Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
1.9. a 6.9. jsem u prodejce Alza zakoupil TV. TV měla vadu, tak jsme se rozhodli koupit ještě jednou tu samou, jelikož nám původní vyhovovala. Jelikož i druhá TV vykazovala stejnou vadu, tak jsem se rozhodli obě TV ve 14 denní lhůtě vrátit. TV jsme zabalili do původního obalu a přidali veškeré příslušenství.
Po několika dnech se ozvala Alza, že za jednu TV proplatí první dobropis, ale k druhé je nutné dodat veškeré příslušenství. Chyběl ovladač, nožičky a napájecí kabel. Kontaktovali jsme Alzu s tím, že jsme mohli příslušenství omylem zabalit jen do jedné krabice. Alza odepsala, že opravdu našla v jedné krabici 2 ovladače, ale stále chybí nožičky a kabel. Alza je ochotna proplatit druhý dobropis, ale chce si strhnout cca 1500.-Kč za nedodané příslušenství.
Chtěl bych se zeptat, co se dá dělat. Jsem si vědom toho, že jsme příslušenství do krabic vraceli, ale Alza tvrdí, že nebylo dodáno.
Děkuji za odpověď.
43" TCL 43C725
Proplacení dobropisu v plné výši.
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Za snížení hodnoty zboží se považuje nejen poškození nebo zničení zboží, ale i nevrácení veškerých součástí a příslušenství daného zboží. V případě sporu mezi spotřebitelem a prodejcem, zda bylo vráceno veškeré příslušenství, leží důkazní břemeno (nutnost dokazovat) na spotřebiteli. Jako důkaz by byla vhodná svědecká výpověď nebo foto/video dokumentace.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.
Celou situaci jsem ověřovala spolu s reklamačním oddělením. Vzhledem k tomu, že jsme chybějící příslušenství, kromě dálkového ovládání, bohužel nedohledali a z kamerových záznamů jeho předání není patrné, musíme i nadále na stanoveném administrativním poplatku trvat. Zákazníka jsme informovali o možné dodání důkazů k předání příslušenství. Pokud tak bude dokázáno, rádi administrativní poplatek stornujeme.
Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, péče o zákazníky
Děkujeme společnosti za součinnost.
Nyní další pokračování a vyústění případu závisí na důkazních možnostech obou stran, právní hodnocení zůstává neměnné.
Pouze pro úplnost doplníme, že spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží - tzn. měl by uhradit hodnotu jednotlivých (dle slov společnosti nedodaných) součástek a nic navíc. Hodnotu chybějících součástek lze zjistit nejefektivněji tím, že spotřebitel porovná cenu, kterou tyto součástky mají, kupují-li se samostatně. Pokud lze např. ovladač zakoupit za 500,- Kč a kabel za 500,- Kč, může si společnost nárokovat nejvýše 1000,- Kč. Je-li po spotřebiteli požadováno proplacení jiných nákladů (např. různé poplatky za zpracování atp.), není spotřebitel povinen je hradit.
Stížnost přeřazujeme zpět na spotřebitele, aby měl možnost se k vývoji stížnosti vyjádřit.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.