Počet nahlášených stížností: | 2 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na vás s žádostí o pomoc.
Uzavřel jsem smlouvu o sdružených službách dodávky plynu ke dni 6.8.2021 s datem zahájení dodávek od 15.12.2021. Jedná se o přechod od jiného dodavatele.
Nový dodavatel (Hanácká plynárenská s.r.o.) změnil ceník 25.9.2021, který kopíruje tržní cenu. Žádné oznámení ohledně změny ceny jsem neobdržel, ale rovnou mně zaslal plán záloh (doručeno 8.10.2021), kde jsem informován o změně produktové řady a tedy i ceny.
Ve smlouvě mám jasně uvedeno, že smlouva se uzavírá na 2 roky dle produktové řady On-line kveten 2020 a v dolní části smlouvy je poznámka o ceníku, který je nedílnou součástí smlouvy. Po prostudování dalších dokumentů včetně VOP si myslím, že by cenu měl dodržet.
I přesto mně změnil produktovou řadu a zvýšil měsíční zálohy. Když jsem ho upozornil na smluvní ujednání a že mně zaslal plán záloh "brzy" (k zahájení dodávek má dojít až v prosinci). Odpověděl mi, že plán záloh byl zaslán omylem a ohledně ceny nemůže garantovat sjednanou cenu. Stále se s ním chci nějak dohodnout, ale odpovědi chodí s velkým časovým odstupem a s nejasným výsledkem.
Prosím vás tedy o radu jak dále postupovat a jaká mám případná práva.
Jen doplním, že odstoupení od smlouvy beru jen jako krajní řešení. Přechod k jinému dodavateli nebo zůstání u stávajícího, už by bylo za jiných cenových podmínek.
Pozn. Výše uvedené informace jsem předal k řešení ERÚ, včetně smluvních dokumentů + opis komunikace s dodavatelem. Zatím jsem dostal jen okamžité info z automatu, ze kterého není zřejmé jestli se případu budou věnovat. V odpovědi je to odůvodněno vysokým počtem žádostí, cituji "nemá smysl se na Úřad obracet s případným konkrétním dotazem nebo požadavkem na prostudování smluvní dokumentace".
Jsem neslyšící a vše si vyřizuji písemnou formou.
Děkuji.
S pozdravem
Hanus
Ceník On-line květen 2020
Dodržení ujednané ceny za komoditu.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Z popisu spotřebitele není jasné, zda cena fixovaná byla, či nikoliv. Jak je odůvodněno výše, u fixované ceny by bylo zvýšení neplatné. U negarantovaných cen je zvýšení možné (za podmínek uvedených výše), nicméně spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy bez jakýchkoliv sankcí. pro její podstatnou změnu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.