Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den
Máme smlouvu u společnosti Český energetický dodavatel a.s.Tento dodavatel nám podle nás neoprávněně změnil tarif FAIR PLAY FIX odběru el.energie,který jsme měli fixován na tři roky.
O tomto provedení nás informovali emailem,který jsme zjistili že přišel 27.9.Já nemám přístup k emailu každý den ,proto jsem při podpisu smlouvy uvedla,že duležité informace mají zasílat poštou.Email jsem otevřela 27.10. když nám přisla domů další informace a to již dopisem,kde byl určen rozpis záloh s novým tarifem FAIR PLAY PLUS .Na Dopis jsem jim reagovala odpovědí,že ze změnou nesouhlasím a že nemají právo nám tarif měnit a dnes mi odpověděli že jo.Proto bych vás chtěla poprosit o váš názor jestli mají právo nám tarif změnit,děkuji Cihlářová.
Přikládám vám dokumenty
Změna tarifu FAIR PLAY FIX na tarif FAIR PLAY PLUS a výše záloh.
Tarif FAIR PLAY FIX máme fixovaný na 3 roky od 25.7.2021 takže je to porušení smlouvy ze strany dodavatele.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Vzhledem k popisu, kde spotřebitel uvádí, že cena fixovaná byla, domníváme se, že je takové zvýšení ceny neplatné a spotřebitel má právo požadovat původní cenu.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Dále je možné obrátit se na naši bezplatnou právní poradnu na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.