 5 písm. a) vyhlášky č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům, nicméně jen pro situace, kdy došlo ke změně příjemce služeb v průběhu zúčtovacího období, a zároveň nebyly známy odečty naměřených hodnot měřidla podle zákona o metrologii, zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění nebo instalovaného vodoměru (dále jen jako "odečty") k termínu změny.
To však dle obsahu stížnosti není tento případ, neboť stěžovatelka uvádí, že odečty provedla.
V takové situaci vyhláška předvídá jiný postup, a to postup nastíněný stěžovatelkou v její stížnosti. Poskytovatel služeb spotřební složku nákladů na vytápění rozdělí v poměru součtů zjištěných přepočtených náměrů instalovaných měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění.
Z obsahu stížnosti vyplývá, že námitky ke způsobu a obsahu vyúčtování stěžovatelka v zákonné lhůtě (§ 8 zákona č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty), přičemž tyto námitky byly v zákonné lhůtě řešena.
Skončilo-li řešení zamítnutím, může stěžovatelka v případě, že se jí nepodaří vyřešit spor smírně, zvážit také možnost (s ohledem na pohledávanou částku) využití advokáta a celou věc řešit jeho prostřednictvím soudní cestou. Databáze advokátů viz např. na https://www.dtest.cz/advokati.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.