Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,v květnu 2020 jsme měli odletět s CK Eti do Egypta.Samozřejmě jsme neodletěli.Zájezd byl pro 4 osoby.Zadavatelem jsem byla já.Letět se mnou měli moji rodiče 67 a 68let a kamarádka,která v červnu 2020 otěhotněla a má nyní miminko.CK Eti nám vystavila Eti voucher,který jsme se rozhodli nedávno využít.Místo kamarádky můj manžel.Rozhodli jsme se pro stejný hotel v září 2021.Nyní se mi CK Eti ozvala,že zájezd není možný uskutečnit z důvodu zrušení letů do 31.10.2021 Kontaktovala jsem zpět CK,že v tomto případě již tedy požadujeme vrácení celé uhrazené částky.Protože již nemáme Eti voucher,ale zrušili nám objednaný zájezd.CK mi pouze odepsala,že zájezd byl placen voucherem,proto dostanu znovu voucher.
žádám o vrácení všech peněz,které už rok a půl má Ck Eti,včetně doplatku za covid pojištění.
|
Tweet |
Na zájezdy s datem pořádání od 20. února 2020 do 31. srpna 2020 se vztahuje zákon 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen jako lex voucher).
Pořadatel, zrušil-li původně smluvený zájezd, má povinnost spotřebiteli vrátit všechny doposud uhrazené platby za zájezd. Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem lex voucher měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher. Pokud je spotřebitel osobou starší 65 let, může poskytnutý voucher odmítnout a požadovat vrácení peněžních prostředků (§ 3 odst. 3 lex voucher). Osoba starší 65 let může voucher odmítnout i tehdy, pokud je jen tzv. spolucestujícím (tzn. osobou, v jejíž prospěch je zájezd sjednán, avšak která není smluvní stranou smlouvy o zájezdu).
Pokud však spotřebiteli byl poskytnut jiný typ voucheru (zde "Eti voucher"), uvádíme následující:
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost poskytnout voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní smluvní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Smluvní typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'smluvní voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnout a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo, mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval smluvní "Eti voucher") v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné (stejně jako nebylo platné veškeré další jednání navazující na toto neplatné přijetí). Všechny právní úkony, které svým základem navazují na neplatné právní jednání, jsou také neplatné (tzn. došlo-li k objednání náhradního zájezdu na základě neplatně vystaveného voucheru, je i tato objednávka neplatná).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitel se v případě další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu spotřebitelské organizace dTest na tel. čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.