Počet nahlášených stížností: | 1366 |
Z toho za letošní rok: | 8 |
Stále v řešení: | 35 |
Dobrý den,
v polovině května jsem si koupila u společnosti Alza epilátor Philips Lumea. Po necelých dvou měsících užívání mi na epilátoru prasklo sklíčko, přestože mi produkt nespadl a mou vinou nedošlo k rozbití přístroje. Produkt jsem tedy chtěla reklamovat. Jelikož se jednalo o drahý produkt, pro jistou jsem si připlatila pojistnou událost. Na prodejně (Praha 5 - Anděl) mi bylo řečeno, že mi reklamace dle jejich zkušeností nejspíš nebude uznána a měla bych si uplatnit pojistnou událost. Dala jsem tedy na jejich doporučení a událost jsem si uplatnila. Pojistná událost se vyřešila zasláním zcela nového epilátoru Philips Lumea.
Když jsem na prodejnu pro nový produkt dorazila, bylo mi řečeno, že mám zaplatit pojistnou událost přes 5 000 Kč, přestože dle smlouvy jsem měla uhradit 10 % z ceny (což činí 1399 Kč). Pracovníci Alzy mi sdělili, že se musí jednat o chybu. Jelikož jsem tomuto produktu již nedůvěřovala a od samého začátku jsem měla s touto koupí samé problémy, požádala jsem o vrácení peněz.
Jednalo se o zcela nový epilátor, který jsem nepoužitý vrátila do 14 dnů od jeho vyzvednutí. Společnost Alza se nejprve vyjádřila způsobem, že jsem špatně vyplnila žádost o vrácení. Přestože si nemyslím, že jsem se během vyplnění dopustila chyby, volala jsem společnosti Alza a žádost mi zaměstnanci upravili. Po té mi vrácení zboží bylo zamítnuto z důvodu, že se jedná o hygienický produkt a krabice byla otevřená. Vyjádření Alzy:
"děkujeme za Váš požadavek. Vzhledem k tomu, že se jedná o zboží ze segmentu hygiena, tak lze vrátit jedině v případě, že je nepoužito a zabaleno".
Zboží jsem nepoužila, pouze jsme doma krabici otevřeli, abychom se přesvědčili, zda opět není sklíčko prasklé, což jsem u předchozího zboží musela přehlédnout.
Volala jsem proto opět na Alzu, přičemž jsem vysvětlila, že produkt jsem otevřela pouze za tímto účelem, ale vzhledem k předchozím negativním zkušenostem jsem se rozhodla zboží do 14 dnů od jeho vyzvednutí vrátit, na což mám dle občanského zákoníku právo. Zaměstnanci Alzy mi sdělili, že se na případ znovu podívají.
Po chvíli přišlo další vyjádření:
"omlouváme se Vám za komplikace, ale podle fotografií produktu z pobočky je zřejmé, že produkt byl použit a proto nemůžeme odstup umožnit. Děkujeme za pochopení".
Nevím, podle čeho Alza usoudila, že byl produkt použit, když byl pouze vyňat o obalu a zkontrolován stav displeje. Produkt jsem nepoužila. Proto jsem došla přímo na pobočku, kde jsem produkt vracela a celou situaci vysvětlila a znova jsem volala společnosti Alza.
Následně mi bylo zasláno už pouze toto vyjádření:
"reagujeme na Váš dotaz - od kupní smlouvy odstoupit již nelze, prověřeno přísl.odd./ předešlá komunikace. Produkt si vyzvedněte prosím na pobočce.
Děkujeme za pochopení".
Společnost Alza již nepředložila žádný adekvátní argument, z jakého důvodu nemůžu zboží vrátit. Se zbožím pochopitelně nejsem spokojená, když po chvíli používání u prvního produktu se mi bezdůvodně udělala prasklina přes celý displej u epilátoru za 13 999 Kč. Proto jsem se zcela nový nepoužitý epilátor, který mi byl zaslán, rozhodla do 14 dnů vrátit, na což mám dle občanského zákoníku nárok.
Co se týče specifik u hygienického zboží, občanský zákoník dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., pouze udává, že spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Dle České obchodní inspekce "se však musí jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání". Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
1) Epilátor Philips Lumea v žádném hygienickém obalu nebyl.
2) Přesto tomu hygienické důvody určitě nebrání, epilátor se používá pomocí záblesků, které se z dálky aplikují pomocí tlačítka epilátoru na kůži. Tudíž je vyndání z krabice kvůli zkontrolování stavu displeje nezávadné.
Proto nevidím důvod pro opakované odmítnutí vrácení zboží ze strany Alzy a nerespektování České obchodní inspekce.
Děkuji za pomoc a přeji hezký den.
S pozdravem
Aneta Viková
IPL epilátor Philips Lumea Series 9000 BRI958/00
Vrácení peněz
|
Tweet |
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
Jsou zde ale výjimky, kdy od smlouvy odstoupit nelze. Dle § 1837 písm. g) zákona 89/2012 Sb., občanský zákoník, spotřebitel nemůže odstoupit bez udání důvodu od smlouvy o koupi zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit zpátky. Jak píše spotřebitel, dle České obchodní inspekce "se musí však jednat o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání" (viz blíže na https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/). Nebylo-li zboží v takovém obalu, lze od smlouvy odstoupit bez ohledu na hygienické důvody. Pokud zboží v takovém obalu bylo, je možné odstoupit jen tehdy, nebrání-li tomu hygienické důvody.
Je věcí individuálního posouzení, kam až dopadá výjimka odůvodněná "hygienickými důvody". Máme za to, že výjimku je nutné vykládat pro spotřebitele nejpříznivěji (viz nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16), a tedy restriktivně.
Je tedy důležité, zda se jednalo o obal podle popisu ČOI, který je uvedený výše. Jestliže obal neodpovídal těmto specifikacím jak uvádí spotřebitel, domníváme se, že spotřebitel může od smlouvy odstoupit, jestliže stihl 14denní lhůtu od převzetí zboží.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.
Celou záležitost jsem detailně ověřovala a zákaznici jsme již naše vyjádření zasílali. Při výměně za nový produkt v rámci pojistné události zůstává stále platná původní záruka i faktura. Tudíž odstoupení od kupní smlouvy není po půl roce od převzetí zboží možné, jak je uvedeno v obchodních podmínkách. Naše společnost tuto variantu v některých případech prozákaznicky umožňuje, pouze však za předpokladu, že daný hygienický produkt není rozbalen a vyjmut z uzavřeného ochranného obalu. Ve tomto případě byl obal již bohužel porušen a proto z důvodu hygieny opravdu není možné zboží vrátit. Musíme i po přezkoumání celé záležitosti trvat na zamítnutí reklamace, nárok na odstoupení od kupní smlouvy bohužel v tomto případě nevzniká.
Pokud zákaznice s vyřízení reklamace nesouhlasí, je možné se ještě obrátit na soudního znalce a vyřízení reklamace rozporovat.
Přeji hezký zbytek den, Kateřina, péče o zákazníky
Děkujeme za upřesnění.
Nárok na odstoupení od smlouvy se týká původní kupní smlouvy a původně zakoupeného zboží. Bylo-li nové zboží dodáno pouze v rámci pojistného plnění a nebyla-li (např. v rámci řešení pojistné události) uzavřena nová kupní smlouva, není možné od smlouvy odstoupit ve 14denní lhůtě bez udání důvodu (dle § 1829 občanského zákoníku), neboť tato lhůta již uplynula.
Nárok na odstoupení od smlouvy tedy spotřebitelce nenáleží - z důvodu uplynutí lhůty k odstoupení, nikoliv z důvodu vynětí zboží z uzavřeného obalu (podle našeho názoru).
Stížnost přeřazujeme na spotřebitelku, aby měla možnost na vyjádření reagovat.
Děkujeme stranám za součinnost.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.