Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
14.9.21 jsem zakoupila 4 židle v prodejně nábytku JIKOS Strakonice. Jedná se o židle Blažena Z70, polstrované, s vysokou odpruženou opěrkou.
Doma jsem zjistila, že dvě ze čtyř mají odlišné vlastnosti. Jedna má hodně velké zakřivení odpružené části opěradla (což je příjemné,i když odlišné ) a druhá ho má na úrovni dřevěné části opěrky, takže na rozdíl od zbylých židlí dřevo tlačí do zad – čili funkční vada.
Po telefonické komunikaci s prodejnou mi sdělili, že se poradí s dodavatelem. Poté mi volali že mi židli neuznají jako reklamaci ani nevymění, ledaže jí odešlou výrobci, kterému ale zaplatím předělávku a je možné, že už nebude stejná potahová látka. Navíc prý je to moje chyba, měla jsem židle lépe prohlédnout a vyzkoušet při koupi. Dobře-uznávám, ale koho by napadlo lézt na židle zasunuté za stolem a nedostupné u zdi, když se posadíte na volně dostupnou a podle ní hodnotíte zbylé ze serie.
Po té jsem volala i já tomu dodavateli, aby mi k tomu něco řekl. Dozvěděla jsem se, že tyto židle dodali prodejně ve Strakonicích někdy v 02/2017, takže oni už je od nich jako reklamaci vzít nemohou a potahová látka na židlích už není v nabídce. Dokonce původní výrobce také už snad nefunguje.
Při koupi byly židle vzaty přímo z výstavního prostoruza cenu 1585Kč, tedy ještě před současným zdražením na cca 2000 Kč. Už při nákupu jsem poptávala slevu, vzhledem k tomu, že byly vystavené . Bylo mi řečeno, že mi musí stačit, že jsou za starou cenu. A to jsem ještě netušila, že kupuji skoro 5 let staré židle, na které se prášilo a sedali na ně zákazníci-tedy v podstatě bazarové.
Jídelní židle Blažena Z70, výrobce Bradop
Zajímalo by mě, jaká mám podle zákoníku práva
a možnosti a kde obchod nepostupuje správně.
Ráda bych dosahla výměnu, nebo nějakou finanční kompenzaci za nefunkční židli.
|
Tweet |
Podle popisu spotřebitele by se mělo jednat o stejné židle. Jestliže stejné nejsou (a nebo neodpovídají objednávce), má spotřebitel právo uplatnit reklamaci.
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Výsledkem reklamace může být oprava věci, nová věc, či v krajních případech i možnost odstoupení od smlouvy (jestliže věc nelze vyměnit) podle § 2169 občanského zákoníku. Zároveň je vždy možné požadovat přiměřenou slevu.
Reklamaci je zpravidla možné (a vhodné) uplatnit u prodávajícího, nikoliv u výrobce (§ 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele), protože prodávající nese za prodávanou věc zodpovědnost.
Přesto pro předejití podobným nepříjemnostem doporučujeme, aby si spotřebitelé zboží před koupí důkladně prohlédli.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.