Počet nahlášených stížností: | 109 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 9. 8. 2021 mi byl písemně za strany BE potvrzen ústní dodatek ke smlouvě o dodávkách elektrické energie a to na produkt RELAX BONUS 24 na dobu určitou v délce trvání 2 let. V dodatku byl výslovně stanoveny ceny (bez DPH) silové elektřiny ve výši 1349 Kč/MWh a měsíční poplatek 59 Kč.
Dne 30. 9. 2021 jsem obdržel mailem informaci, že od 1. 11. 2021 mi bude dodávána silová (neregulovaná) el. energie za podmínek produktové řady ENERGIE A++ a to za průměrnou velkoobchodní cenu ve zúčtovacím období.
Jde v podstatě o jednostranné vypovězení smlouvy, které je dle mého soudu neoprávněné.
Písemné doklady o uzavřené smlouvě a změnách zaslaných BE dne 30. 9. 2021 mohu zaslat v elektronické podobě.
Přimět společnost BOHEMIA ENERGY entity s.r.o. k tomu, aby splnila své závazky podle dodatku ke smlouvě za dne 9. 8. 2021.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Jelikož dodavatelé ze skupiny BOHEMIA ENERGY oznámily ukončení činnosti, spadne spotřebitel velmi pravděpodobně do režimu dodavatele poslední instance. Pokud by spotřebitel potřeboval pomoci s orientací v současné situaci, může využít naše desatero rad - https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.
Dále je možné obrátit se na naši poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost se ke stížnosti spotřebitele nevyjádřila. Z tohoto důvodu stížnost uzavíráme.