Společnost


Pratenorm s.r.o.

Počet nahlášených stížností:342
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

46%
54%
Toto skore je založeno na 49 stížnostech.

#53087Klamání spotřebitele - výzva k úhradě poplatku

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

22 dnů 5 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
11.10.2021, před 3 lety

Martina Lajerová

Znění stížnosti

Jako většina uživatelů zde, kteří podali stížnost na portál s-dražby, mám obdobný problém. Na serveru reality.idnes.cz jsem nalezla nemovitost, o které jsem se chtěla dozvědět více informací. Vyplnila jsem na formulář, na základě kterého mi přišel email vyzývající k registraci na portále s-drazby. V těle emailu stálo: "Dalším potřebným krokem pro získání zásadních informací o konkrétní dražbě, včetně dražební vyhlášky a znaleckého posudku proveďte nyní registraci ZDE- klikni (pokud odkaz nejde otevřít zkopírujte níže uvedenou adresu do Vašeho prohlížeče: https://www.s-drazby.cz/registrace.html). O zpoplatnění služby zde nebyla zmínka. Důležité je taky že ceník obsahuje informaci: Některé služby jsou zpoplatněny, některé jsou zdarma dle aktuálních aukčních podmínek. Aukční podmínky ovšem bez "registrace" nelze získat. O 3 měsíce později mi byla zaslána faktura s úhradou registračního poplatku 5000 Kč. Daný poplatek považuji za směšný, vzhledem k tomu, že obsahem dané služby bylo pouze zaslání emailu se 2 dokumenty. Pokud nebude daný úkon fakturován částkou odpovídající (cena odeslání emailu), odmítám daný poplatek uhradit. Dle minulých vyjádření D-testu, doporučení ČOI a reportáže Černé ovce považuji danou praktiku za nekalou. Žádám tedy o adekvátní vyčíslení nebo kompletní storno daného poplatku.


Produkt

https://www.s-drazby.cz/registrace.html


Požadované řešení

Žádám o adekvátní vyčíslení ceny za službu (poslání 1 emailu) nebo kompletní storno daného poplatku


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
22.10.2021 09:09, před 3 lety

Podnikatel je povinen spotřebitele informovat o ceně nabízené služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem, v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále také § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele].

Nejvyšší správní soud opakovaně uvedl, že „informace o ceně musí být spotřebiteli přístupné okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2015, č. j. 7 As 243/2014-22 nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2018, č. j. 9 As 32/2018-31).

V tomto konkrétním případě je spotřebitel nucen učinit ke zjištění ceny další úkon(y). Z tohoto důvodu, v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu citovanou výše, se domníváme, že spotřebitel není poučen o ceně služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem.

Kromě toho, úkon, který spotřebitel musí učinit, spočívá ve vyhledávání ceny v aukčních podmínkách, tedy v dokumentu umístěném mimo smlouvu hlavní („hlavní smlouvou“ je v tomto případě registrační formulář). Odkazuje-li smlouva hlavní (tj. v tomto případě registrační formulář) na nějaký externí text, který má upravit práva a povinnosti stran, je tento externí text nutné považovat za obchodní podmínky. Ústavní soud přitom výslovně zakázal možnost sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu (nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11). Při využití logických argumentů lze dojít k tomu, že pokud je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu, tím spíše je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách cenu služby. Obchodní podmínky mají dle Ústavního soudu „sloužit především k tomu, aby nebylo nezbytné do každé smlouvy přepisovat ujednání technického a vysvětlujícího charakteru.“ Ujednání o ceně služby jistě není ujednáním technického a vysvětlujícího charakteru, právě naopak – jde o jedno z nejpodstatnějších smluvních ujednání.

Pokud jde o informování spotřebitele o tom, že „registrace je zpoplatněna dle platných Aukčních podmínek a ceníku – zde“, je sice toto informování provedeno ve smlouvě hlavní (tj. v registračním formuláři), nicméně občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele i cenové předpisy vyžadují informování o ceně, nikoliv pouze informování o možném placeném charakteru služby.

Pokud jde o rozsudek okresního soudu v Hradci Králové, na nějž se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_soud.html), je tento rozsudek soudu nejnižší instance závazný pouze pro konkrétní strany sporu. Nad to se v tomto rozsudku vůbec neuvádí, že byla splněna informační povinnost ohledně ceny. Naopak, dokonce se v něm uvádí, že spotřebitel „měl možnost požadovaný poplatek neuhradit, pokud s ním nesouhlasil.“

Pokud jde o stanovisko krajského inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj, na které se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_coi.html) a z kterého jsme i my při posuzování těchto konkrétních sporů do značné míry vycházeli, obdrželi jsme k 15. 4. 2021 vyjádření ústředního orgánu České obchodní inspekce, které stanovisko krajské pobočky vyvrací. Stanoviska krajského inspektorátu proto již nejsou aktuální.

Z tohoto důvodu v současné době již neexistuje relevantní zdroj, ze kterého by bylo možné dovodit, že tento „model informování o ceně“ je souladný se zákonem. Společnost nemá podle nás nárok na zaplacení registračního poplatku, na nějž je spotřebitel upozorněn mimo registrační formulář, tj. v obchodních podmínkách. Spotřebitel není dle našeho názoru povinen tento poplatek hradit - tuto úhradu Česká obchodní inspekce nedoporučuje.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
22.10.2021 09:27, před 3 lety

Dobrý den paní Lajerová, naše vyjádření na neodborné názory dTestu si prosím přečtěte v předchozích stížnostech, ať se to nemusí pořád dokola kopírovat. Konkrétně k Vašemu případu, pokud si opravdu naivně a až dětsky opravdu myslíte, že se jedná pouze o přeposlání dvou emailů, tak asi nemá cenu vést společnou komunikaci. Někdo musí tyto nemovitosti z dražeb a insolvencí vyhledat, zadat do inzerce tuto inzerci zaplatit, denně kontrolovat a spravovat celou databázi cca 900 nemovitostí, víte tak nějak orientačně kolik toto vše stojí úsilí, zkuste si tipnout, kolik se na této činnosti musí podílet pracovníků? Kdo Vám dal možnost se s danou nemovitostí seznámit ? Kdo Vám vytvořil možnost se o této nemovitosti "dozvědět" ? Exekutor, nebo ins. správce, nikoli, pouze a jen naše společnost. Pokud jste se nechtěla registrovat, tak Vás nikdo nenutil, nebo snad ano ? Pracujeme pouze pro klienty, kteří se seznámí s našimi podmínkami, co je na tom tak těžkého pochopit ? Neviděla jste před samotnou registrací tučně a velkým písmem slovo ZPOPLATNĚNA ? Opravdu jste tam toto upozornění neviděla ? Nebo jen nyní s odstupem času nemáte "chuť" nám zaplatit poplatek ? Ruku na srdce, jak je to "doopravdy" ?

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.11.2021 17:40, před 3 lety

Na právním názoru, který je uvedený v našem původním vyjádření se nic nemění. S ohledem na obsah vyjádření společnosti stížnost uzavíráme s nedosažením dohody.

Doplnění k rozsudku Okresního soudu v Hradci Králové, kterým se společnost často zaštiťuje:
K judikatuře Okresního soudu v Hradci Králové jsme se v minulosti vyjadřovali již mnohokrát, spotřebitele proto odkazujeme na některý z předešlých případů. Jde o (i.) rozsudek soudu nejnižší možné instance, (ii.) závazný pro jeden konkrétní spor, (iii.) nezávazný pro společnost v jejím vztahu s jinými spotřebiteli, (iv.) založený na aplikaci nesprávné části právního předpisu a (v.) věcně rozporný s jinou judikaturou téhož soudu, přičemž tento odklon nebyl v odůvodnění k rozsudku vůbec nijak vysvětlen. Jinými slovy, společností zmiňovaný rozsudek nemusí spotřebitele vůbec zajímat.

V případě další právní konzultace může spotřebitel využít bezplatnou poradnu na čísle 299 149 009.

Děkujeme stranám za součinnost.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.