Společnost


Cestovní kancelář FISCHER, a.s.

Počet nahlášených stížností:130
Z toho za letošní rok:1
Stále v řešení:6
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#52550Odmítnutí proplacení poukazu dle zákona lex voucher

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 4 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
08.09.2021, před 3 lety

Martina Ponertová

Znění stížnosti

CK odmítá proplatit vydaný poukaz ve výši 53 899,-Kč. Problém, na který poukazuje CK je ten, že ke zrušení zájezdu došlo z mé strany ( v únoru 2020), nicméně já si myslím, že dle zákona lex voucher toto by nemělo hrát roli a zákon se vztahoval zpětně na zrušené zájezdy od února dále.

odpověď CK na žádost o proplacení :

Váš poukaz je zablokovaný, jelikož se jednalo o technickou chybu. Již Vám to vysvětloval můj kolega po telefonu. Váš zájezd byl v Únoru 2020 stornován z Vaší strany a proto Vám nevznikl nárok na voucher, kdyby se jednalo o storno z naší strany tak bychom Vás kontaktovali.


Požadované řešení

Prosím o poradu jak mám postupovat případně o pokus o smírné vyřešení. Žádám proplacení voucheru v plné výši.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.10.2021 15:37, před 3 lety

Zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatření ke zmírnění dopadu epidemie COVID-19 (lex voucher), je retroaktivní. Ačkoliv dle principů právního státu a Ústavy ČR platí přísný zákaz retroaktivity právních předpisů (zásadně), zákon lex voucher tento ústavní zákaz nerespektuje.

Za obvyklých okolností, kdy jsou zákonodárcem respektovány principy právního státu, by se odstoupení od smlouvy řídilo právem, které bylo platné a účinné v době, kdy bylo odstoupení od smlouvy učiněno. Podle tohoto práva by spotřebiteli nebylo možné vnutit voucher bez jeho souhlasu. Nicméně dle zákona lex voucher platí pro všechny zájezdy s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020, že spotřebiteli je možné vnutit proti jeho vůli vratku ve formě voucheru. Při řešení této stížnosti vycházíme z toho, že zájezd měl termín zahájení až po 20. únoru 2020.

Mohly nastat tyto varianty:
1. Pokud spotřebitel odstoupil od smlouvy o zájezdu podle § 2535 občanského zákoníku (např. z důvodu pandemie nemoci COVID-19), má nárok na vrácení všech plateb, které za zájezd uhradil. Pořadatel není oprávněn účtovat si odstupné (tzv. storno poplatky). Forma vratky je ve formě voucheru, který splňuje kritéria dle zákona lex voucher (je ze zákona pojištěný aj.).

Zásadní vlastností vystaveného voucheru je, že po uplynutí ochranné doby (zásadně 31. srpna 2021) nepropadne. Pořadatel má 14 dnů po skončení ochranné doby (zásadně 14. září 2021) povinnost spotřebiteli hodnotu voucheru vyplatit - tzn. vrátit mu peněžní prostředky (nepokrácené o odstupné).

2. Pokud spotřebitel odstoupí v únoru od smlouvy o zájezdu, který se má konat např. v červnu, nejedná se o odstoupení od smlouvy o zájezdu podle § 2535 občanského zákoníku, a vůbec se neuplatní zákon lex voucher.

Je tomu tak proto, že s takto velkým časovým odstupem není možné dopředu presumovat, že pandemie nemoci COVID-19 bude stále trvat. V tomto případě si může podnikatel účtovat storno poplatky. Forma vratky jsou peněžní prostředky; voucher lze spotřebiteli vnutit pouze tehdy, jestliže s tím spotřebitel výslovně souhlasil.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
9.12.2021 11:24, před 3 lety

Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.3.2022 16:39, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.