Počet nahlášených stížností: | 127 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Dobrý den, cestovní agentura Invia, a.s. mi vystavila 2 vouchery za neuskutečněný zájezd s dobou platnosti do 31.8.2021 a 2 certifikáty za pojištění. . Dovolená byla zakoupena u cestovní kanceláře Firo tour, která vyhlásila úpadek a tím mi bylo znemožněno vouchery v létě 2021 uplatnit. Psala jsem tedy několikrát společnosti Invia, která nejdříve vůbec nereagovala a po mých stížnostech mě přesměrovala na pojišťovnu Slavia. Té jsem okamžitě poslala veškeré podklady k řešení sporu, což bylo 6. října 2021 a dne 11.11. 2021 mi pojištovna zaslala meil se zamítnutím proplacení voucherů s tím, že jsem proplacení měla žádat nejpozději 26.6.2021, což je 3 měsíce po vyhlášení úpadku cestovní kanceláře. Já si ale zájezd objednala přes cestovní agenturu Invia, která mi poukazy odmítala proplatit dříve než je datum na vystavených lex voucherech.
Požaduji proplatit oba vouchery, jejichž celková hodnota činí 47 878,- Kč a oba certifikáty za pojištění v celkové hodnětě 3000,- Celkem tedy požaduji po pojišťovně vrátit částku 50 878,- Kč.
|
Tweet |
Jestliže se měl zájezd konat mezi 20 únorem 2020 a 31. srpnem 2020 bude mít podnikatel možnost využít tzv. ochrannou dobu. Jedná se de facto o odložení splatnosti pohledávek, které vznikly v důsledku nutnosti zrušit zájezdy v důsledku pandemie nemoci COVID-19. Tuto problematiku upravuje zákon č. 185/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu (označovaný jako "lex voucher").
Po dobu trvání ochranné doby nemůže spotřebitel po pořadateli požadovat vrácení peněz. Vrácení peněz lze požadovat až po konci ochranné doby.
V případě, že podnikatel využije ochrannou dobu, je povinen o této skutečnosti informovat spotřebitele a vystavit mu poukaz (voucher) na zájezd nejméně v hodnotě veškerých plateb uhrazených spotřebitelem. Podnikatel má povinnost předat tento poukaz spotřebiteli v listinné podobě. V elektronické podobě je možné poukaz vydat pouze v případě, že uzavření smlouvy proběhlo také elektronicky nebo s poukazem v elektronické podobě spotřebitel souhlasil.
Podnikatel může spotřebiteli již během trvání ochranné doby nabídnout jiný zájezd, ale tento zájezd musí být minimálně stejné nebo vyšší kvality, než byl zájezd původní. Spotřebitel nemusí s nabídkou nového zájezdu souhlasit, a může po skončení ochranné doby požadovat vrácení uhrazené platby.
Jestliže spotřebitel vystavený poukaz nevyužije, má právo na jeho proplacení zásadně nejpozději k 14. září 2021. Pořadatel není oprávněn zadržovat spotřebitelovy peněžní prostředky po delší dobu, jednalo by se z jeho strany o tzv. bezdůvodné obohacení. Podle § 2991 občanského zákoníku, kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit spotřebiteli bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a spotřebitel má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Společnost Invia v tomto případě s největší pravděpodobností vystupovalo pouze jako zprostředkovatel. Vrácení peněz by tedy měl spotřebitel požadovat po pořadateli Firo Tour a.s., ten je ovšem v úpadku.
Dle § 4 odst. 5 zákona 185/2020 Sb. (lex voucher) musí být poukaz na zájezd zajištěn proti úpadku dle zákona 159/1999 Sb., o cestovním ruchu. Dle § 6 zákona o cestovním ruchu je cestovní kancelář povinna sjednat zajištění pro případ úpadku pro všechny zájezdy, a to včetně záloh na zájezdy a ceny poukazů za neuskutečněné zájezdy. Ustanovení § 6 zákona č. 159/1999 Sb., o cestovním ruchu, tedy i bez lex voucher výslovně počítá s tím, že pojištěn musí být i jakýkoli poukaz na zájezd, jestliže jej cestovní kancelář vydala.
Z textu spotřebitelovi stížnosti vyplývá, že v tomto případě byl pořadatel Firo Tour a.s. s největší pravděpodobností pojištěn u pojišťovny Slavia. Spotřebitel by tedy měl požadovat částku za zájezd po pojišťovně Slavia.
Dle našeho názoru bylo zamítnutí ze strany pojišťovny nesprávně posouzené, protože k rozhodnutí o vyhlášení úpadku společnosti Firo tour a.s. došlo až dne 9.11.2021. Viz. https://isir.justice.cz/isir/doc/dokument.PDF?id=49016262 . Spotřebitel má dle § 7a odst. 2 zákona č. 159/1999 Sb., o cestovním ruchu, lhůtu nejméně tři měsíce ode dne rozhodnutí o úpadku, na uplatnění svého pojistného nároku.
V případě nedosažení smírného řešení skrze tuto platformu se může spotřebitel obrátit na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci, anebo (v případě soudního sporu) na civilní soud.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.