Společnost


Rainbow Tours a.s.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#52052Opakovaně měnící se podmínky zájezdu, voucher

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 28 dnů 19 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
08.08.2021, před 3 lety

Iveta Němcová

Znění stížnosti

4.11.2019 jsme si k Vánocům koupili letecký zájezd do Španělska.

19.5.2020 nám vzhledem ke Covidu poslali e-mail, který obsahoval informaci: "V případě, že nebude možné Váš zájezd uskutečnit, nabídneme Vám speciální podmínky pro přepsání zájezdu na pozdější termín, příští sezónu nebo unikátní voucher v hodnotě 110 % zaplacené zálohy, umožňující nákup dovolené dokonce až na sezónu Léto 2022."

14.7.2020 přišel e-mail, že zájezdy do Španělska se ruší a byly zde následující informace a možnosti:
"1) Změna zájezdu (destinace/ hotelu/ termínu)-V případě změny na jakýkoliv jiný zájezd v červenci nebo srpnu obdržíte bonus 20 % ze zaplacené zálohy ve formě slevy na nový zájezd.
Rádi bychom zdůraznili potvrzené odlety do Španělska (Costa Brava):
29.08.2020 z Varšavy, 30.08.2020 z Krakova

2) Vystavení voucheru v hodnotě uhrazené částky
Na voucher Vám bude převedena zaplacená částka. Není potřeba hradit doplatek zájezdu. Voucher je platný rok od původního data zájezdu a můžete jej uplatnit na libovolný zájezd.
Prosíme Vás o zprávu s rozhodnutím nejpozději do 16.07.2020 do 12:00."

Původně jsme měli letět z Katowic,takže změna odletového místa nám nevyhovovala,na rozmyšlenou jsme dostali 45 hodin a o Lex Voucher zde nebylo ani slovo. Tím,že jsme měli smlouvu v polštině, myslela jsem si, že se nás netýká. Zvolili jsme tedy druhou možnost, k našemu překvapení nebyla částka navýšena na 110 %, ale jen na 105 %, prý informace, které zasílali dne 19.05.2020 ohledně zájezdů v červenci a srpnu, již nejsou bohužel aktuální. Dle aktuálních podmínek (ze dne 15.07.2020) je hodnota voucheru za stornovaný srpnový nebo zářijový zájezd 105 % zaplacené částky za zájezd.

Na konci roku 2020 jsem bohužel objednala u této společnosti zájezd znovu,abych uplatnila voucher. Zvolili jsme stejný hotel,k našemu překvapení dražší, protože mezitím dcery mají o rok víc a děti se zde počítají jen do 10 let. 5.10.2020 jsem podepsala smlouvu, odlet Katowice-Gerona. 27.5. přišel mail, že budou realizovat lety na trase Katowice - Barcelona,poslali opravenou smlouvu, žádný prostor pro diskuzi. Od místa pobytu (Malgret de Mar) je Barcelona vzdálenější než původní letiště-delší doba strávená v autobuse, určitě i delší doba strávená na letišti vzhledem k velikosti.

Španělsko bylo a je téměř celou sezónu "červené",proto jsme začali přemýšlet o využití možnosti "Bezplatná změna rezervace", která nám umožňovala až 2krát do 30 dní před odletem změnit destinaci,hotel...2.7.2021 jsem se zeptala na přepočet některých zájezdů (protože na int.stránkách nelze cenu s dětmi zjistit, započítá je to výhodněji a pak se po mailu dozvíte,že věku vašich dětí se to ale netýká). Také jsem se zeptala, zda chápu správně ze smlouvy poplatek za odstoupení od smlouvy a ke změně letiště dle VOP
4A:
"Pokud změny smlouvy o zájezdu nebo náhradního zájezdu vedou ke snížení kvality nebo nákladů na zájezd, má Účastník nárok na odpovídající snížení ceny. V případě, že smlouva o účasti na daném zájezdu bude ukončena v souvislosti s odstoupením účastníka za výše uvedených podmínek, Kancelář nejpozději do 14 dnů ode dne ukončení smlouvy vrátí platby uhrazené Účastníkem nebo jeho jménem. Účastník je v takových případech osvobozen od placení poplatku za odstoupení od smlouvy o zájezdu. Ustanovení bodu 13 VOP se použijí odpovídajícím způsobem. POZOR! Změna leteckého přepravce, časy odletu a odjezdu nebo návratu, pokud se nezmění počet plnění, nemění hlavní body zájezdu. Rovněž neznamená změnu vlastností zájezdu - změna pořadí programu za předpokladu, že program byl proveden v plném rozsahu".

Na tento e-mail jsem do dnešního dne neobdržela reakci. Komunikace k přepočtům jiných hotelů byla velmi strohá-poslala jsem nejdříve 2 hotely a poté asi 4 a pracovník mi napsal,že mi nechá přepočítat pouze dva. Jako důvod uvedl, že nesmí být více než o 5 % levnější (to nebyl ani na první hotel ani jeden, všechny byly dražší, protože se evidentně zdražilo).

Komunikace se mi nelíbila, blížil se termín, kdy jsme naposledy mohli odstoupit od smlouvy za 7 % z ceny zájezdu, tak jsem to radši udělala. Bála jsem se, že CK budeme muset doplatit zájezd,k 10.000 kč jim zašleme dalších 43.000 Kč,zájezd např.zase zruší a my budeme mít další rok peníze pryč a ještě v mnohem větší výši.

-nelíbí se mi,že nám nebyla vůbec nabídnuta možnost Lex Voucher a na rozmyšlenou jsme dostali 45 hodin (přijde mi to zpětně dost manipulativní)
-zájezd byl v roce 2020 na konci srpna zrušen ze strany CK,přestože některé společnosti do Španělska létali
-voucher byl navýšen o 5 %, namísto původně slibovaných 10 %
- stejný zájezd o rok později dražší asi o 3.000 Kč
-změna letiště ve Španělsku po podpisu smlouvy bez konzultace se spotřebitelem nebo jakékoli kompenzace
- do dnešního dne žádná reakce na e-mail z 2.7.2021, zda změna letiště neznamená, že mohu smlouvu např. vypovědět a co znamená dle VOP
-služba "Bezplatná změna zájezdu" nešla téměř využít - přepočty zájezdů trvaly dlouho, mohla jsem poslat jen dva hotely!!! O přepočet jsem požádala 7.7. v 10:52, přepočet jsem obdržela 8.7. v 13:26 a byla jsem upozorněna, že rezervace jsou do 17.hod téhož dne a nejdou prodloužit. Takže zpracování trvalo téměř 27 hodin, já na rozhodnutí dostala 3 a půl hodiny!
CK jsme za odstoupení zaplatili 610,69 PLN, částka byla odečtena od voucheru, kterým byla uhrazena záloha. Na zbývající částku ve výši 1049,29 PLN máme opět voucher, vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem bychom rádi viděli za tento voucher peníze, které má CK od nás už téměř 2 roky, zpět, přestože uvádí, že voucher je za hotovost neměnný.


Produkt

Smlouva o zájezdu


Požadované řešení

vrátit peníze, které jsou aktuálně na voucheru


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.9.2021 15:33, před 3 lety

Při řešení stížnosti vycházíme z předpokladu, že se na smluvní vztah aplikuje český právní řád.

Nemohla-li cestovní kancelář uspořádat zájezd z důvodu pandemie nemoci COVID-19, může cestovní kancelář od smlouvy odstoupit dle § 2536 odst. 1 písm. b) občanského zákoníku. V takovém případě vrací spotřebiteli všechny platby, které od něho přijala, a to nepokrácené o stornopoplatky (tj. odstupné nebo jinak nazvaný poplatek).

V tomto případě došlo dle obsahu stížnosti k uvedení spotřebitele v omyl, neboť mu byly nabídnuty dvě možnosti - změna a vystavení voucheru, přičemž mu nebyla nabídnuta možnost vrácení peněžních prostředků v plné výši.

Došlo-li skutečně k výše popsanému jednání a cestovní kancelář spotřebiteli vůbec nesdělila, že zde existuje "i třetí" možnost (pro spotřebitele patrně nejvýhodnější), velmi pravděpodobně se tím cestovní kancelář dopustila klamavého sdělení ve smyslu § 4 zákona o ochraně spotřebitele. Na toto jednání může spotřebitel upozornit Českou obchodní inspekci podáním podnětu.

Stejným jednáním (tj. nepravdivým informováním o možnostech spotřebitele) se také dopustila toho, že spotřebitele uvedla v omyl (§ 583 občanského zákoníku), což má zpravidla za následek neplatnost právního jednání. V tomto případě by proto bylo přijetí/vystavení voucheru neplatné. Veškeré jednání navazující na neplatné právní jednání je zásadně rovněž neplatné. Tzn. bylo-li poskytnutí voucheru neplatné, je neplatné i uzavření smlouvy na zájezd prostřednictvím tohoto voucheru.

Z výše uvedených důvodů se domníváme, že spotřebitel má nárok na vrácení peněžních prostředků (v plné výši), které vynaložil na původní zájezd (a to tím spíše, zůstal-li voucher doposud nevyužitý). Společnost je povinna spotřebiteli tyto peněžní prostředky vydat do 14 dnů od zrušení původního zájezdu (§ 2536a občanského zákoníku). Zákon č. 185/2020 Sb., "lex voucher", se vzhledem ke skončení ochranné doby k 31.8.2021 již nevyužije a spotřebiteli tak skutečně náleží výlučně peněžní prostředky.

Jelikož je podle nás právní jednání navazující na neplatné poskytnutí voucheru rovněž neplatné, nebudeme následné kroky cestovní kanceláře zevrubněji hodnotit. Má-li však spotřebitel zájem o analýzu i těchto kroků, může se obrátit na bezplatnou linku dTestu 299 149 009.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.12.2021 13:17, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.