Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Společnost ČED mi zvýšila zálohy za plyn z původních 3420,- na 13420,-Kč a navíc změnila datum splatnosti z původního 15. dne na 10. dne v měsíci.
Výše záloh je pro mne nepřijatelná a likvidační. Též změna data splatnosti je pro mne nevhodná a nepochopitelná. Nově nastavené podmínky jsou pro moji osobu poškozující. Pokusila jsem se toto vyřešit dohodou prostřednictvím e-mailu a telefonátu, ale nebylo mne vyhověno. Odkázali mne na pomoc v hmotné nouzi od OSSZ, což vnímám spíše jako nepatřičný vtip a ne věcnou radu jak mou situaci vyřešit.
Prosím o Vaši pomoc
Smlouva o sdružených službách dodávky zemního plynu
Žádala jsem ČED o snížení záloh na polovinu a případný nedoplatek řešit splátkovým kalendářem. Také o změnu dne splatnosti zpět na 15. den v měsíci.
|
Tweet |
Cenu za energie a jiné smluvní podmínky (tedy i výši záloh) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu nebo jiné smluvní podmínky mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny (popř. záloh) totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.