Společnost


Apartmány Andrea s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#52448Nevrácení zálohy

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

2 měsíce 16 dnů 2 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
02.09.2021, před 3 lety

Robert Šatava

Znění stížnosti

Dobrý den,

v roce 2020 jsme jako skupina odeslala zálohu 5.000,- Kč na ubytování ve Vánočním termínu. Z důvodu Covidu nebylo možné se v daný termín ubytovat.

Domluvilo se s paní majitelkou, že zálohu nepožadujeme vrátit a že ji necháme na příští rok. Byli jsme u paní ubytovaní již 2x před tím.

Tento rok nám nabídla termín, který skupině z důvodu pracovní vytíženosti příliš nevyhovuje a ještě nás informovala, že dojde ke zdražení služeb.

Na základě těchto skutečností jsme se rozhodli, že nikam nepojedeme.
Ale paní my napsala, že nám zálohu nevrátí a to i přesto že je víc než dost času na nelezení nových klientů (Vánoční termín).

V posledním emailu jsem ji navrhoval, že musí nám nechat stejné ceny nebo vrátit peníze.
Paní již na email nereagovala a telefon nezvedla.

Jelikož není toto pro nás příjemné, tak v tuhle chvíli již chceme pouze vrátit zálohu.

Děkuji za pomoc

Šatava Robert


Požadované řešení

Vrácení zálohy 5.000


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.10.2021 18:52, před 3 lety

V řešené věci plnění spotřebitele spočívá v zaplacení ceny, zatímco plnění podnikatele spočívá v poskytnutí služby krátkodobého ubytování.

Služba je poskytována zpravidla v čase, který si mezi sebou strany sjednaly, jestliže se později nedohodly na změně času, ve kterém má být služba plněna. Jednostranná změna času plnění je ve smluvním právu v zásadě nepřípustná. Spotřebitel tedy bude muset zásadně vždy s jednostrannou změnou času plnění souhlasit.

Pokud se změnou závazku spotřebitel souhlasit nebude, bude závazek pro tzv. nemožnost plnění ze strany podnikatele (§ 2006 občanského zákoníku) zrušen a spotřebitel bude mít možnost požadovat vrácení peněžních prostředků, které uhradil poskytovateli služby. Nemožnost plnění je/byla zapříčiněna restrikcemi vlády v návaznosti na pandemii nemoci COVID-19.

Domníváme se, že v řešené věci se strany nedomluvily na změně času, kdy má být ubytování poskytnuto. Respektujeme přitom, že došlo ke sjednání si určitého časového rozmezí ("příští rok"), ve kterém měl být následně domluven konkrétní, náhradní čas plnění. Tím ovšem nedošlo ke změně původně sjednaného času plnění dohodou stran, došlo tím pouze k vzájemnému slibu, že se strany pokusí nalézt v tomto časovém rozmezí (celý rok) konkrétní, náhradní čas plnění (přesné datum "od do"). Nutnost sjednat si konkrétní čas plyne z povahy poskytované služby, kdy je přesné časové vymezení nezbytné - jak pro potřeby spotřebitele (dovolená v práci, hlídání dětí atd.), tak pro potřeby podnikatele (přípravy pokojů, zajištění kapacity ubytovacího zařízení atd.).

Pokud tedy v řešené věci ke shodě o změně času plnění (přesného, náhradního termínu ubytování) nedošlo - což nám plyne z popisu stížnosti, má podnikatel povinnost vrátit spotřebiteli peníze. Neučiní-li tak, drží majetkový prospěch bez právního důvodu. V takovém případě by se mohlo jednat o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.

Společnost je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.

Dle zákona je možné se s odkazem na zásah vyšší moci (COVID-19) liberovat v oblasti náhrady škody. To znamená, že podnikatel má povinnost vrátit spotřebiteli cenu neposkytnuté služby, ale nemá povinnost spotřebiteli hradit kupř. již zaplacené jízdenky do místa ubytování nebo jinou vzniklou škodu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
18.11.2021 11:36, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.