Počet nahlášených stížností: | 21 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Dne 18.7.2021 jsme měli odletět domů z Palma de Malorca. Na letiště jsme se dostavili včas. Byli jsme normálně odbaveni a vůbec jsme nebyli informování, že si máme pospíšit. Slečna nás odbavovala 50 minut. Zřejmě to byla nějaká brigádnice, nebo se zaučovala. V 6:55 nás odbavila a my jsme se vydali směrem k letadlu. Jelikož je letiště obrovské dorazili jsme k němu v 7:19. Odlet letadla byl v 7:40. Letadlo stálo před námi a však nás to letadla neustili, stím, že jdeme pozdě a že kufry už máme dole na páse v příletech. Byli jsme skupina 8 lidí včetně dětí. Museli jsme si přebookovat let za 100 euro na osobu, což vyšlo dráž než pořízení nových letenek. My jsme žádnou chybu neudělali a chtěli bychom peníze za letenky zpět. Letadlo muselo být plné, proto nás tam nepustili. Když jsme letěli dalším letem domu, do letadla pouštěli lidi ještě 7 minut před odletem.
přeplněné letadlo
vrácení peněz za přebookování letenek
|
Tweet |
Odepření nástupu na palubu upravuje čl. 4 Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 (dále jen "Nařízení"). Dle tohoto ustanovení platí, že v případě, kdy provozující letecký dopravce důvodně očekává, že dojde k odepření nástupu na palubu, vyzve nejprve dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervací za náhradu podle podmínek dohodnutých mezi dotčenými cestujícími a provozujícím leteckým dopravcem. Jestliže se nepřihlásí dostatečný počet dobrovolníků k tomu, aby zbývající cestující s rezervacemi mohli nastoupit let, může provozující letecký dopravce odepřít cestujícím nástup na palubu proti jejich vůli. Jestliže je nástup na palubu odepřen cestujícím proti jejich vůli, provozující letecký dopravce je neprodleně odškodní v souladu s čl. 7. Dále je povinen jim poskytnout pomoc v souladu s čl. 8 a 9.
Dle čl. 7 platí, že je-li na tento článek v jiném ustanovení Nařízení odkázáno (což je tento případ, neboť je na tento čl. odkázáno v čl. 4), obdrží cestující náhradu ve výši:
a) 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů;
b) 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů;
c) 600 EUR u všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).
Dle čl. 12 Nařízení platí, že se tento přímo použitelný předpis EU použije, aniž jsou dotčena práva cestujících požadovat další náhrady. Náhrady poskytnuté podle tohoto nařízení mohou být od dalších náhrad odečteny. To znamená, že byla-li např. cena letenky 100 EUR, a dopravce poskytne náhradu 250 EUR [podle čl. 7 písm. a) Nařízení], zbylých 150 EUR se započítá např. na náhrady škody, kterou cestující utrpěl v souvislosti s "propadlým" ubytováním. Byla-li cena ubytování např. 500 EUR, má cestující nárok dodatečně žádat po spolčenosti úhradu 350 EUR, neboť tyto výdaje již nejsou z částky zbylých 150 EUR kryty.
Jak plyne z výše uvedeného, cestující má nárok na uplatnění náhrady škody, která může spočívat např. v nezrealizované, již zaplacené dovolené. Společnost Ryanair DAC je společností zřízenou dle irského práva, nicméně se při nabízení služeb zaměřuje na české spotřebitele (webové stránky v českém jazyce, možnost platby v tuzemské měně). Rozhodným právem pro smlouvu se spotřebitelem tak bude právo české. Jednalo by se tak o nárok vyplývající z porušení smluvní povinnosti dle § 2913 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Irsku), doporučujeme spotřebitelce, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátila na Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci na internetových stránkách www.evropskyspotrebitel.cz, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.