Počet nahlášených stížností: | 375 |
Z toho za letošní rok: | 5 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
nakoupila jsem zboží na českém eshopu booho.cz. Po nějaké době mi přišla výzva k doplnění údajů, že zboží bude podstoupeno celnímu řízení. Zboží jsem objednala 9. října 2021 a ihned zaplatila převodem z účtu. Jelikož mi po více než 40 dnech nebylo dodáno, požádala jsem prodejce o odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Jednalo se totiž o sezónní oblečení, které bych už nemohla využít. Přišla mi odpověď s tím, že nyní už od smlouvy odstoupit nelze. Při nákupu jsem nevěděla, že nakupuji ze zahraničí. Při kontaktování obchodu mě podpora obchodu odmítla pomoci s tím, že jsou jen "Galerie a provozovatel platformy “Marketplace”/online tržiště, tedy pouze zprostředkovatelem zahraničního obchodu, nikoliv prodejcem. U daného zboží není žádný popis, že zrovna dané zboží je ze zahraničí, naopak tam byla informace, že zboží je skladem a bude ihned odesláno. Odmítám platit další náklady na celní řízení - když jsem s tím nebyla jasně srozuměna. Web obchodu se tváří jako eshop se sídlem v Praze. Kdyby bylo u zboží uvedeno, že tento produkt je skladem v zahraničí a mohou se na něj stahovat celní poplatky, nikdy bych si ho nekoupila. Dle mého názoru se v tomto případě jedná o „klamavé opomenutí“ dle par. 5a zákona 634/1992 Sb. (Zákon o ochraně spotřebitele), kde je uvedeno:
Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům, okolnostem a omezením sdělovacího prostředku opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil.
Žádám o prověření eshopu booho.cz, který provozuje společnost: FINALTY TARGET MEDIA s.r.o., IČ: 09105468, DIČ: CZ09105468, Rybná 716/24, Staré Město, 110 00 Praha
Dámský luxusní kabát Anna - Grey, S Barva: Grey, Velikost: S 1
Vrácení finanční částky za nedodané zboží (817,- Kč)
|
Tweet |
Společnost FINALTY TARGET MEDIA s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné prostřednictvím § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
E-shop sice udává, že nelze odstoupit, neboť objednávka již byla zaslána dodavateli. Tato skutečnost by byla relevantní v případě zprostředkovatelských smluv, avšak z výše uvedených důvodů se domníváme, že toto ustanovení je pro spotřebitele neplatné, a proto má právo od smlouvy odstoupit.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.