Počet nahlášených stížností: | 15 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Vážená redakce,
obracím se na Vás s dotazem, zda je možné, aby mi můj stávající dodavatel energie změnil smlouvu, která je s platností na dobu určitou s garancí ceny.
Konkrétně se jedná o tento případ:
Dodavatel: Europe Easy Energy a.s.
č. smlouvy: ETA501***44
Odběratel: Ing. Jiří Dobeš
Popis situace:
Mám uzavřenou smlouvu od roku 2018 se společností Europe Easy Energy na dodávku elektřiny pro rodinný dům. V únoru roku 2021 došlo k podpisu dodatku, kde je garance smlouvy na 24 měsíců spolu s garancí ceny po tuto dobu. Nyní mi došel od dodavatele dopis, kde mě informuje a přechodu na jiné ceny s platností od 1.11.2021.
Můj dotaz:
Má na toto dodavatel právo a musím přijmou jeho podmínky?
Přílohy:
Poslední vyúčtování elektřiny
Dodatek s označením garance ceny a doby trvání smlouvy
Podpis dodatku ke smlouvě
Předem Vám děkuji za Váš odborný posudek a názor na tuto situaci.
S pozdravem
Ing. Jiří Dobeš
Vše zašlu v příloze
Prosím o zaslání kontaktního mailu, kde Vám zašlu přílohy citované v popisu stížnosti.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Jelikož dodavatelé ze skupiny BOHEMIA ENERGY oznámily v období mezi podáním stížnosti a zpracováním stížnosti ukončení činnosti, spadl spotřebitel velmi pravděpodobně do režimu dodavatele poslední instance. Pokud by spotřebitel potřeboval pomoci s orientací v současné situaci, může využít naše desatero rad - https://www.dtest.cz/clanek-9093/desatero-rad-pro-prechod-k-novemu-dodavateli-energii.
Dále je možné obrátit se na naši poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost se doposud k případu nevyjádřila. Z tohoto důvodu jsme nuceni stížnost uzavřít.