Společnost


Pratenorm s.r.o.

Počet nahlášených stížností:342
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

46%
54%
Toto skore je založeno na 49 stížnostech.

#52839Registrace zpoplatněna - výzva k úhradě 5000 Kč

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

1 měsíc 6 dnů 19 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
26.09.2021, před 3 lety

Linda Hlůšková

Znění stížnosti

Dobrý den,

registrovala jsem se na portále a položila dotaz, kde je drazba (na jakém odkazu) a kdy se bude objekt drazit. Více nic. PO X měsících mi pak přišel doklad o platbě. O zpoplatnění registrace částkou jsem neměla tušení. Jak už tady zaznělo vícekrát. Dle dřívějších rozsudků tyto informace nebyly dostatečně přesně uvedeny na stránce registrace. Proto nechci sumu platit. Opravdu se mi takové jednání nelíbí. V žádných dalších emailech není informovace o zpoplatnění uvedena.


Produkt

registrační poplatek 5000 Kč - s-drazby.cz


Požadované řešení

upuštění od uhrazení částky


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.10.2021 12:11, před 3 lety

Podnikatel je povinen spotřebitele informovat o ceně nabízené služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem, v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále také § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele].

Nejvyšší správní soud opakovaně uvedl, že „informace o ceně musí být spotřebiteli přístupné okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2015, č. j. 7 As 243/2014-22 nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2018, č. j. 9 As 32/2018-31).

V tomto konkrétním případě je spotřebitel nucen učinit ke zjištění ceny další úkon(y). Z tohoto důvodu, v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu citovanou výše, se domníváme, že spotřebitel není poučen o ceně služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem.

Kromě toho, úkon, který spotřebitel musí učinit, spočívá ve vyhledávání ceny v aukčních podmínkách, tedy v dokumentu umístěném mimo smlouvu hlavní („hlavní smlouvou“ je v tomto případě registrační formulář). Odkazuje-li smlouva hlavní (tj. v tomto případě registrační formulář) na nějaký externí text, který má upravit práva a povinnosti stran, je tento externí text nutné považovat za obchodní podmínky. Ústavní soud přitom výslovně zakázal možnost sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu (nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11). Při využití logických argumentů lze dojít k tomu, že pokud je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu, tím spíše je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách cenu služby. Obchodní podmínky mají dle Ústavního soudu „sloužit především k tomu, aby nebylo nezbytné do každé smlouvy přepisovat ujednání technického a vysvětlujícího charakteru.“ Ujednání o ceně služby jistě není ujednáním technického a vysvětlujícího charakteru, právě naopak – jde o jedno z nejpodstatnějších smluvních ujednání.

Pokud jde o informování spotřebitele o tom, že „registrace je zpoplatněna dle platných Aukčních podmínek a ceníku – zde“, je sice toto informování provedeno ve smlouvě hlavní (tj. v registračním formuláři), nicméně občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele i cenové předpisy vyžadují informování o ceně, nikoliv pouze informování o možném placeném charakteru služby.

Pokud jde o rozsudek okresního soudu v Hradci Králové, na nějž se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_soud.html), je tento rozsudek soudu nejnižší instance závazný pouze pro konkrétní strany sporu. Nad to se v tomto rozsudku vůbec neuvádí, že byla splněna informační povinnost ohledně ceny. Naopak, dokonce se v něm uvádí, že spotřebitel „měl možnost požadovaný poplatek neuhradit, pokud s ním nesouhlasil.“

Pokud jde o stanovisko krajského inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj, na které se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_coi.html) a z kterého jsme i my při posuzování těchto konkrétních sporů do značné míry vycházeli, obdrželi jsme k 15. 4. 2021 vyjádření ústředního orgánu České obchodní inspekce, které stanovisko krajské pobočky vyvrací. Stanoviska krajského inspektorátu proto již nejsou aktuální.

Z tohoto důvodu v současné době již neexistuje relevantní zdroj, ze kterého by bylo možné dovodit, že tento „model informování o ceně“ je souladný se zákonem. Spotřebiteli proto podle našeho názoru registrací nevzniká povinnost k úhradě registračního poplatku, a to bez ohledu na to, kdy se ke službě zaregistroval.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
15.10.2021 20:49, před 3 lety

Dobrý den, nesouhlasíme s názorem dTestu, viz naše předešlá vyjádření, současně se vyjadřujeme k rozsudkům Nejvyššího správního soudu, viz shora, na kterých dTest chybně "staví" svůj názor, kdy Rozsudek 7 As 243/2014 - 22 řeší kumulování poplatků a "příplatků" v rámci prodeje zájezdů cestovní kanceláře, tento případ nedopadá na problém poplatku v rámci s-dražby.cz, stejně tak Rozsudek 9 As 32/2018-31 řeší regulaci TV reklamy, což opět nedopadá na účtování poplatku na s-drazby.cz. Naopak dTest opět velmi chybně odkazuje na nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11, který však byl již v pravomocném rozsudku OS v HK, který rozhodl, že společnost Centrum aukcí.cz, s.r.o. nemusí vracet zpět poplatek 5 tis Kč, tedy rozhodl 100% ve prospěch společnosti Centrum aukcí.cz, s.r.o., provozovatele aukčního portálu www.s-drazby.cz řešen, jelikož žalobce tento konkrétní ústavní nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11 zmiňoval ve svém žalobním petitu jako důkaz, tudíž Okresní soud v Hradci Králové se tímto důkazem zabýval, stejně tak názorem ČOI, který byl též v předmětném žalobním petitu přiložen jako další důkaz, stejně tak jako několik dalších důkazů. Tudíž opravdu nechápeme, na jakých "závěrech" dTest zde opírá své "odborné" závěry, když sám dTest zde přiznává, že názor dTestu je zcela odvislý od názoru ČOI. Otázka, dTest nemá svůj vlastní odborný názor ? Proč dTest v minulosti celkem v 67 případech (od 02/2020 do 04/2021) potvrdil, že informovanost spotřebitele je v pořádku, tedy v zákonném minimu? Proč si dTest nestojí za svým názorem z období 02/2020 - 04/2021, když nedošlo k žádnému průlomovému soudnímu rozhodnutí, které by svědčilo ve prospěch názorů dTestu ? Naopak došlo ke vydání soudního rozhodnutí hovořící 100% ve prospěch společnosti Centrum aukcí.cz, s.r.o.....

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.11.2021 17:47, před 3 lety

Na právním názoru, který je uvedený v našem původním vyjádření se nic nemění. S ohledem na obsah vyjádření společnosti stížnost uzavíráme s nedosažením dohody.

Doplnění k rozsudku Okresního soudu v Hradci Králové, kterým se společnost často zaštiťuje:
K judikatuře Okresního soudu v Hradci Králové jsme se v minulosti vyjadřovali již mnohokrát, spotřebitele proto odkazujeme na některý z předešlých případů. Jde o (i.) rozsudek soudu nejnižší možné instance, (ii.) závazný pro jeden konkrétní spor, (iii.) nezávazný pro společnost v jejím vztahu s jinými spotřebiteli, (iv.) založený na aplikaci nesprávné části právního předpisu a (v.) věcně rozporný s jinou judikaturou téhož soudu, přičemž tento odklon nebyl v odůvodnění k rozsudku vůbec nijak vysvětlen. Jinými slovy, společností zmiňovaný rozsudek nemusí spotřebitele vůbec zajímat.


Dále je možné uvažovat nad využitím § 1793 občanského zákoníku, neboť některé služby, které poskytuje společnost Centrum aukcí.cz s.r.o., jsou v rámci jiných veřejně přístupných portálů (zabývajících se stejným segmentem trhu) zcela zdarma.

V případě další právní konzultace může spotřebitel využít bezplatnou poradnu na čísle 299 149 009.

Mediální zpracování případu vizte na
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spolecnost-vyuziva-hlad-po-nemovitostech-nasla-trik-ktery-vas-pripravi-o-penize-174492
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/221452801080916/

Děkujeme stranám za součinnost.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.