Počet nahlášených stížností: | 5 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 9.8.21 jsem osobně v pobočce firmy v Jinočanech objednal držák ručníku Heritage Holborn dvojitý chrom v ceně 1.710 Kč a tuto částku jsem ihned na místě zaplatil. Až koncem října se firma ozvala s tím, že držák je k disposici a domluvili jsme se na termínu osobního převzetí 1.11. K mému překvapení jsem se až při přebírání dodacího listu dozvěděl, že musím doplatit ještě 1.433 Kč. Do té doby mne nikdo o změně ceny neinformoval, s navýšením ceny bych samozřejmě nesouhlasil a objednávku bych zrušil. Pracovníci firmy opakovaně odmítli akceptovat skutečnost, že závaznou cenu platnou při objednání jsem již v plné výši uhradil. Vzhledem k časové tísni, ve které jsem byl, jsem bohužel požadovanou částku uhradil. Domnívám se, že byla požadována zcela neoprávněně. To, že původní cena 1.710 Kč byla též cenou konečnou (a nikoliv jen zálohou, jak tvrdili pracovníci firmy) mohu doložit i předběžnou (a neuskutečněnou) internetovou cenovou nabídkou č.: N 3152101861 též ve výši 1.710 Kč.
držák ručníku Heritage Holborn dvojitý chrom
proplacení dodatečného navýšení ceny, event. zrušené celé zakázky (vzhledem k přístupu firmy možná výhodnější a tím i ukončení spolupráce s firmou Ptáček i do budoucna). Nepříjemný zážitek.
|
Tweet |
Nabídka zboží, která je tvořena i cenou u něj uvedenou, je pro obchodníka závazná. Pokud jinou cenu uvádí a jinou účtuje, dopouští se klamavého jednání a je právem spotřebitele dožadovat se rozdílu v ceně zaplacené navíc.
Prodávající je povinen informovat v souladu s cenovými předpisy a přímo použitelným předpisem Evropských společenství spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb jinak vhodně zpřístupnit. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti.
Dozorovým orgánem je v této oblasti Česká obchodní inspekce, které spotřebitel může dát podnět pro porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Podnikatel je povinen spotřebitele informovat o ceně nabízené služby vhodným, jasným a srozumitelným způsobem, v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dále také § 12 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele].
Nejvyšší správní soud opakovaně uvedl, že „informace o ceně musí být spotřebiteli přístupné okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 4. 2015, č. j. 7 As 243/2014-22 nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2018, č. j. 9 As 32/2018-31).
Z popisu spotřebitele se domníváme, že o doplacení ceny nebyl informován a měl oprávněně za to, že cena, která byla uhrazena na místě, je konečná. Z výše uvedených důvodů máme za to, že se spotřebitel může dožadovat rozdílu v ceně zaplacené navíc.
Jestliže pracovníci tvrdili, že je zaplacená částka zálohou, je nutné dodat, že pokud je něco označeno jako "záloha", nejedná se ze zákona o propadnou částku - prodávající tak musí mít právní důvod k jejímu zadržení/nevrácení.
Zadržuje-li podnikatel peněžní prostředky spotřebitele bez právního důvodu, jedná se o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.