Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den, firma měla provést zateplení domu od října 2020, kdy nastoupila s tím, že to stihne do konce roku. Termín na dokončení byl 5 týdnů. Do dnešního dne to stále není dodělané. Ti zaměstnanci, kteří to prováděli skončili, protože majitel je neplatil. Toto zateplení je provedeno nekvalitně, kdy 2 stěny jsou křivé a 20 špalet taky. Na toto jsem firmu upozornil a stále mi tvrdí, že nemá lidi cca rok. Dále za nedodržení termínu je penále 15% z částky 303 000,- Poslal jsem mejlem majiteli výzvu k plnění rámcové smlouvy o dílo a on zatím nereaguje, jak mám postupovat? Děkuji s pozdravem Jež
Aby to firma opravila a dokončila.
|
Tweet |
Vzhledem k faktu, že se jedná o přeshraniční spor, je nutné zjistit, zda na tento spor bude dopadat české právo. Bohužel z popisu stěžovatele není jasné, zda je "pasivním" či "aktivním" spotřebitelem a ani stránky společnosti nám nedaly jasnou odpověď, neboť jsou v polštině, ale je možné kontaktovat vedení společnosti i v českém jazyce (dle webových stránek společnosti). Vzhledem k tomu, že polské právo je mimo kompetence naší právní poradny, budeme předpokládat, že se v tomto případě jedná o pasivního spotřebitele a na smlouvu tak bude dopadat české právo.
Zhotovitel má povinnost dílo provést kompletně a v souladu se smlouvou. Dílo je provedeno tehdy, může-li naplno sloužit svému účelu. Pokud není dílo provedeno ve sjednaném termínu, ocitá se zhotovitel (tj. podnikatel) v prodlení. Pokud doba provedení díla nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat provedení díla ihned. Zhotovitel je poté povinen provést dílo bez zbytečného odkladu. Jestliže zhotovitel dílo neprovede, upozorní ho spotřebitel, že neprovedl dílo včas a poskytne mu přiměřenou lhůtu k jeho dodatečnému provedení (lze poskytnout i mlčky).
Pokud zhotovitel neprovede dílo ani v dodatečné lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky. V souladu s § 2004 odst. 2 občanského zákoníku je možné odstoupit od celé smlouvy o dílo (tedy i od dosud provedené části díla), neboť nemá-li částečné plnění samo o sobě pro spotřebitele význam - což částečné zateplení podle našeho názoru nemá, je možné odstoupit od celé smlouvy o dílo. Zhotovitel je oprávněn, resp. i povinen částečně provedené dílo na své náklady a odpovědnost odstranit.
Pokud jsou splněny zákonné podmínky pro odstoupení od smlouvy z důvodu prodlení, doporučujeme spotřebiteli kontaktovat s oznámením o odstoupením od smlouvy neprodleně společnost. Společnost má v případě platného odstoupení od smlouvy povinnost vrátit spotřebiteli peněžní prostředky a na své náklady a odpovědnost odstranit dosud "rozdělaného" díla. V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Vzhledem k tomu, že se jedná o zahraniční podnikatelský subjekt (zahraniční subjekt se sídlem v Jastrzębie-Zdrój, tedy v Polsku), doporučujeme spotřebiteli, aby se v případě nevyřešení situace v mimosoudním řešení sporů, obrátil na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci například prostřednictvím internetových stránek www.evropskyspotrebitel.cz , které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu EU, Islandu nebo Norska.
Kontakty na ESC ČR:
adresa: Štěpánská 15, 120 00 Praha 2
e-mail: esc@coi.cz
telefon: 296 366 155
www.evropskyspotrebitel.cz
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost se doposud ke stížnosti nevyjádřila. Z tohoto důvodu jsme nuceni stížnost uzavřít.