Počet nahlášených stížností: | 3 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
27.9.2021 Oznámení (email) o změně cen energií. Přiložen průvodní dopis ve kterém byl uveden modelový příklad s předpokládaným navýšením max. o 1.000,-/měsíc.
27.10.2021 Email, že zálohy na plyn byly navýšeny o 4.000,-/měsíc. S účinnosti od 1.11.2021. S datem splatnosti 15.11.2021.
Považuji za neetické a zavádějící, že v oznámení o změně bylo uvedeno maximální navýšení o 1.000,- Vyčíslení nových záloh přišlo 4 před na nabytím účinnosti, tedy v době kdy už nebylo možné vypovědět stávající smlouvu. Konec řádné smlouvy červen 2022.
Kontaktován obchodní zástupce s požadavkem o bezplatném odstoupení od smlouvy, popřípadě navýšení záloh o původně avizovaných 1.000,- Kč.
Rozpis záloh odrážející nový způsob výpočtu ceny, který se nyní odvíjí od aktuálních cen na trhu energií. Produktové podmínky tarifu Actual +.
Bezplatné odstoupení od smlouvy. Případně navýšení záloh o původně avizovaných 1.000,- Kč/měsíc.
|
Tweet |
Cenu za energie a jiné smluvní podmínky (tedy i výši záloh) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu nebo jiné smluvní podmínky mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Z textu stížnosti se domníváme, že spotřebitel neměl garantovanou (fixovanou) cenu a k jednostranné změně ceny tak dojít může. Nicméně ke změně může dojít pouze v té podobě, v jaké na ni dodavatel spotřebitele včas (nejméně 30 dnů předem) a adresně upozornil. Je však třeba rozlišovat informaci o změně ceny a informaci o změně záloh. Záloha nerovná se cena a údaj se tak může lišit. Pokud by se však lišil údaj o jedné a té samé položce, může spotřebitel odstoupit od smlouvy ve lhůtě až 3 měsíce ode dne účinnosti změny.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.