Počet nahlášených stížností: | 710 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 21 |
Dne 23.5.2021 jsem na pobočce AAA Praha, Čimice zakoupil OA 4AD2848, rv.2014, 124718 Km, 1,7 nafta. V inzerátu uvedeno, vozidlo po pečlivém majiteli, společnost AAA garantuje původ a nájezd Km. Po převzetí vozidla vozidlo dáno do servisu na výměnu provozních kapalin, kdy v servisu jsem byl upozorněn na dolití 0,25 litrů nemrznoucí kapaliny. V průběhu užívání OA, byla hladina chladicí kapaliny mnou sledována, kdy se mi nezdálo, že tato po malém množství kolísá. Dotaz autorizovaný servis, kdy mi bylo sděleno, že to můžou být rozdíly při kontrole teplého a studeného motoru, kdy to mám průběžně hlídat. Jelikož k malým únikům chladicí kapaliny docházelo neustále cca. 0,25 litru za 200Km, rozhodl jsem se auto reklamovat 14.8.2021 AAA Auto po telefonu. Jednání příjemné s tím, že si mám jed na vlastní náklady detekovat závadu do značkového servisu s tím, že náklady mi budou uhrazeny s reklamací. 18.8.2021 servis Hyundai, zběžnou prohlídkou nebyla vidět závada úniku chladicí kapaliny. Přistoupeno k odborné tlakové zkoušce, detekce závady prasklý chladič, cena opravy i s prací 20.500,-Kč. 18.8.2021 písemná reklamace AAA spolu s potvrzením o detekci závady a cenovou nabídkou na opravu. Dne 31.8.2021 doručen dopis AAA auto, zamítnutí reklamace s tím, že jsem byl upozorněn na to, že vozidlo je starší, kdy některé díly vyžadují zvýšenou míru oprav a údržby.
Se zamítavým stanoviskem AAA auto se nemohu ztotožnit, neboť pak ochrana, kterou dává Občanský zákoník a to zejména § 2167 písm. č. 89/2021 Sb., by byla naprosto k ničemu. Společnost AAA auto se nemůže vymlouvat na to „vozidlo je starší, kdy některé díly vyžadují zvýšenou míru oprav a údržby“, kdy musí být díl, který by nenesl tuto ochranu uveden taxativně „poškozený chladič“ minimálně „únik chladicí kapaliny“, kdy v mém případě v předávacím protokolu k vozidlu takto specifikováno není. Dále společnost AAA auto naprosto ignoruje tu skutečnost, že pokud se skrytá závada na motorovém vozidle objeví do 6 kalendářních měsíců od koupi vozidla, posuzuje se tato závada tak, že už na vozidle byla během prodeje. Kdy nikoliv kupující ale právě prodávající má povinnost prokázat, že v době prodeje tam skrytá závada nebyla. Skrytá závada – je to taková vada, kterou nešlo zjistit při běžné prohlídce vozu, ani při zkušební jízdě. Zároveň tato závada nebyla konkrétně vypsaná v předávacím protokolu vozidla.
Výměna prasklého chladiče
Opětovné rozhodnutí o reklamaci a to v souladu s Občanským zákoníkem. Zajištění opravy vozidla, nebo úhrady opravy vozidla. Uhrazení 545,-Kč, za vyžádání si detekce závady v servisu.
|
Tweet |
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Také se záruka nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Při uplatnění reklamace použité věci může spotřebitel žádat odstranění vady opravou. Není-li to však možné, může spotřebitel od kupní smlouvy odstoupit. Místo těchto uvedených způsobů nápravy může spotřebitel také požadovat přiměřenou slevu.
Pokud by došlo k situaci, že autobazar reklamaci zamítne jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Vážený pane Šťastný,
Vaši záležitost jsem prověřila s kolegy z reklamačního oddělení. Ve Vašem případě se jedná o vadu, která vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla. Opotřebení vozu byla rovněž uzpůsobena původní prodejní cena vozidla. Vaše reklamace byla v souladu s reklamačním řádem posouzena a následně zamítnuta.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Vážená paní Míková, opravdu jste posoudili mou reklamaci a jak? Na základě vyjádření značkového servisu, který uvedl, že se jedná o skrytou závadu, která se nedala odhalit jinak než tlakovou zkouškou? Auto jste ani nechtěli vidět. Tak tedy jak vaši technici něco posoudili? Podle čeho bylo rozhodnuto? Copak při prodeji vozidla a v předávacím protokolu, byla tato skrytá závada uvedena? Ne nebyla. Tedy jste to stejně posoudili jako ve více jak 400 případech stížností, které jsou jako přes kopírák stejné. Paní Míková, váš zaměstnavatel úmyslně porušuje občanský zákoník a pokud se ptáte jaký paragraf rád vám jej sdělím. Jedná se o ustanovení § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Domnívám se a myslím si, že vaše společnost zneužívá situaci, kdy bohužel v České republice je žaloba v občanskoprávním sporu na několik let. Domnívám se a myslím si, že toto zneužíváte ve váš prospěch, kdy váš zákazník, který si od vaší společnosti zakoupil motorové vozidlo, nemůže jej na několik let odstavit a čekat na pravomocné rozhodnutí soudu, kdy v případě rozhodnutí ve prospěch zákazníka je zde opravný prostředek stížnosti do rozhodnutí soudu prvního stupně. Pak tokový soud může trvat i 10 let, a to i přesto, že u skryté závady, která se projeví do 6 kalendářních měsíců od prodeje vozidla, se tato skrytá závada posuzuje tak, že na vozidle byla v době prodeje a prodejce tak musí dokázat, že tam skrytá závada nebyla v době prodeje. Bohužel váš zákazník i přes ochranu, kterou mu dává občanský zákoník je v podstatě v šachu. Nesmí po dobu reklamace skryté závady na vozidle nechat skrytou závadu odstranit. Tedy být bez zakoupeného vozidla, platit soudní poplatky, právní zastoupení, to jsou další náklady, který by váš klient – zákazník musel podstoupit. Domnívám se a myslím si, že je toto váš kalkul, vykoupit levně vrak, naleštit a rychle prodat, a to ještě nejlépe na úvěr a pak tvrdit, že kupující – zákazník, byl upozorněn, že vozidlo, které si od vás zakoupil vyžaduje zvýšené náklady převyšující v mnoha případech kupní cenu. Paní Míková, myslíte si, že já nebo těch 470 kupujících – zákazníků by si od vaší společnosti motorové vozidlo zakoupili? Děláte z těchto zákazníků hlupáky? Ano děláte, domnívám se, že úmyslně zamlčujete skutečný technický stav vámi prodávaných motorových vozidel. Pořad o vaší společnosti na ČT1 Černé ovce o prodeji zánovního vozidla WW, kdy toto vám první váš zákazník vrátil proto, že při kontrole v servisu bylo zjištěno, že vozidlo bylo značně poškozeno při dopravní nehodě. Toto vozidlo vaše společnost dala opět do prodeje, kdy zcela asi výjimečně bylo zamlčeno, že vozidlo je po vážné dopravní nehodě a reklamace druhého zákazníka byla asi zcela výjimečně zamítnuta a později uznána až po medializaci. Dne mého názoru si myslím, že vaše společnost si tímto sama poškozuje své dobré jméno.
Stížnost přeřazujeme zpět na spotřebitele a žádáme ho, aby společnosti učinil finální nabídku mimosoudního vyřešení sporu. Následně může stížnost přeřadit rovnou na společnost a vyčkat, zda společnost jeho nabídku přijme/nepřijme.
K soudním sporům, jak je popsal spotřebitel, dodáváme, že ač v některých případech se může civilní řízení protáhnout na několik let, nemusí to být nezbytně pravidlem a není se tedy třeba takto obávat.
Má-li spotřebitel k dispozici popsané důkazní prostředky a byla-li situace skutečně taková, jak ji spotřebitel výše popsal, není dle našeho názoru důvod se obávat soudního sporu.
Na telefonický pokyn zaměstnance AAA Praha jsem zakoupené motorové vozidlo přistavil do servisu na detekci skryté závady. Do telefonu jsem se zaměstnance prodejce AAA zeptal, kdo bude hradit tento servisní úkon v servisu. Byl jsem ujišťován zaměstnancem prodejce AAA, že tento úkon bude uhrazen prodejcem AAA Praha v rámci reklamace, kdy toto mám uvést do reklamace s fakturou ze provedený servisní úkon. Vše jsem učinil tak jak jsem byl poučen zaměstnancem prodejce AAA. Bohužel ani tato částka mi nebyla ze strany prodejce AAA Praha uhrazena. Mohu své tvrzení dokázat. Ano mohu, po přečtení více jak 400 stížností je jasné, že toto je běžná praktika, kterou zaměstnanci prodejce AAA v rámci celé ČR používají, kdy však dle mého názoru úmyslně zapomínají zákazníkovi sdělit, že i tento servisní úkon si musí uhradit sám v případě zamítnutí reklamace.
1) Požaduji úhradu za servisní úkon, odhalení skryté závady ve výši 545,-Kč,
2) Požaduji úhradu naceněné opravy skryté závady, a to ve výši 50% (kdy toto je mým pokusem o smírné řešení problému)
Děkujeme spotřebiteli za vyjádření. Společnosti předáváme nabídky spotřebitele jako návrhy na mimosoudní řešení sporu.
V případě, že ze strany společnosti dojde k odmítnutí, stížnost uzavřeme. Spotřebitel se v takovém případě může obrátit na advokáta (www.dtest.cz/advokati) a vymáhat dlužnou částku soudní cestou.
Pro úplnost dodáváme, že diagnostika vady v rámci reklamačního řízení je pro spotřebitele bezplatná (jestliže reklamaci uplatnil u třetí osoby dle instrukce prodávajícího), ať už je reklamace vyřízena zamítnutím, anebo uznáním.
Dobrý den,
záležitost byla prověřena a následně uzavřena s původním stanoviskem.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Děkujeme za vyjádření, stížnost tedy uzavíráme bez dosažení dohody.
Spotřebitel má možnosti popsané výše.