Počet nahlášených stížností: | 22 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 7.10.2021 jsem se společností EON podepsal smlouvu na dodání energií. Veškeré podklady dodány a schváleny. 13.10.2021 byla EONem zaslána SMS o nemožnosti nabídky nové smlouvy. Ač byla EONem nabídnuta a mnou schválena. Je toto jednání v pořádku. Děkuji.
Je toto jednání v pořádku?
|
Tweet |
Obecně dle § 1731 a následující (zejm. § 1740 a § 1745) občanského zákoníku probíhá uzavírání smlouvy tak, že:
- dodavatel zašle spotřebiteli nabídku,
- spotřebitel ji následně bez výhrad přijme, a proto
- s doručením přijetí nabídky k dodavateli vzniká smlouva.
Nicméně tento obecný režim je možné smluvně modifikovat (např. je třeba ještě dodatečné potvrzení dodavatele po obdržení akceptace nabídky od spotřebitele atp.). Proto je důležité znění nejen zákona, ale i smlouvy. Pokud by si společnost vyhradila něco jako "právo posledního slova" a uzavření smlouvy si na poslední chvíli rozmyslela, smlouva by nevznikla.
Jinou otázkou je, zda by společnost nebyla odpovědná za způsobenou škodu v rámci tzv. předsmluvní odpovědnosti, která je upravena v § 1728 a § 1729 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Každý může vést jednání o smlouvě svobodně a neodpovídá za to, že ji neuzavře, ledaže jednání o smlouvě zahájí nebo v takovém jednání pokračuje, aniž má úmysl smlouvu uzavřít. Dospějí-li strany při jednání o smlouvě tak daleko, že se uzavření smlouvy jeví jako vysoce pravděpodobné, jedná nepoctivě ta strana, která přes důvodné očekávání druhé strany v uzavření smlouvy jednání o uzavření smlouvy ukončí, aniž pro to má spravedlivý důvod. Strana, která jedná nepoctivě, nahradí druhé straně škodu, nanejvýš však v tom rozsahu, který odpovídá ztrátě z neuzavřené smlouvy v obdobných případech.
Spravedlivým důvodem je možné rozumět typicky důvod založený na nějaké objektivní skutečnosti, kterou nebylo možné předvídat, a které je způsobilá založit významný nepoměr v právech a povinnostech (§ 1765 občanského zákoníku). Nevíme, čím ukončení jednání o smlouvě v původním znění podnikatel odůvodnil, a proč vzápětí začal nové jednání o smlouvě s jiným obsahem, a proto nejsme schopni záležitost blíže posoudit.
Společnost E.ON Energie, a.s. se rozhodla nevyužít službu VašeStížnosti.cz pro řešení sporů se svými zákazníky. Stížnosti svých zákazníků řeší společnost pouze prostřednictvím útvaru Management Stížností (vedoucí pan Zbyněk Holoubek, zbynek.holoubek@eon.cz).
Pokud máte další doplňující dotazy můžete se obrátit na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 099.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.