Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, 24 ledna 2020 jsme s manželem zakoupili zájezd do Hurghady u cestovní agentury Invia od cestovní kanceláře Eti. Zájezd se měl uskutečnit od 18.4-25.4.2020.
30.3.2020 na email bylo zasláno oznámení o zrušení zájezdu
V tomto znění: Váš zájezd objednaný prostřednictvím naší cestovní agentury byl pořádajíci cestovní kanceláří zrušen. Přeposílám nabídku řešení nastalé situace od pořádající cestovní kanceláře a prosím Vás o sdělení vybrané varianty do 1.4.2020.
Vážení obchodní partneři, milí klienti,
vzhledem k mimořádné situaci zapříčiněnou koronavirem COVID-19, bychom Vás chtěli informovat o následujícím.Lety do 30.4. jsou bohužel zrušeny.
Klientům doporučujeme využít 2 možnosti:
naši TOP akci - voucher v hodnotě 120% z ceny zakoupeného zájezdu. Voucher lze uplatnit do 31.10.2021. Podmínkou uplatnění je mít zaplacený zájezd v plné výši.
nebo
bezplatné přebookování na pozdější termín za aktuální ceny.
Pochopitelně z těch dvou nabídnutých možností jsme vybrali tu první variantu, protože pozdější termín nepřicházel v úvahu.
Léto 2021 jsme si chtěli uplatnit tento vystavený voucher a zjistili jsme že cestovka Eti pořádá zájezdy jenom do třech zemí Egypt ,Turecko a Řecko. Po návratu z Egypta je nutná karanténa ,Turecko se úplně uzavřelo vzhledem k covidove situakci a Řecko cestovní kancelář Eti prodražila takovým způsobem, že se to snad ani nevyplatí čerpat.
Proto jsem požádala o odečtení bonusu 20% a navrácení peněz.
Prostřednictvím cestovní agentury Invia jsem se obrátila na cestovní kancelář Eti, na což vzápětí přišlo vyjádření:
Vážená paní Kovascová,
CK mne informovala:
Klientka má voucher 120% ETI který nelze směnit za peníze , pouze za zájezd.
V rámci tohoto voucheru jste se domluvili, že dostanete bonus 20% navíc.
Prosím o radu jak se má postupovat v této situaci jdyž chci vrátit zaplacenou částku.
Lex voucher nam nikdy nabídnut nebyl. Předem děkuji
|
Tweet |
Na zájezdy s datem pořádání od 20. února 2020 do 31. srpna 2020 se vztahuje zákon 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (dále jen jako lex voucher).
Pořadatel, zrušil-li původně smluvený zájezd, má povinnost spotřebiteli vrátit všechny doposud uhrazené platby za zájezd. Forma vratky všech doposud uhrazených plateb za zájezd (není rozhodné, zda byla částka zaplacena celá či nikoliv) by v souladu se zákonem lex voucher měla být buď ve formě peněžních prostředků, anebo ve formě voucheru, jehož parametry a možnosti odmítnutí vymezuje lex voucher.
Pokud však spotřebiteli byl poskytnut jiný typ voucheru (zde "Eti voucher"), uvádíme následující:
Vnucení voucheru s jinými vlastnostmi (pro spotřebitele "horšími") je v rozporu se zákonem a není možné. Je tomu tak proto, že úprava lex voucher je relativně kogentní, což znamená, že se od ní nelze odchýlit v neprospěch spotřebitele.
Pokud tedy úprava předepisuje pořadateli povinnost poskytnout voucher s určitými zákonem vymezenými vlastnostmi, nemůže pořadatel přijít s jinou "kreativní" variantou, kdy bude spotřebitele nutit přijmout jeho vlastní smluvní typ voucheru a zkrátí ho tím na jeho právech.
Smluvní typ voucheru je sice možné nabídnout, zdůrazňujeme ovšem, že jde o nabídku k dohodě. Spotřebitel by proto musel tento 'smluvní voucher' dobrovolně a výslovně přijmout, přičemž pořadatel cestovní kanceláře by musel spotřebitele zřetelně a jasně poučit:
- o vlastnostech voucheru (tzn. uvést, že nejde o voucher s parametry dle zákona lex voucher) a
- o právu spotřebitele tento voucher odmítnout a
- požadovat kupní cenu nepokrácenou o odstupné.
Pokud by k těmto krokům při nabízení voucheru nedošlo (z obsahu stížnosti plyne, že k nim spíše skutečně nedošlo), mohl by spotřebitel namítat, že byl uveden v omyl, a proto je uzavřená smlouva (tzn. jednání, kterým spotřebitel akceptoval smluvní "Eti voucher") v souladu s § 583 občanského zákoníku neplatná. Neplatnost má za následek, že spotřebitel by mohl žádat vrácení peněžních prostředků, neboť přijetí voucheru nebylo platné (stejně jako nebylo platné veškeré další jednání navazující na toto neplatné přijetí). Všechny právní úkony, které svým základem navazují na neplatné právní jednání, jsou také neplatné (tzn. došlo-li k objednání náhradního zájezdu na základě neplatně vystaveného voucheru, je i tato objednávka neplatná).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz
Spotřebitel se v případě další konzultace může obrátit na bezplatnou poradnu spotřebitelské organizace dTest na tel. čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.