Počet nahlášených stížností: | 196 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Níže uvedená reklamace odeslána 25.8.2021 na mountfield@mountfiel.cz, dosud bez odpovědi
Dne 20.8.2021 jsem s manželem ve Vaší prodejně Vrchlabí koupila kalové čerpadlo plus 50 m zahradní hadice k tomuto čerpadlu. Po příjezdu na nedalekou chatu a odstranění obalu hadice jsme zjistili, že je v místech svázání nevratně promáčknutá, viz. foto v příloze, a z tohoto důvodu pro čerpání hustého kalu ze septiku nepoužitelná. Ten samý den v rozmezí cca 3 hodin jsme jeli hadici vrátit. Pracovník obchodu nám však odmítl vrátit hotovost , ale vnutil nám jako kompenzaci poukázky v hodnotě zboží plus malý doplatek do výše 3000 CZK.
Tento postup považujeme za poškození zákazníka, v tomto případě nás. Zboží nám nebylo umožněno prohlédnout, vzorek na prodejně promáčknut nebyl. Žádáme tedy, aby nám bylo umožněno vyměnit poukázky za hotovost. Částka 3000 CZK je pro důchodce příliš vysoká na to, abychom ji utratili za věci, které vlastně nepotřebujeme.
Děkujeme předem za kladné vyřízení reklamace a možnost směnit poukázky za hotovost.
Olga Grussmannová
nevratně promáčknutá hadice
obdržení hotovosti za peněžní poukázky
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
V případě uznání reklamace vznikají spotřebiteli 3 způsoby, jak situaci řešit.
1. spotřebitel může požádat o opravu věci, není-li to možné, například vzhledem k povaze věci,
2. může spotřebitel žádat dodání nové věci, pokud ani to není možné,
3. může spotřebitel odstoupit od smlouvy.
Prodávající nemůže spotřebiteli vnutit poukázku na zboží, reklamace musí být vyřešena jedním ze tří výše popsaných způsobů. Jediným způsobem, kdy by bylo možné v takové situaci vydat spotřebiteli poukázku je v případě, kdy by o to spotřebitel sám zažádal na místo vyplacení peněz při odstoupení od smlouvy.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Nárok na požadované odstoupení od kupní smlouvy zákazníkovi nevznikl. Jednalo se o vadu odstranitelnou, zákonným nárokem tedy byla s ohledem na minimální rozsah poškození pouze oprava, nicméně opravu výrobku nebo jeho výměnu zákazník odmítl. Vrácení částky v nákupních poukázkách bylo ryze vstřícným obchodním řešením. Celou záležitost považujeme za uzavřenou.
Bylo-li možné řešit reklamaci opravou, anebo dodáním nového kusu, mají tyto způsoby řešení reklamace přednost před odstoupením od smlouvy (= vrácením peněz). To plyne z § 2169 občanského zákoníku, který se na danou věc uplatňuje. Způsob řešení reklamace odstoupením od smlouvy, kdy je vratka ve formě poukázek, není v zákoně předvídán, a proto se na něm strany musí výslovně domluvit.
V této situaci by bylo možné vyjít z písemného potvrzení o přijetí zboží do reklamace. Takové potvrzení ze zákona (§ 19 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele) musí prodávající spotřebiteli, který uplatňuje reklamaci, vystavit (neučiní-li to, jde o přestupek, za který hrozí pokuta až 3 mil.,- Kč). V tomto potvrzení musí být uvedeno, jaký způsob řešení reklamace spotřebitel preferuje. Pokud by v tomto potvrzení nebylo uvedeno, že spotřebitel požaduje jako způsob řešení reklamace odstoupení od smlouvy s vratkou ve formě poukázek, těžko lze dovodit, že s tímto řešením spotřebitel souhlasil.
Na druhé straně, jak jsme zmínili výše - pokud je možné reklamaci vyřídit opravou nebo dodáním nového kusu, jsou to primární způsoby vyřízení reklamace a nárok na odstoupení od smlouvy nevznikne. Spotřebitel by tak měl nárok maximálně na dodání nového kusu, anebo opravu věci.
Stížnost přeřazujeme zpět na spotřebitele, aby měl možnost reagovat.
Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.