Počet nahlášených stížností: | 55 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 28.5.2021 mi přišel obyčejným dopisem Odkup pohledávky, dluh 9 910,96 Kč společností M.B.A. Finance s.r.o.
Zavolal jsem na uvedené telefonní číslo abych se informoval o co vlastně jde, tam mi sdělili, že je to za pozdní odeslání přijímače UPS po skončení smlouvy a neuhrazené zálohy z roku 2012. Přitom mi ale po řádném ukončení smlouvy a odeslání přístroje nic od UPS do teď nepřišlo - 9 let.
Předpokládám že tohle budu asi muset řešit soudní cestou.
Není přece možné devět let neinformovat "dlužníka" a teď rovnou zaslat složenku.
Omluva, za neoprávněné vymáhání smyšlené pohledávky.
|
Tweet |
Žádá-li společnost zaplacení údajné dlužné částky, musí také prokázat, že k tomu má právní důvod. Pokud si je spotřebitel jistý tím, že závazek mezi ním a společností neexistuje a ani nikdy neexistoval, patrně nebude možné tento právní důvod prokázat a dluh vymáhat. Majetkové právo se promlčuje zásadně po třech letech od chvíle, kdy mohlo být před orgánem veřejné moci uplatněno poprvé (viz § 619 a § 629 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník).
O neexistenci dluhu je vhodné informovat společnost, které byla údajná pohledávka postoupena - tedy M.B.A. Finance s.r.o. Neexistuje-li dluh spotřebitele vůči společnosti, není ani společnost, které je pohledávka postoupena, oprávněna údajnou pohledávku vymáhat.
Společnost nemůže ani žádat, aby spotřebitel zaplatil poplatek za vymáhání údajného dluhu. To vyplývá z rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 32 Cdo 1733/2008.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz (jde-li o společnost, které byla pohledávka postoupena).
V případě, že v právním vztahu figuruje zahraniční subjekt, může se spotřebitel o pomoc obrátit také na Evropské spotřebitelské centrum na stránkách www.evropskyspotrebitel.cz. Služby Evropského spotřebitelského centra jsou zdarma (jde-li o společnost, která pohledávku postoupila).
Dovolte mi vyjádřit se za spol. M.B.A. Finance s.r.o., a to zejména k Vašemu poukazu na to, že jste o uvedeném dluhu byl informován až naší společností a pak ke stáří tohoto dluhu.
Pokud jde o tvrzení, že jste o nedoplatku nebyl dříve informován, pak mohu pouze konstatovat, že společnost UPC standardně vystavuje závěrečné vyúčtování s případným nedoplatkem na službách či poplatkem za nevrácené, či pozdě vrácené zařízení, kdy termín k jeho řádnému vrácení plyne přímo ze smlouvy. Toto vyúčtování je pak zasíláno způsobem uvedeným ve smlouvě.
Vzhledem k tomu, že však pohledávka za Vámi byla na naši společnost postoupena, můžeme pouze vycházet z informací původního věřitele, podle nichž Vám předmětný dluh měl být vyúčtován, tudíž jste o něm měl být vyrozuměn již původním věřitelem.
Poukazujete-li pak na stáří uplatněného dluhu, pak je na místě říci, že ve vztahu k možnosti věřitele vyzvat Vás k úhradě, nehraje stáří dluhu v zásadě žádnou roli. Stáří dluhu totiž nijak nesouvisí s jeho existencí – například i v případě dluhu, který by byl již promlčen, tento ani v nejmenším nezaniká - nadále existuje jako tzv. naturální obligace. Pokud jsme Vás tedy vyzvali k úhradě dluhu starého 9 let, nejednáme nijak protiprávně či nepoctivě. Tento dluh nadále existuje, můžeme žádat jeho úhradu a Vy jej můžete zcela dobrovolně hradit.
Lukáš Richter
Manažer call centra
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.