Počet nahlášených stížností: | 23 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
19.5.2019 při sepisování cenového dodatku PP vyhrožovala odběrateli, že pokud nezvýší spotřebu, odeberou mu plynoměr. Odběratel spotřebu nezvýšil. PP na jaře 2021 již neposlala odběrateli návrh na nový cenový dodatek. Původní dodatek skončil 18.května 2021. Dne 14.5. , tedy 4 dny před koncem platnosti dodatku se PP snažila z odběratele vylákat zálohu přes 15 tisíc Kč. Dne 18,června PP bezdůvodně a potajmu demontovala odběrateli plynoměr bez toho, aby mu umožnila odečíst koncový stav plynoměru. O dva týdny později zaslala PP odběrateli fakturu na doplatek od 18.2. do 18.6., kde hodnoty spotřeby určila odhadem. Navíc PP účtovala fiktivní spotřebu ještě měsíc po skončení smlouvy.
Odběratel žádal PP o doložení koncového stavu plynoměru a vysvětlení, proč nebyl předem informkován o odebrání plynoměru, proč m,u nebyla umožněn a kontrola concovéhgo stavu plynoměru a proč nedostal nový návrh na cenový dfodatek. PP na žádný dopis neodpovídá.
Na závěr nutno dodat, že odběratel je nemluvící, nemůže proto telefonovat. Video z bezpečnostní kamery ukazující odebrání plynoměru je veřejně dostupné na sttránkách hornipocernice.com
dodávka plynu
- doložení koncového stavu odebraného plynoměru
- doložení skutečné spotřeby plynu od 18.2.2021 a to nikoliv odhadem
- zrušení stávající faktury na které se spotřeba plynu odhaduje
- úhrada vzniklých nákladů odběrateli
- po vyřešení sporu sepsání nové smlouvy o distribuci plynu
|
Tweet |
Skutkově složitý případ rozdělíme pro přehlednost do bodů:
1) Kdy, jak a proč skončila smlouva
Na základě poskytnutých informací se domníváme, že odběratel (spotřebitel) uzavřel smlouvu na dobu určitou s datem uplynutí 18.5.2021, ke které se váží obchodní podmínky platné od roku 2016 (dostupné z https://www.ppas.cz/sites/default/files/faq/dokumenty/PP-21-9-001-20_Obchodni_podminky_plyn_od%201.1.2016.pdf).
Dle článku V. odst 7 výše uvedených obchodních podmínek se smlouva na dobu určitou automaticky prodlužuje o jeden rok v případě, že zákazník nedá vědět nejméně 30 dnů před uplynutím skončení smlouvy, že trvá na jejím ukončení, případně nepožádá o pokračování smlouvy na dobu neurčitou. Uvedené ustanovení chrání zákazníka před tím, aby se octl bez smlouvy, tedy v situaci, která je po ukončení smlouvy kvalifikována jako neoprávněný odběr.
Máme tedy za to, že smlouva byla ukončena dodavatelem energií, to je však možné pouze z důvodů daných zákonem či obchodními podmínkami. Důvodem pro ukončení smlouvy ze strany dodavatele energie nemůže být nízký odběr energií, spotřebitel se totiž smlouvou o dodávce energií nezavazuje k odběru konkrétního množství plynu. Odběratel měl proto obdržet od dodavatele vyrozumění o ukončení smlouvy s uvedením důvodu, proč se tak stalo.
2) Na základě čeho byla fakturována částka ve výši 15.000,- Kč
Z poskytnutých informací není zřejmé, proč požadoval dodavatel „zálohu ve výši 15.000 Kč“. Za předpokladu, že zákazník spadá do kategorie domácnost/spotřebitel a mělo by mu být zasíláno řádné vyúčtování a z něj by měla vyplynout i výše záloh (měsíčních) vycházející z jeho historické spotřeby a aktuální ceny plynu, kterou má sjednanou.
Otázkou je, zda záloha ve výši 15.000,- Kč nebyla nedoplatkem za předchozí období, a proto došlo ze strany dodavatele k ukončení smlouvy pro nezaplacení nedoplatku. Mohlo se však také jednat o kauci (čl. III. odst. 15 obchodních podmínek). Ovšem máme za to, že požadavek kauce měl být odůvodněn „okolnostmi“ zmiňovanými v čl. III. odst. 15 věta první. Navíc výše 15.000,- Kč nemusí odpovídat trojnásobku výše měsíční zálohy.
3) Demontáž plynoměru
Z § 7 odst. 4 vyhlášky 108/2011 Sb. vyplývá, že odběratel měl být o demontáži informován. Ovšem v případě odpojení pro ukončení smlouvy, k tomu není stanovena žádná lhůta, stejně tak tomu není ani v obchodních podmínkách. Z naší praxe víme, že jestliže se plynoměr v průběhu smlouvy z důvodu jeho zastaralosti, oznámí tuto skutečnost dodavatel doporučeným dopisem. Ovšem zde jde zřejmě o demontáž z důvodu ukončení smlouvy. Je tedy otázka zda informován znamená vždy dopředu.
4) Neprovedení odečtu při demontáži plynoměru a stanovení spotřeby odhadem
Při stanovení odebraného množství energií by se mělo postupovat tak, aby byl co nejpřesněji zjištěn skutečný stav, tedy v pořadí 1. fyzický dálkový odečet 2. samoodečet 3. odečet odhadem. Skutečnost, že stanovení spotřeby odhadem má být až poslední možností vyplývá kromě jiného i z § 5 odst. 4 vyhlášky 108/2011 Sb.
5) Faktura za období 18.2 až 18.6. 2018
Viz. bod 4, pokud došlo k vyúčtování spotřeby odhadem, stalo se tak zřejmě v mimořádném vyúčtování zaslaném v souvislosti s ukončením smlouvy. Tuto fakturu lze reklamovat měsíc po jejím obdržení dle článku III. odst. 14 obchodních podmínek. Reklamace ale nezbavuje povinnosti vyúčtování zaplatit.
Nepovede-li se dosáhnout smírného řešení sporu, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.