Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den, před rokem nastala těžká situace na základě níž byl cestovkám povolen výdej voucherů namísto zrušených zájezdů. To se týkalo i mně. Bohužel po komunikaci s invií jsem na voucher přistoupil. Až nyní po roce, kdy jsem poukaz chtěl uplatnit, jsem se dozvěděl, že se jedná o poukaz s úplně jinými podmínkami, než se kterými jsem ho přijal. Informace, které mi dali byly neúplné (neodpověděli na moje otázky, přestože jsem zdůraznil, že je to pro mě důležité) a zmatečně podané. Byl jsem přesvědčen, že dostávám poukaz dle lex voucher v tomto mém přesvědčení mě utvrdilo, že když jsem poukaz dostal, v poučení se psalo o lex voucher (proč, pokud tento poukaz s lex voucher nic společného neměl?) Jsem přesvědčen, že jsem byl uveden v omyl a rád bych dostal poukaz podle lex voucher nebo peníze, které jsem zaplatil.
poukaz na plavbu od CK PT TOURS
lex voucher nebo peníze, které jsem zaplatil.
|
Tweet |
Při řešení předpokládáme, že jde o zájezd s termínem konání od 20. února 2020 do 31. srpna 2020.
Je-li smlouva o zájezdu zrušena z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti (např. pandemie), má pořadatel možnost poskytnout spotřebiteli vratku ve formě voucheru i bez souhlasu spotřebitele. Voucher poskytnutý spotřebiteli namísto peněz bez jeho výslovného a informovaného souhlasu však musí splňovat kritéria upravená speciálním zákonem (185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, [zjednodušeně také jen "lex voucher"]). Na druhé straně pořadatel nesmí (v situaci, kdy je smlouva zrušena z důvodu mimořádné a nevyhnutelné okolnosti) požadovat proplacení odstupného (stornopoplatky).
Kromě "zákonného" typu voucheru nabízí někteří pořadatelé zájezdů i své vlastní "smluvní" typy voucherů. Tyto "smluvní" typy voucherů je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě (a tyto "smluvní vouchery" nelze spotřebiteli vnutit). Spotřebitel by proto musel tento "smluvní" voucher dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher),
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnou a
- o právu spotřebitele požadovat vrácení všech plateb (pokrácených o odstupné) ve formě peněz, pokud pořadatel zájezd ruší.
Pokud spotřebitel nebyl takto poučen, byl uveden v omyl a uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval "smluvní voucher") je v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků zaplacených za původní zájezd. Mimo to je na zvážení dozorového orgánu, zda uváděním spotřebitele v omyl není naplněna nekalá obchodní praktika. Dozorovým orgánem je v tomto případě Česká obchodní inspekce.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz Spotřebitel se v případě další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu časopisu dTest na tel. čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.