Počet nahlášených stížností: | 36 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Společnost vyměřila zálohy již od října, a to ve výši, která neodpovídá § 11a odst. 9. energetického zákona č. 458/2000 Sb., Vycházím z jejich ceníku DPI, roční spotřeby plynu a TDD. Zejména za říjen měla být záloha podstatně nižší nebo měly být zálohy vyměřené až od listopadu. Navíc cena v ceníku je k 16.10.2021 a vychází z ceny na burze, která stále klesá. E.ON u elektřiny jedná seriózněji, zálohy vyměřil od listopadu a uvedl vzorec pro výpočet ceny jako průměr cen denního trhu + 228 Kč/MWh. ERÚ k tomu mlčí.
Přehodnocení výše záloh.
|
Tweet |
Ze stížnosti není patrné, zda se jedná o nastavení záloh v režimu dodavatele poslední instance (tj. situace, kdy spotřebitele dodavatel ze zákona převzal), anebo o nastavení záloh v klasickém smluvním režimu (tj. situace, kdy spotřebitele a dodavatel uzavřeli mezi sebou smlouvu o dodávkách energie). Vycházíme z předpokladu, že jde o klasický smluvní vztah, v němž došlo k jednostrannému zvýšení záloh.
Jednostranná změna smluvních podmínek (k nimž výše záloh patří) je možná, jsou-li splněny zákonem předpokládané náležitosti. Zejména musí (i.) být možnost jednostranné změny dopředu mezi stranami sjednána (ve smlouvě či obchodních podmínkách), (ii.) spotřebiteli včas a adresně oznámena, a dále je nutné (iii.) spotřebiteli umožnit bez jakékoliv sankce odstoupit od smlouvy, jestliže s jednostrannou změnou nesouhlasí (§ 11a odst. 5 a § 1752 občanského zákoníku).
§ 11 odst. 9 energetického zákona zakotvuje maximální možnou výši, a to relativně neurčitým způsobem s odkazem na důvodně předpokládanou spotřebu komodity v následujícím zúčtovacím období. V souladu se zmocněním obsaženým v § 98a odst. 2 písm. h) a i) energetického zákona má Energetický regulační úřad stanovit vyhláškou pravidla trhu s plynem (vyhláška č. 349/2015 Sb.), která mimo jiné stanoví postup pro stanovení zálohových plateb.
Vyhláška o pravidlech trhu s plynem postup pro stanovení zálohových plateb upravuje v § 109 této vyhlášky. Vyplývá z ní, že existují dvě skupiny spotřebitelů:
- pro spotřebitele s měřením typu C nebo CM se stanovují zálohové platby nejvýše v rozsahu plánované roční spotřeby plynu postupem podle přílohy č. 15 k této vyhlášce,
- pro spotřebitele s měřením typu A nebo B se stanovují zálohové platby nikoli v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby plynu, ale v rozsahu jiném, a to se zákazníkem smluvně sjednaném.
Vzhledem k tomu, že vyhláška nemůže být v rozporu s předpisem vyšší právní síly, tedy se zákonem, je třeba § 109 výše citované vyhlášky vykládat v souladu se zněním § 11a odst. 9 energetického zákona tak, že i smluvně sjednaný rozsah musí odpovídat nejvýše rozsahu důvodně předpokládané spotřeby plynu.
Podle § 91 odst. 1 písm. l) energetického zákona se držitel licence dopustí přestupku tím, že při uplatňování záloh za dodávky elektřiny, plynu nebo tepelné energie nestanovil jejich výši nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období.
S podnětem na porušení energetického zákona, popř. vyhlášky o pravidlech trhu s plynem, se lze obrátit na Energetický regulační úřad (www.eru.cz). Energetický regulační úřad je rovněž způsobilý k tomu, aby rozhodoval mimosoudní cestou spotřebitelské spory v oblasti energetiky.
Společnost innogy Energie, s.r.o. byla o podané stížnosti informována. Bohužel však neprojevila zájem využít službu VašeStížnosti.cz k řešení sporů. S ohledem na princip dobrovolnosti služby smírného řešení sporů jsme nuceni stížnost uzavřít.