Společnost


Michal Fulín

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#52609Neuznaná reklamace koloběžky, prodejce odmítá argumenty, které vypovídají v zákazníkův prospěch

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

6 měsíců 1 den

Detail stížnosti

Publikováno
11.09.2021, před 3 lety

Oldřich Šístek

Znění stížnosti

21.7.2021 jsem reklamoval turistickou koloběžku (koupena 29.9.2020) z důvodu zlomení redukce představce ("trubky pod řídítky") za jízdy, dále na několika místech korodujícího rámu a na úchytech zadního blatníku a na kloubu skládacího mechanismu odlupujícího se laku. Prodejce jsem informoval mailem o úmyslu reklamace, v odpovědi jsem obdržel informaci, že koloběžka bude zaslána k posouzení výrobci. (To byla do zamítnutí reklamace jediná informace od prodejce.)

Závady jsem popsal v dokumentu "Reklamační protokol", staženém z e-shopu, poslal koloběžku, prodejce mi po převzetí zboží skutečný reklamační protokol nevystavil. Ten mi byl vystaven až 16.8.2021 pro účely oznámení zamítnutí reklamace. Ač byla reklamace zlomené "trubky pod řídítky" zamítnuta, díl byl zdarma vyměněn (v rámci zachování dobrých vztahů, jak později prodejce uvedl).

Mezi důvody zamítnutí byly uvedeny známky pádu, který jsem potvrdil s informací, že k němu (uklouznutí na mokrém listí na betonovém povrchu) došlo již 30.10.2020 a s incidentem, v jehož důsledku došlo ke zlomení, nemá souvislost, dále pak výrobcovy domněnky/spekulativní závěry či dokonce nepravdivá tvrzení (např. mechanické poškození (odření), absence servisu, nezpůsobilost k jízdě, celkový špatný stav koloběžky), s nimiž jsem ihned vyjádřil nesouhlas a dodal prodejci další informace a fotodokumentaci. Jako možný důvod koroze jsem předložil nedostatečné povrchové zpracování pro jízdu v nepříznivých podmínkách (déšť, sníh). Korespondenci prodejce posílal k vyjádření opět výrobci.

Později bylo vyloučeno odlupování laku, neboť k němu došlo již v průběhu zimy/jara, i zde však prodejce uváděl nepravdivé údaje o mém údajně zjevném zavinění při montáži/demontáži blatníku, na což jsem předložil pravděpodobnější variantu (chybějící ochrana mezi vidlicí a vzpěrami blatníku, jak je vidět i v návodu k montáži, spolu s vibracemi při jízdě).
Na reklamaci koroze jsem dále trval, k ní mi později prodejce uvedl, že při jízdě ve sněhu je třeba počítat "s rychlejším ničením celé koloběžky" a že v cyklistice je zcela běžné na zimní ježdění pořizovat další kolo (tím dle mého svým způsobem potvrdil nedostatečné zpracování pro nepříznivé podmínky).
Dále trvá i na zamítnutí reklamace zlomené redukce představce, které zdůvodňuje zmíněným cca osm měsíců starým pádem. Mám však za to, že bez skryté vady by ke zlomení v důsledku pouhého sklouznutí koloběžky nemohlo dojít.


Produkt

MIBO GT Split skládací koloběžka bílá


Požadované řešení

Vzhledem ke kriticky vážné závadě, více reklamovaným vadám a ztrátě důvěry ve výrobce (*) od začátku požaduji vyřešení reklamace formou vrácení peněz.

(* Kolega u stejného výrobce 3x reklamoval první koloběžku a následně 1x druhou koloběžku, já mám negativní zkušenost také s originálním zadním blatníkem výrobce, kterému v nepříznivých podmínkách "urezl" jeho úchyt. V době podání mé reklamace se v koloběžkářské komunitě objevily 2 další informace o závadách rámu stejného výrobce.)


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
8.10.2021 13:13, před 3 lety

Podle § 2165 občanského zákoníku může spotřebitel uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Na rozdíl od reklamace do šesti měsíců od převzetí zboží již ale není na zboží nahlíženo jako na vadné od začátku (jestliže prodejce neprokáže opak) a spotřebitel tak musí prokázat, že vada nevznikla jeho vinou a nejedná se např. o běžné opotřebení.

Nevydání reklamačního protokolu bylo porušením povinnosti podnikatele, který má podle § 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele povinnost vydat písemné potvrzení o reklamaci.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Podle popisu spotřebitele se jedná o formální neuznání reklamace, přičemž podle nás došlo k faktickému uznání (podle prodávajícího "v rámci dobrých vztahů". Reklamační nároky jsou uvedeny v § 2169 občanského zákoníku, přičemž je zde hierarchie těchto nároků - spotřebitel si tedy zpravidla nemůže libovolně vybrat, protože by to pro podnikatele mohlo být nevýhodné. Tím, že byla vyměněna součást věci, došlo k uznání tohoto reklamačního nároku a spotřebitel tak nemá nárok na odstoupení od smlouvy.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
5.12.2021 19:11, před 3 lety

Reklamovanou koloběžku jsme k reklamaci obdrželi přepravní společností. Za datum začátku reklamace lze tedy považovat datum doručení zásilky. Byl založena řádná reklamace, ale tento dokument nebyl již zaslán zákazníkovi. Lhůta pro vyřízení reklamace byla dodržena. Po neuznané reklamaci jsme zákazníka informovali o celkově špatném technickém stavu koloběžky. Doporučili jsme vyměnit pláště a brzdové špalky a nedoporučili koloběžku v tomto stavu dále používat. Reakce zákazníka byla, že tyto komponenty před předáním k reklamaci vyměnil za tyto použité / opotřebované a ty "dobré" si nechal. Cituji zákazníka: "Ve skutečnosti byly od 9.5.2021 provozovány nové pláště (Schwalbe Marathon Plus vpředu i vzadu), koloběžku jsem ale do reklamace zaslal po přezutí do původních plášťů. Brzdové špalíky jsem z "úsporných" důvodů dojížděl, neboť v častém mokrém prostředí byly rychle "sjížděny". "
V zimě se solí, což koloběžce opravdu nesvědčí. Dále je potřeba přihlédnout ke skutečnosti, že s koloběžkou bylo havarováno.
Od začátku zákazník požaduje vrácení peněz. Jiná forma řešení reklamace pro něj nepřipadala v úvahu.

Domníváme se, že k popsanému poškození nedošlo vinou zvoleného materiálu či technologie. Pokud se závěrem reklamace zákazník nesouhlasí, doporučujeme nechat si vypracovat posudek na korodující rám od nestranného znalce.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.12.2021 17:27, před 3 lety

Možnosti spotřebitele při nesouhlasu se zamítnutou reklamací jsou uvedeny už v našem úvodním vyjádření, proto spíše nad rámec doplníme, že:

- Spotřebiteli musí být ze zákona vystaveno potvrzení o přijetí zboží do reklamace, pouhé založení nestačí (§ 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele). Nedodržení tohoto pravidla je přestupkem podle zákona o ochraně spotřebitele [§ 24 odst. 7 písm. v) zákona o ochraně spotřebitele].

- Reklamační lhůta běží ode dne uplatnění reklamace. To se obvykle shoduje s dnem, kdy je zboží prodejci předáno, ne však vždy. Reklamaci lze totiž uplatnit i na dálku - např. e-mailem, jehož přílohu budou tvořit fotografie vady. Prodejce v takovém momentě může reklamaci buď rovnou uznat, anebo si zboží vyžádat k posouzení. Vyžádá-li si zboží k posouzení, je spotřebitel povinen zboží k prodejci přepravit (k nákladům na tuto přepravu viz § 1924 obč. zákoníku). Po dobu přepravy se staví reklamační lhůta a v momentě doručení zboží k prodejci běží tam, kde skončila.
(Př.: Prodejce dostane e-mail s uplatněnou reklamací (vč. videa/obrázku vytýkané vady) 1.11.2021 a 14 dnů na něj nijak nereaguje. Po celých 14 dnů běží reklamační lhůta. Poté spotřebitele vyzve k přepravě, která trvá 7 dnů. Po celých 7 dnů přepravy je lhůta zastavená. Poté prodejce zboží převezme od přepravce a zbývá mu 16 dnů (30 původních - 14 promrhaných). Reklamační lhůta skončí 7.12.2021 včetně.)

Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, aby měl možnost na vyjádření reagovat, popř. stížnost uzavřít / informovat nás o výsledku znaleckého posudku, pokud si ho nechá vyhotovit.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
4.1.2022 17:38, před 3 lety


Oldřich Šístek

V souvislosti s prodejcovou reakcí uvádím rekapitulaci reklamovaných závad:
[Zlomení redukce představce ("trubky pod řídítky") za jízdy, dále na několika místech korodující rám a na úchytech zadního blatníku a na kloubu skládacího mechanismu odlupující se lak.]

Stejně jako v reklamačním protokolu a následné e-mail. komunikaci, i zde prodejce poukazuje na záležitosti, které nemají s reklamovanými vadami žádnou souvislost. O tomto jsem ho v několika e-mailech informoval, což zůstalo bez reakce. Lze zde např. doplnit v prodejcově reakci uvedenou citaci o poslední větu, kterou zde zapomněl uvést:
"Ve skutečnosti byly od 9.5.2021 provozovány nové pláště (Schwalbe Marathon Plus vpředu i vzadu), koloběžku jsem ale do reklamace zaslal po přezutí do původních plášťů. Brzdové špalíky jsem z "úsporných" důvodů dojížděl, neboť v častém mokrém prostředí byly rychle "sjížděny". V souvislosti s reklamovaným zlomeným sloupkem jde v obou případech o irelevantní záležitost."

Souhrn nevysvětlených nejasností:

• Prodejce dosud neuvedl řádný důvod zamítnutí reklamace, všechna jeho vyjádření v reklamačním protokolu jsou záležitostmi, které nemají s reklamovanými vadami souvislost a především se jedná o spekulativní (až nepravdivé) závěry, s výjimkou brzdových špalíků, k nimž jsem prodejci napsal:
"Jediná informace ze závěrů, uvedených ve Vašem reklamačním protokolu, která odpovídá skutečnosti, je o brzdových špalících. Já jsem však brzdový systém nereklamoval, proč je zde tedy tato informace uvedena? Nové brzdové špalíky by snad zlomení "trubky pod řídítky" a odlupování laku + korozi zabránily?"
=>
Vyjádření prodejce jsem dosud neobdržel.

• K termínu "celkový špatný stav koloběžky", uvedeném v reklamačním protokolu (a zde v jeho vyjádření v podobě "celkově špatný technický stav koloběžky"), jsem v e-mail. komunikaci uvedl:
"Není patrné, jaký má uvedený "celkový špatný stav koloběžky" vliv na reklamovanou závadu, není vysvětleno, co je tímto termínem myšleno. Koloběžka byla do poslední chvíle v provozuschopném stavu. Vizuální dojem, který na první pohled vzbuzuje, je silně ovlivněn právě reklamovanou korozí a odlupováním laku."
=>
Uvedený termín nebyl dosud vysvětlen.

• Od začátku tvrdím, že povrchová úprava koloběžky je nedostatečná vzhledem k jejímu určení. Na webu výrobce je představena slovy "Naše vlajková loď turistiky. ... Split si bere od všeho jen to nejlepší.". Proto jsem ji pro své potřeby, tj. především dojíždění do zaměstnání (i za špatného počasí), vybral jako nejvhodnější z nabídky.
Prodejce v e-mail. komunikaci i zde ve své reakci uvádí, že zimní podmínky koloběžce nesvědčí. V e-mailu k tomu píše:
"Vzhledem k tomu, že letošní zima byla vydatná na sněhové srážky i v nižších polohách a vydržela opravdu dlouho, lze předpokládat, že jste jezdil i ve sněhu nebo nasoleném sněhu. Což není nic špatného, jenom je potřeba počítat s rychlejším ničením celé koloběžky, protože zimní provoz je o dost agresivnější než letní. Zcela běžné v cyklistice, pokud někdo jezdí v zimě, tak má jedno kolo tzv. zimáka (většinou levnější kolo, které je určeno k ničení za zimního provozu). Stačí pak na rámu drobné odřeniny a vlivem agresivní soli, mrazu atd. je koroze o dost rychlejší."
=>
Prodejce jinými slovy sděluje, že povrchová úprava koloběžky je nedostatečná, což je v souladu s mým názorem. Zároveň se ale zbavuje odpovědnosti za kvalitu výrobku a trvá na zamítnuté reklamaci.

• Zásadní nedostatek vnímám u zamítnutí reklamace zlomené redukce představce. Otevírá se zde otázka, proč prodejce zvolil řešení zamítnutí tohoto bodu reklamace, ale zároveň výměnu vadného dílu. Touto výměnou mi znemožnil nechat provést znalecký posudek, který by mohl odhalit skrytou vadu, která byla dle mého názoru příčinou zlomení. Nejistotu uvádí i sám prodejce ve vyjádření k tomuto bodu reklamace:
"Vzhledem k tomu, že nemůžeme dokázat, že redukce praskla vlivem pádu nebo únavou materiálu, zasíláme zpět náhradní redukci."
=>
K "pádu", který prodejce uvádí pouze jako MOŽNOU příčinu, se zde letmo vyjadřuji již v úvodním popisu. Lze doplnit, že se jednalo o podklouznutí a upuštění koloběžky ve svahu v rychlosti o nic vyšší, než je svižnější chůze. Zde si dovolím malou spekulaci i já: Pokud by se měla "trubka pod řídítky" lámat při každém takovém upuštění (aniž by obsahovala skrytou vadu), jistě by s takovou závadou přišlo do styku velké množství cyklistů/koloběžkářů. Např. u dětských kol, s nimiž jejich malí uživatelé nezacházejí "v rukavičkách", by to bylo častým důvodem k reklamacím či opravám, nehledě na možné zdravotní následky, pokud by ke zlomení docházelo za jízdy, jako tomu bylo v mém případě.

---
Závady nebyly způsobeny mým zaviněním, prodejce dostatečně nezdůvodnil zamítnutí a v kauze se vyskytují nejen výše uvedené nejasnosti (nerelevantní zdůvodnění, nevysvětlení obecného pojmu, o nějž se prodejce opírá, přiznání nedostatečné povrchové úpravy, znemožnění dokázání skryté vady), prodejce přesto trvá na zamítnutí reklamace.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.1.2022 11:20, před 3 lety

Děkujeme za shrnutí, z naší strany zazněla pravidla pro provedení reklamace vyčerpávajícím způsobem, a proto stížnost bez dalšího doplňování přeřadíme na společnost, aby měla možnost na vyjádření spotřebitele reagovat.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
12.3.2022 12:34, před 3 lety

Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.