Počet nahlášených stížností: | 33 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
jako ostatní, mám stejné zkušenosti (problém) se společností České úspory a nechala jsem se nachytat. Pod záminkou sehnat mi levnější energie mě vlákali do podpisu přihlášky (smlouvy) do aukce včetně plné moci, kde mi měli vybrat onoho levnějšího dodavatele energie. Vybrali mi LAMU Energy s tarifem FLEXY (ceny se řídí pomocí akciového trhu) doba trvání 3 roky.
V přihlášce, jenž jsem podepsala stojí:
Podpisem této objednávky Vám garantujeme minimálně 5% úspor oproti ceně Vašeho stávajícího dodavatele energií uváděnou na jím zveřejněných, účinných a relevantních cenících v době uzavření smlouvy s dodavatelem. Tuto větu mají velkým písmem, aby ji podepisující věnoval pozornost.
Poté následuje malým písmem věta:
Jako zákazník berete na vědomí že nejsme schopni garantovat, že obstarání všech činností, resp.zajištění uzavření smlouvy s dodavatelem dle stan.parametrů, budeme schopni. Nesplníme-li některou z výše jmenovaných činností, nejedná se tak o porušení našich povinností. Jako zákazník nám dáváte podpisem této smlouvy pokyn k uzavření smlouvy s dodavatelem, naznáme-li, že nabídka některého dodavatele stanovené parametry splňuje. Tím není dotčeno naše právo vyčkat na nabídku jiného dodavatele a v případě, že budou obě nabídky (případně více nabídek) stanovené parametry smlouvy s dodavatelem splňovat zhodnotit, se kterým dodavatelem bude smlouva s dodavatelem uzavřena.
Další ujednání:
"Jako zákazník se zavazuji po celou dobu trvání této smlouvy jednat tak, aby mohla být smlouva s dodavatelem uzavřena a plněna. Zejména se zavazuji vybranou smlouvu s dodavatelem jejich prostřednictvím uzavřít, zahájit odběr energie a neučinit žádné jednání směřující k ukončení smlouvy s dodavatelem do uplynutí 15 dnů ode zahájení odběru od daného dodavatele..."
Citace dalšího odstavce ohledně sankce. Činnost dle této smlouvy Vám naše společnost poskytuje zcela zdarma. Pouze pokud nedodržíte podmínky této smlouvy viz. 1.citace zavazujete se zaplatit nám smluvní pokutu ve výši 5.000 Kč za každé jednotlivé porušení v každém jednotlivém odběrném místě, kterého se porušení povinnosti týká. Pokuta je splatná do 10 dnů ode dne, kdy Vám společnost odešle výzvu k její úhradě.
Má otázka. Když budu požadovat výpověď smlouvy s LAMA Energy do 15 dní od dodávek energie, má společnost České úspory nárok na smluvní pokutu 5.000 Kč za každé odběrné místo?
A chápu správně, že pokud mi sjednali plyn i elektřinu, mohou po mě za vypovězení smlouvy u LAMY chtít 2 x 5.000 Kč a budou mít na to právo?
Lama mi má začít dodávat energii od 5.11.2021.
Aby to nebylo málo komplikované, tak můj bývalý dodavatel byla BOHEMIA ENERGY.
Děkuji Vám za odezvu.
Plnou moc jsem jim vypověděla dodejkou. Poštu si převzali.
Právo vymáhat po mě sankci
Výpověď smlouvy s Lamou v lhůtě do 15 dnů od dodávek energie bez sankce od České úspory.
|
Tweet |
Byl-li při nabízení služby užit nepravdivý údaj, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle skutkového stavu popsaného ve stížnosti by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl při předsmluvním jednání o smlouvě. Takovéto jednání může podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele ve vztahu k dané službě či výrobku. Dále má podnikatel povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je rovněž nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele taktéž zakázaná.
Spotřebitel by mohl navíc namítat v závislosti na konkrétních skutkových okolnostech:
(i) neplatnost smlouvy, neboť v případě, kdy spotřebitel jedná v omylu o rozhodující okolnosti, je jeho právní jednání dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neplatné.
(ii) zdánlivost smlouvy, neboť v případě, kdy vůbec nebyla projevena vůle spotřebitele se smluvně vázat, se k takovému zdánlivému právnímu jednání dle § 551 a 554 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nepřihlíží (jako by smlouva ani nebyla).
Přestože podle obsahu stížnosti smlouva vůbec nebyla platně uzavřena, vyjádříme se i k možnosti od ní (preventivně) odstoupit, neboť se jedná o jednodušší způsob vyvázání se (než prokazovat neplatnost či zdánlivost, viz výš). Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu zprostředkovatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.
Pro případ, že by se proti vám společnost pokusila uplatnit smluvní pokutu:
Je-li ujednání o smluvní pokutě (sjednané pro případ porušení smluvní povinnosti) obsaženo jen v obchodních podmínkách, je pro spotřebitele takové ujednání neúčinné (nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Je-li však ujednání o smluvní pokutě (sjednané pro případ porušení smluvní povinnosti) obsaženo ve "smlouvě samotné" (tj. listina, na kterou připojuje spotřebitel svůj podpis), je třeba takové ujednání podrobit tzv. testu přiměřenosti. Při tomto testu se zkoumá, zda:
(i) se strany v konkrétním ujednání odchýlily od ustanovení zákona, kterým by se jejich smluvní vztah jinak řídil, a to výrazně v neprospěch spotřebitele, a zda
(ii) zprostředkovatel mohl rozumně očekávat, že by spotřebitel s daným ujednáním souhlasil v rámci individuálního vyjednávání o obsahu smlouvy.
Je-li smluvní pokuta sjednaná pro případ oprávněného výkonu práva na odstoupení/výpověď (a tedy není sjednaná pro případ porušení smluvní povinnosti), je taková pokuta dle stále platné judikatury Nejvyššího soudu ČR neplatná. Výkon práva nelze sankcionovat.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.