Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Přišla mi předžalobní výzva k zaplacení smluvní pokuty +náklady atd. Smlouva byla uzavřena přes telefon a kurýra. Moje blbost, že jsem si hned nepřečetl smlouvu a nestihl ji vypovědět během 14 dní. Když jsem chtěl po Čs. záznam tlf. hovoru kde mne výslovně upozornil na smluvní pokutu, bylo mi řečeno že hovory se mažou. To stejné mi bylo řečeno když jsem chtěl vědět kdy, kde a kdo se účastnil energetické aukce a kdo ji dozoroval, bylo mi řečeno že to je tajné. Když mi byla doručena smlouva s dodavatelem elektřiny tak jsem po prostudování chtěl změnit tarif, bylo mi řečeno, že to bybylo pro společnost nevýhodné. Poté jsem vypověděl smlouvy jak s Čs tak s nasmlovaným dodavatelem elektřiny. Od té doby mi voláno, psáno ohledně zaplacení. Komunikace s Čs pouze tlf. aby nebylo možné dohledat žádné zprávy.
Neplatit smluvní pokutu, jelikož jsem na ní nebyl upozorněn dopředu.
|
Tweet |
Odstoupit od smlouvy mezi spotřebitelem a Česká srovnávací s.r.o., která byla uzavřena mimo obchodní prostory zprostředkovatele (bez ohledu na to, zda si návštěvu podnikatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy.
Co se týče smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a dodavatelem energií, platí že pokud za spotřebitele jedná zastupující společnost, která uzavře smlouvu o zastoupení se spotřebitelem mimo obchodní prostory (kupř. u spotřebitele doma), není už rozhodné, kde byla uzavřena smlouva mezi zastupující společností a novým poskytovatelem energií. I pokud by zastupující společnost a poskytovatel energie uzavřeli smlouvu v obchodních prostorech poskytovatele energie, pořád se bude podle našeho názoru jednat o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory. Souhlas spotřebitele k zastoupení byl totiž získán mimo tyto obchodní prostory. Protože se jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory, která se týká dodávky energií, spotřebitel má právo od smlouvy do 14 dnů od uzavření smlouvy odstoupit (bez udání důvodu). Pokud tuto lhůtu není možné stihnout, má spotřebitel jinou možnost - v souladu s § 11a odst. 3 energetického zákona vypovědět smlouvu bez sankce do 15 dnů po zahájení dodávky.
Je-li smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11). Dále, je-li smluvní pokuta sjednána příliš neurčitě (tzn. formulace typu "v případě porušení povinností plynoucích z této přihlášky" atp.), z níž není přesně možné určit, jakou konkrétní povinnost vlastně kryje, je taková smluvní pokuta neplatná (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. NS 23 Cdo 4281/2011). A konečně, smluvní pokuta sjednaná pro případ výkonu práva na ukončení závazku (tzn. smluvní pokuta sankcionující spotřebitelův výkon práva na odstoupení od smlouvy nebo práva na výpověď smlouvy) je neplatná, neboť smluvní pokuta může být požadována pouze tehdy, je-li porušena smluvní povinnost, nikoliv je-li využito zákonem nebo smlouvou založené právo na ukončení závazku (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 32 Cdo 4469/2010).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Jde-li o vztah s dodavatelem, je příslušným k řešení sporů plynoucích ze smluv, jejichž předmětem je dodávka elektrické energie nebo plynu, Energetický regulační úřad (dostupný na: https://www.eru.cz/cs/informacni-centrum)
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.