Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
dobrý den, chci se na Vás obrátit se stížností. Obdržel jsem fakturu za registrační poplatek ve výši 5,000kč. Na stránkách ve všeob.podminkach aukcí bylo napsáno, že za registraci se nic neplatí, jen když budem dražit nemovitost a dražbu vyhrajeme, že se platí nějaký poplatek... Do dražby jsem se nezapojoval. A když jsem napsal e-mail s dotazem na jednu nemovitost, tak mi bylo odpovězeno, že vše najdu ve všeobecných podmínkách... takže mi vlastně neodpověděli ani na můj dotaz a ještě si účtují 5000kč???.. nerozumím těmto ,, nekalím,, praktikám. Jak mam prosím postupovat, aby mi nebyl poplatek nárokován?
13,10,2021
Chtěl bych , aby po mě nebyl vyžadován poplatek za registraci a poslaný e-mail
|
Tweet |
Podnikatel je povinen spotřebitele informovat o ceně nabízené služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem, v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále také § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele].
Nejvyšší správní soud opakovaně uvedl, že „informace o ceně musí být spotřebiteli přístupné okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2015, č. j. 7 As 243/2014-22 nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2018, č. j. 9 As 32/2018-31).
V tomto konkrétním případě je spotřebitel nucen učinit ke zjištění ceny další úkon(y). Z tohoto důvodu, v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu citovanou výše, se domníváme, že spotřebitel není poučen o ceně služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem.
Kromě toho, úkon, který spotřebitel musí učinit, spočívá ve vyhledávání ceny v aukčních podmínkách, tedy v dokumentu umístěném mimo smlouvu hlavní („hlavní smlouvou“ je v tomto případě registrační formulář). Odkazuje-li smlouva hlavní (tj. v tomto případě registrační formulář) na nějaký externí text, který má upravit práva a povinnosti stran, je tento externí text nutné považovat za obchodní podmínky. Ústavní soud přitom výslovně zakázal možnost sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu (nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11). Při využití logických argumentů lze dojít k tomu, že pokud je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu, tím spíše je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách cenu služby. Obchodní podmínky mají dle Ústavního soudu „sloužit především k tomu, aby nebylo nezbytné do každé smlouvy přepisovat ujednání technického a vysvětlujícího charakteru.“ Ujednání o ceně služby jistě není ujednáním technického a vysvětlujícího charakteru, právě naopak – jde o jedno z nejpodstatnějších smluvních ujednání.
Pokud jde o informování spotřebitele o tom, že „registrace je zpoplatněna dle platných Aukčních podmínek a ceníku – zde“, je sice toto informování provedeno ve smlouvě hlavní (tj. v registračním formuláři), nicméně občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele i cenové předpisy vyžadují informování o ceně, nikoliv pouze informování o možném placeném charakteru služby.
Pokud jde o rozsudek okresního soudu v Hradci Králové, na nějž se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_soud.html), je tento rozsudek soudu nejnižší instance závazný pouze pro konkrétní strany sporu. Nad to se v tomto rozsudku vůbec neuvádí, že byla splněna informační povinnost ohledně ceny. Naopak, dokonce se v něm uvádí, že spotřebitel „měl možnost požadovaný poplatek neuhradit, pokud s ním nesouhlasil.“
Pokud jde o stanovisko krajského inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj, na které se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_coi.html) a z kterého jsme i my při posuzování těchto konkrétních sporů do značné míry vycházeli, obdrželi jsme k 15. 4. 2021 vyjádření ústředního orgánu České obchodní inspekce, které stanovisko krajské pobočky vyvrací. Stanoviska krajského inspektorátu proto již nejsou aktuální.
Z tohoto důvodu v současné době již neexistuje relevantní zdroj, ze kterého by bylo možné dovodit, že tento „model informování o ceně“ je souladný se zákonem. Společnost nemá podle nás nárok na zaplacení registračního poplatku, na nějž je spotřebitel upozorněn mimo registrační formulář, tj. v obchodních podmínkách. Spotřebitel není dle našeho názoru povinen tento poplatek hradit - tuto úhradu Česká obchodní inspekce nedoporučuje.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den pane Náhlovský, naše vyjádření na neodborné názory dTestu si prosím přečtěte v předchozích stížnostech, ať se to nemusí pořád dokola kopírovat. Napište nám prosím, kde je na našem webu uvedeno, že vše je zdarma, pokud se nebudete účastnit dražby. Nikde toto není, ani na webu ani v emailové komunikaci, napište nám kde jste to četl, protože to opravdu není možné. Někdo musí tyto nemovitosti z dražeb a insolvencí vyhledat, zadat do inzerce tuto inzerci zaplatit, denně kontrolovat a spravovat celou databázi cca 900 nemovitostí, víte tak nějak orientačně kolik toto vše stojí úsilí, zkuste si tipnout, kolik se na této činnosti musí podílet pracovníků? Kdo Vám dal možnost se s danou nemovitostí seznámit ? Kdo Vám vytvořil možnost se o této nemovitosti "dozvědět" ? Exekutor, nebo ins. správce, nikoli, pouze a jen naše společnost. Pokud jste se nechtěl registrovat, tak Vás nikdo nenutil, nebo snad ano ? Pracujeme pouze pro klienty, kteří se seznámí s našimi podmínkami, co je na tom tak těžkého pochopit ? Neviděl jste před samotnou registrací tučně a velkým písmem slovo ZPOPLATNĚNA ? Opravdu jste tam toto upozornění neviděl ? Nebo jen nyní s odstupem času nemáte "chuť" nám zaplatit poplatek ? Ruku na srdce, jak je to "doopravdy" ?
To myslíte vážně? kde jsem jako měl vidět ten váš nápis ,,registrace zpoplatněna????? Nikde to napsané nebylo, bez toho abych to musel sáhodlouze hledat...
Hrajete si tady na firmu, která skoro zadarmo dlouze a pracně vyhledává nemovitosti a tvrdíte kolik Vás to stojí úsilí a peněz... každý přece chodí do práce aby si vydělal, ale poctivou cestou a to vaše rádoby podnikání se mi nezdá vůbec etické... Dejte si ruku na srdce a odpovězte mi na otázku, jestli je v pořádku si účtovat 5 nebo 6. tisíc za to, že se někam registrujete a někdo vám pošle 1 email? Já to v životě nemel jednoduché, protože mi v útlém dětství umřeli rodiče a vyrůstal jsem v dětském domově a tam mě učili abych se k lidem choval slušně a. proto takovéhle chování opravdu nechápu... :-(
Myslím si že pokud chcete po někom peníze, za to že se někam registruje, tak by to za 1. měla být adekvátní cena ve vztahu k tomu, co vás stojí čas a peníze o proti tomu zákazníkovi a né co vás stojí v celku vaše hledání nemovitostí jestli mi rozumíte.. Místo 5000kč například 200kč za zaslaný e-Mail
2.Mělo by ta informace být vidět, v okamžiku kdy odkazujete na to, že pokud chci informace o nemovitosti , tak se musím přihlásit na zpoplatněné stránky.
Určitě máte Facebook viďte? A tak mi řekněte, kdyby jste se tam zaregistroval a po nějaké době by po vás chtěli poplatek za registraci, taky by jste se divil nemam pravdu? No to je asi vše co jsem měl na srdci... Tak jen doufám, že budete mít to srdce a nebudete po mě chtít tento poplatek... PS: jsem ochoten se svámi domluvit a zaplatit částku nižší a to je 500kč. Protože jsem byl navíc klient Bohemia Energy a plyn od Comfort dne. což je dceřina společnost. Tak teď opravdu nemam takové finance abych mohl platit takovou částku.Děkuji za pochopení a doufám že se nějak dokážeme dohodnout
Na právním názoru, který je uvedený v našem původním vyjádření se nic nemění. Spotřebitel nabídl společnosti v rámci mimosoudního nabídku spočívající v zaplacení částky 500,- Kč.
Za účelem sdělení, zda společnost s tímto návrhem souhlasí/nesouhlasí, na ni stížnost přeřazujeme.
Dobrý den, děkujeme za nabídku 500,-Kč, ale ani z části nepokryje náklady na tuto službu, musíme odmítnout.
Děkujeme společnosti za vyjádření. Stížnost tímto uzavíráme s nedosažením dohody.