Počet nahlášených stížností: | 4 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 4.5.2021 jsem provedl platbu přímo u letecké společnosti Flydubai a zakoupil letenky z Prahy do Malé s přestupem v Dubaji. Cestovat jsme měli s touto leteckou společností Flydubai v datu 17.7.-1.8.2021. Dne 3.6.2021 mi přišla emailová zpráva, že náš let je zrušen. Společnost neuvedla žádný důvod, proč let zrušila. Ovšem zrušila pouze jednu část letu a to z Prahy do Dubaje a zpáteční let z Dubaje do Prahy. Jako náhradu nabídla přebookování letu, nebo voucher. Kontaktoval jsem společnost pomocí emailu, voucher jsem odmítl a domáhal jsem se vrácení celé částky za letenky 32080,38Kč. Po kontaktování na zákaznickou linku společnosti mi přišla automatická zpráva, že jsem v pořadí a do 27 dnů dostanu odpověď. Po přečtení recenzí, jak se společnost reaguje a jak se staví k vrácení peněz, jsem se rozhodl kontaktovat svoji banku (AirBank). S bankou řeším chargeback, jelikož jsem letenky platil debetní kartou, bylo mi sděleno, že bych se mohl domáhat pouze půlky zaplacené částky, protože byla zrušena pouze "půlka" letu, ikdyž jsem letenky koupil jako jeden celek.
Let Praha - Malé
Dožaduji se vrácení celé částky za zakoupené letenky od letecké společnosti
|
Tweet |
Nároky cestujících při zrušení letu se řídí Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů (dále jen "Nařízení"). Dle čl. 3 Nařízení je nutné, aby
- daný let začínal na letišti na území členského státu
- nebo pokud začíná na letišti nacházejícím se na území třetího státu, končil na letišti na území členského státu a zároveň byl operován evropskou aerolinkou.
V řešené věci je Nařízení aplikovatelné pouze na zrušený let z Prahy do Dubaje. Na zpáteční let z Dubaje do Prahy se nepoužije. S tímto výkladem přišel ve věci C-173/07 Soudní dvůr EU (přímo uvedl, že Nařízení "se nepoužije na případ zpáteční cesty, kdy cestující, kteří původně odletěli z letiště umístěného na území členského státu, na které se vztahují ustanovení Smlouvy, se vrátí na toto letiště letadlem, které odletělo z letiště umístěného ve třetí zemi. Okolnost, že let tam i let zpáteční jsou rezervovány současně, nemá vliv na výklad tohoto ustanovení." ). Odškodnění za zrušený let z Dubaje do země EU se bude řídit právními předpisy místa odletu (Dubaj).
Dle Nařízení se zrušením letu rozumí neuskutečnění letu, který byl dříve plánován a na který bylo rezervováno alespoň jedno místo. Dle čl. 5 nařízení platí, že v případě zrušení letu je dotčeným cestujícím nabídnuta provozujícím leteckým dopravcem pomoc v souladu s čl. 8 Nařízení.
Cestující, jehož let byl zrušen, má právo zvolit mezi náhradou pořizovací ceny letenky spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu, a to při nejbližší příležitosti, nebo přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na jejich cílové místo určení, nebo přesměrováním za srovnatelných dopravních podmínek na jejich cílové místo určení v pozdější době podle přání cestujícího s výhradou dostupnosti míst. Vzhledem k současné situaci však volba letu při nejbližší příležitosti nemusí být poskytnuta v krátké době.
Náhradu pořizovací ceny letenky je společnost povinna uhradit do sedmi dní způsobem stanoveným v čl. 7 odst. 3 Nařízení (hotově, elektronickým bankovním převodem, bankovními příkazy nebo bankovními šeky nebo, v případě dohody podepsané cestujícím, cestovními poukazy nebo jinými službami), a to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího, spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu, a to při nejbližší příležitosti.
Podrobný formulář stížnosti pro uplatnění nároku při zrušení letu, zpoždění letu nebo odepření nástupu na palubu zpracovala Evropská komise jako praktický návod postupu při stížnosti u leteckého dopravce, viz. http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_cs.pdf.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.