Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 15.9.2020 mě navštívil obchodní zástupce Platform Energy. Vzhledem k zavádějícím informacím a mé momentální zdravotní indispozici( ten den operace oka), jsem podepsala přihlásku k energetické soutěži a plnou moc o zastupování. Dodavate energií jsem změnila podle výběru PE v dubnu 2021. Když jsem zjistila politiku PE, požádala jsem o zrušení plné moci o zastupování, s odůvodněním špatné informovanosti, z důvodu zákazu podomního prodeje v naší obci v době uzavření smlouvy, z důvodu nepravdivých a zavádějících informací. PE mi zrušení žádosti podmiňuje zaplacením pokuty 5000Kč za jedno odběrné místo, tj. v mém případě 10 000 Kč.
Smlouva je platná 3 roky od uzavření, tj. do září 2023. Nechci být tímto způsobem omezena a závislá na volbě dodavatele energií. Prosím o radu, jakým způsobem můžu danou situaci řešit.
Děkuji
Podpis smlouvy o zastupování
Zrušení plné moci o zastupování ve výběru dodavatele energií.
|
Tweet |
Společnost PLATFORM ENERGY s.r.o. je v tomto vztahu patrně zprostředkovatelem, který za spotřebitele díky plné moci uzavírá smlouvu s dodavatelem.
V první řadě spotřebiteli doporučujeme odvolat plnou moc zprostředkovateli aukcí, protože by jinak mohla být zneužita v neprospěch spotřebitele a bez jeho vědomí. Spotřebiteli doporučujeme zaslat odvolání plné moci doporučeným dopisem s dodejkou, a to na adresu společnosti: Jaurisova 515/4, Praha 14000
Odstoupit od smlouvy mezi spotřebitelem a PLATFORM ENERGY s.r.o., která byla uzavřena mimo obchodní prostory zprostředkovatele, je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy.
Co se týká smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a dodavatelem energií, platí že pokud za spotřebitele jedná zastupující společnost, která uzavře smlouvu o zastoupení se spotřebitelem mimo obchodní prostory (kupř. u spotřebitele doma), není už rozhodné, kde byla uzavřena smlouva mezi zastupující společností a novým poskytovatelem energií. I pokud by zastupující společnost a poskytovatel energie uzavřeli smlouvu v obchodních prostorech poskytovatele energie, pořád se bude podle názoru dTestu jednat o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory. Souhlas spotřebitele k zastoupení byl totiž získán mimo tyto obchodní prostory. Protože se jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory, která se týká dodávky energií, spotřebitel má právo od smlouvy do 14 dnů od uzavření smlouvy odstoupit (bez udání důvodu). Pokud tuto lhůtu není možné stihnout, má spotřebitel jinou možnost - v souladu s energetickým zákonem vypovědět smlouvu bez sankce do 15 dnů po zahájení dodávky.
Vedle toho (resp. namísto toho) je možné namítat, že spotřebitel nevěděl a vzhledem k informacím, které mu před uzavřením smlouvy poskytla společnost PLATFORM ENERGY s.r.o., ani vědět nemohl, jakou listinu vlastně podepisuje. V takovém případě lze namítat nedostatek vůle jednající osoby. Dle § 551 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je nedostatek vůle jednající osoby důvodem pro zdánlivost právního jednání. K podpisu smlouvy by se proto nepřihlíželo ("smlouva jako by ani nevznikla"). Uvažovat lze i nad neplatností smlouvy, pokud byl spotřebitel uveden v omyl o rozhodující okolnosti (§ 583 občanského zákoníku).
Ohledně případné smluvní pokuty za nedodržení smluvní povinnosti je klíčové, kde byla ve smlouvě obsažena. Dle nálezu Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3512/11) v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné. Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné.
Více lze k tématu energetických aukcí zjistit v článku https://www.dtest.cz/clanek-6900/spolecnosti-slibujici-energeticke-aukce-obchazeji-zakon, kde je ke stažení i brožura "Jak se vyznat v energetice".
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Další informace je možné získat taktéž na naší telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Žádáme společnost, aby se k případu vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.