Počet nahlášených stížností: | 661 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 25.5.2021 jsem podal u společnosti czc.cz reklamaci notebooku Dell, ke které jsem přiložil protokol od servisního technika Dell, že na zařízení se vyskytují celkem 3 závady zároveň, a to špatně zobrazující displej, poškozené panty a špatně fungující čtečka otisku prstů potažmo i zapínací tlačítko. Dle vysvětlení zákona na stránkách dTest.cz by měli být 3 závady zároveň důvodem pro odstoupení od kupní smlouvy.
Kontaktoval jsem tedy jak podporu Dell, tak společnost czc.cz, kdy mi bylo od společnosti CZC potvrzeno, že pokud budu mít protokol od technika, že závady se skutečně vyskytují, lze jej využít jako podklad pro vrácení peněz. Dle této informace jsem si tedy domluvil návštěvu technika od společnosti Dell u sebe doma, kde technik vystavil papír potvrzující, že se výše zmíněné závady skutečně vyskytují s tím, že opravil displej a panty. S tímto protokolem jsem dorazil do CZC, kde jsem podal žádost o odstoupení od kupní smlouvy, protokol od technika byl příložen.
Nyní jsem však zjistil, že reklamace byla vyřešena opravou zboží (předpokládám, že čtečky), s čímž nesouhlasím, jelikož jak již bylo zmíněno, na zařízení byly celkem 3 závady v jednu chvíli. Po kontaktování infolinky czc mi bylo řečeno, že postup vyřízení reklamace je neměný a pokud nesouhlasím, mohu se s tím smířit, případně se obrátit na soudního znalce. Důvodem prý je, že k nim se zboží dostalo již jen s jednou vadou.
Jelikož jsem postupoval v souladu s doporučeními infolinky obchodu, tak s jejich tvrzením nesouhlasím a pokouším se tedy spor vyřešit touto formou.
Dell G3 15 Gaming (3500)
Vrácení plné kupní ceny za zboží
|
Tweet |
V případě, že se na věci vyskytuje větší počet vad naráz, může spotřebitel zvolit jako způsob řešení reklamace odstoupení od smlouvy. V takovém případě prodejce není oprávněn spotřebiteli vnutit jiné řešení reklamace. Za větší počet vad se považuje situace, v níž se na věci naráz vyskytnou tři různé vady. Tuto skutečnost dle stížnosti potvrzuje servisní posudek (ze servisu 3. osoby).
Pokud prodejce spotřebiteli vnutí vyřízení reklamace jiným způsobem a tento postup odůvodní tím, že dle jeho vlastního odborného personálu na věci tři vady zároveň nejsou, může spotřebitel tento závěr rozporovat. Za tímto účelem je vhodné využít služeb soudního znalce. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Rovněž je možné, že prodejce fakticky odstranil všechny tři vady opravou, přičemž formálně uvedl opravu pouze jedné vady a zbytek formálně zamítl s tím, že vady neexistují. Prokázání této skutečnosti bude velice komplikované. V takové situaci nic neřeší ani znalecký posudek, neboť znalec zpravidla nebude schopen odhalit, zda na věci byla provedena "nepřiznaná oprava", nebo nikoliv. K prokázání toho, že vady na věci skutečně byly přítomny, by mohl posloužit závěr servisu 3. osoby, ten však nemá relevanci znaleckého posudku a bylo by na zvážení soudu, jak by se k tomuto důkaznímu prostředku postavil (lze totiž očekávat, že na druhé straně by existoval stejný servisní posudek s opačným závěrem).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla kontaktována, bohužel však dosud neprojevila zájem se vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.
Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.