Společnost


Pratenorm s.r.o.

Počet nahlášených stížností:342
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

46%
54%
Toto skore je založeno na 49 stížnostech.

#53323Neopávněně naúčtovaný registrační poplatek

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

8 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
24.10.2021, před 3 lety

Irina Murzina

Znění stížnosti

Dobrý den,


19.7.2021. jsem reagovala na serveru sreality.cz na prodej bytu. Přišel e-mail že můj dotaz byl úspěšně odeslán prodejci nemovitosti, a hned přišel e-mail od S-dražby, ať se zaregistruji, že mně pošlou na e-mail více informací.
Registraci jsem provedla, ale žádné potvrzení o provedené registrace jsem nedostala, žádnou smlouvu s podmínkami a o odstoupení od smlouvy také nedostala. Informace o prohlídce a stavu bytu však nepřišly, jen obecné dostupné z internetu, což vůbec nepotřebovala. (byt byl totiž v INSOLVENČNÍ řízení a ne k prodeji)

3.10.2021. (za 2,5 měsíce) přišel e-mail s VYZVOU o zaplacení 6.000,- Kč, za registrační poplatek což mně moc přikvapilo. Napsala jsem odpověď, že žádná zpoplatněna Registrace nebyla, když byla by tak určitě za tu cenu Registrace neprovedla bych, že prosím o zrušení registrace, a výzvu k uhradě odmítám.

13.10.2021. dostala na e-mail dopis od insolvence@s-drazby.cz,cituju: «evidujeme Vás jako klienta v prodlení. Prosíme tedy o úhradu dlužné částky.
Níže Vám posíláme několik odkazů na JIŽ VYDANÁ PRAVOMOCNÁ SOUDNÍ ROZHODNUTÍ, KTERÁ 100% HOVOŘÍ V NÁŠ PROSPĚCH, kdy se vždy jedná o klienty, kteří provedli REGISTRACI na www.s-drazby.cz.
https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_soud.html
https://www.s-drazby.cz/clanek/sdrazbycz_poplatek_soud_coi_recenze.html»

Myslila jsem, že informace možno nepochopila, jsem cizinka, ale na internetu zjistila že hodně Čechu také nerozumí a stěžuje se na internetový portal sdražba.cz.

Prosím o pomoc v řešení o odmítnuti tohoto neopravného naúčtovaného registračního poplatku. Informace o ceně registračního poplatku nepředstavená jasným a srozumitelným způsobem.

Děkuji za pochopení, a omluvám se za špatnou češtinu.


Produkt

Poplatek za registraci


Požadované řešení

Zrušení registračního poplatku v hodnotě 6.000Kč. Informace o ceně registračního poplatku nebyla představená jasným a srozumitelným způsobem,v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
25.10.2021 09:03, před 3 lety

Podnikatel je povinen spotřebitele informovat o ceně nabízené služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem, v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále také § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele].

Nejvyšší správní soud opakovaně uvedl, že „informace o ceně musí být spotřebiteli přístupné okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2015, č. j. 7 As 243/2014-22 nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2018, č. j. 9 As 32/2018-31).

V tomto konkrétním případě je spotřebitel nucen učinit ke zjištění ceny další úkon(y). Z tohoto důvodu, v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu citovanou výše, se domníváme, že spotřebitel není poučen o ceně služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem.

Kromě toho, úkon, který spotřebitel musí učinit, spočívá ve vyhledávání ceny v aukčních podmínkách, tedy v dokumentu umístěném mimo smlouvu hlavní („hlavní smlouvou“ je v tomto případě registrační formulář). Odkazuje-li smlouva hlavní (tj. v tomto případě registrační formulář) na nějaký externí text, který má upravit práva a povinnosti stran, je tento externí text nutné považovat za obchodní podmínky. Ústavní soud přitom výslovně zakázal možnost sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu (nález Ústavního soudu 11 ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I.ÚS 3512/11). Při využití logických argumentů lze dojít k tomu, že pokud je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách smluvní pokutu, tím spíše je zakázáno sjednat si v obchodních podmínkách cenu služby. Obchodní podmínky mají dle Ústavního soudu „sloužit především k tomu, aby nebylo nezbytné do každé smlouvy přepisovat ujednání technického a vysvětlujícího charakteru.“ Ujednání o ceně služby jistě není ujednáním technického a vysvětlujícího charakteru, právě naopak – jde o jedno z nejpodstatnějších smluvních ujednání.

Pokud jde o informování spotřebitele o tom, že „registrace je zpoplatněna dle platných Aukčních podmínek a ceníku – zde“, je sice toto informování provedeno ve smlouvě hlavní (tj. v registračním formuláři), nicméně občanský zákoník, zákon o ochraně spotřebitele i cenové předpisy vyžadují informování o ceně, nikoliv pouze informování o možném placeném charakteru služby.

Pokud jde o rozsudek okresního soudu v Hradci Králové, na nějž se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_soud.html), je tento rozsudek soudu nejnižší instance závazný pouze pro konkrétní strany sporu. Nad to se v tomto rozsudku vůbec neuvádí, že byla splněna informační povinnost ohledně ceny. Naopak, dokonce se v něm uvádí, že spotřebitel „měl možnost požadovaný poplatek neuhradit, pokud s ním nesouhlasil.“

Pokud jde o stanovisko krajského inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj, na které se společnost obvykle odkazuje (viz https://www.s-drazby.cz/clanek/s-drazby_poplatek_coi.html) a z kterého jsme i my při posuzování těchto konkrétních sporů do značné míry vycházeli, obdrželi jsme k 15. 4. 2021 vyjádření ústředního orgánu České obchodní inspekce, které stanovisko krajské pobočky vyvrací. Stanoviska krajského inspektorátu proto již nejsou aktuální.

Z tohoto důvodu v současné době již neexistuje relevantní zdroj, ze kterého by bylo možné dovodit, že tento „model informování o ceně“ je souladný se zákonem. Společnost nemá podle nás nárok na zaplacení registračního poplatku, na nějž je spotřebitel upozorněn mimo registrační formulář, tj. v obchodních podmínkách. Spotřebitel není dle našeho názoru povinen tento poplatek hradit - tuto úhradu Česká obchodní inspekce nedoporučuje.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
25.10.2021 22:35, před 3 lety

Dobrý den, naše vyjádření na neodborné názory dTestu si prosím přečtěte v předchozích stížnostech, ať se to nemusí pořád dokola kopírovat. Někdo musí tyto nemovitosti z dražeb a insolvencí vyhledat, zadat do inzerce tuto inzerci zaplatit, denně kontrolovat a spravovat celou databázi cca 900 nemovitostí, víte tak nějak orientačně kolik toto vše stojí úsilí, zkuste si tipnout, kolik se na této činnosti musí podílet pracovníků? Kdo Vám dal možnost se s danou nemovitostí seznámit ? Kdo Vám vytvořil možnost se o této nemovitosti "dozvědět" ? Exekutor, nebo ins. správce, nikoli, pouze a jen naše společnost. Pokud jste se nechtěla registrovat, tak Vás nikdo nenutil, nebo snad ano ? Pracujeme pouze pro klienty, kteří se seznámí s našimi podmínkami, co je na tom tak těžkého pochopit ? Neviděla jste před samotnou registrací tučně a velkým písmem slovo ZPOPLATNĚNA ? Opravdu jste tam toto upozornění neviděla ? Nebo jen nyní s odstupem času nemáte "chuť" nám zaplatit poplatek ? Ruku na srdce, jak je to "doopravdy" ?

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
26.10.2021 20:28, před 3 lety


Irina Murzina

Pokusím se vás přesvědčit, že se mýlíte a odpovím na vaše otázky.

- Zkuste si tipnout, kolik se na této činnosti musí podílet pracovníků?
- To je jen a jen váš zájem

- Kdo Vám dal možnost se s danou nemovitostí seznámit?
- Nikdo. Chtěla jsem se podívat na byt, ne na informace o majiteli toho bytu.

- Nebo jen nyní s odstupem času nemáte "chuť" nám zaplatit poplatek?
- Promiňte, ale nejste k lidem upřímní, skrýváte cenu a lidé vám důvěřují.

- Neviděla jste před samotnou registrací tučně a velkým písmem slovo ZPOPLATNĚNA?
- Neviděla. (snímek obrazovky v příloze)

- Opravdu jste tam toto upozornění neviděla?
- Neviděla.

- Ruku na srdce,jak je to "doopravdy"?
- Ruku na srdce: Pravdou je, že stále doufám, že jste neztratili lidskost a že celý váš registrační systém nebyl navržen záměrně. Zlepšete se a lidé se na vás zase budou obracet a nebudou si stěžovat.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.11.2021 17:25, před 3 lety

Na právním názoru, který je uvedený v našem původním vyjádření se nic nemění. S ohledem na obsah výše uvedených vyjádření stížnost uzavíráme s nedosažením dohody.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.