Společnost


České úspory s.r.o.

Počet nahlášených stížností:33
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#53990Neoprávněně vymáhaná pokuta 5000 Kč za odstoupení od smlouvy

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

7 měsíců 22 dnů 23 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
26.11.2021, před 3 lety

Jiří Chrobok

Znění stížnosti

Dobrý den,
dne 25.6.2021 jsem byl telefonicky kontaktován jakousi firmou (později zjištěno, že to byly České úspory s.r.o.) a pod záminkou sehnat mi nezávazně levnější energie, získal ode mě pracovník této firmy mé osobní údaje. Byl jsem ujištěn, že se jedná pouze o posouzení nejlevnějšího dodavatele energií na trhu, že svým podpisem se k ničemu nezavazuji a dodavatele si nemusím vybrat, pokud se mi nebude líbit. Proto jsem i souhlasil s podpisem, který se prováděl během hovoru přímo za navigování onoho pracovníka do jakési databáze, která mi umožnila podepsat se prstem přes displej mého telefonu. Jaké však bylo moje překvapení, když mi později přišla e-mailem přihláška (smlouva) s mým oskenovaným podpisem k zajištění dodavatele energií, kde se mimo jiné zavazuji zaplatit pokutu nejméně 5000 Kč, když nebudu po celou dobu trvání této smlouvy dostatečně součinný při poskytnutí dokumentů, atd..
O podmínkách služby jsem při zmíněném rozhovoru nebyl informován, takže tímto se cítím podveden. Kopii občanského průkazu ani podpis plné moci, který firma zajišťuje pomocí svého kurýra, jsem neposkytl, ani podklady o současném dodavateli energií.
Dne 10.11.2021 mi od firmy České úspory s.r.o. přišel tento e-mail:

Vážený zákazníku,
kontaktujeme Vás na základě podepsané objednávky u naší společnosti – České úspory, s.r.o.
Bohužel je Vaše objednávka nekompletní a z toho důvodu ji prozatím nemůžeme zařadit do výběru levnějšího dodavatele elektřiny a/nebo zemního plynu.
K úspěšné kompletaci objednávky potřebujeme zpravidla tyto údaje (specifikace odběrného místa):
1. Elektřina
• EAN kód
• jistič
• distribuční sazba
• adresa odběrného místa
2. Zemní plyn
• EIC kód
• spotřeba
• adresa odběrného místa
Z tohoto důvodu Vás musíme požádat o doložení posledního ročního vyúčtování (všechny strany) ke všem odběrným místům, pro která byla objednávka do energetické soutěže sepsána, bez těchto údajů nemůžeme odběrná místa do soutěže zařadit.
viz podepsaná objednávka:
„Jako zákazník se zavazujete po celou dobu trvání této smlouvy jednat tak, aby mohla být smlouva s dodavatelem uzavřena a plněna. Zejména se zavazujete poskytnout společnosti veškerou potřebnou součinnost, a to zejména při poskytnutí relevantních podkladů a informací o Vašem stávajícím dodavateli, vystavení plné moci, uzavření smlouvy s dodavatelem, a poskytnutí informací, na jejichž základě bude stanoveno datum ukončení dodávky energií dle Vaší stávající smlouvy. Ve vztahu k povinnosti uzavřít smlouvu s dodavatelem je tato smlouva sjednána ve prospěch třetí osoby – příslušného dodavatele.“
V Příloze posílám naskenovanou přihlášku
Požadované dokumenty zašlete naskenované na tento email vackova@kdojelevnejsi.cz
Jelikož po Vás požadujeme dokumenty již delší dobu a stále od Vás nic nemáme, tak jsem nucena Vás informovat o možné sankční pokutě, která může vzniknout, pokud podklady nedoložíte do 24.11. 2021.
S pozdravem
Eva V.
Energetický specialista - kompletace objednávek

Jako odpověď jsem poslal dne 18.11.2021 paní V. z Českých úspor tento e-mail:
Dobrý den,
letos v červnu jsem měl nevyžádaný telefonický hovor z Vaší firmy (jak jsem později zjistil), ve kterém pod záminkou sehnat mi nezávazně levnější energie, jste ze mě vylákali osobní údaje. Byl jsem ujištěn, že se jedná pouze o srovnání a posouzení nejlevnějšího dodavatele na trhu pro elektřinu a plyn, že svým podpisem se k ničemu nezavazuji a dodavatele si nemusím vybrat. Proto jsem souhlasil i s podpisem, který se prováděl během hovoru přímo za Vašeho navigování do jakési databáze, která mi umožnila podepsat se prstem přes displej mého telefonu.
Jaké však bylo moje překvapení, když mi později přišla e-mailem přihláška (smlouva) s mým oskenovaným podpisem k zajištění dodavatele energií, kde se mimo jiné zavazuji zaplatit pokutu nejméně 5000 Kč, když nebudu po celou dobu trvání této smlouvy dostatečně součinný při poskytnutí dokumentů, podkladů a informací o stávajícím dodavateli, vystavení plné moci s pořízením kopie platného občanského průkazu, uzavření smlouvy s dodavatelem, atd..
Při nabídce služby jsem byl uveden v omyl o rozhodujících okolnostech, nebyl jsem seznámen s vlastnostmi služby, takže tato smlouva nebyla dle mého názoru platně uzavřená.
Proto jako oklamaný spotřebitel od této služby preventivně odstupuji v zákonné lhůtě do 1 roku a 14 dní.
Pokud mi nadále budete vyhrožovat finanční pokutou za porušení smlouvy, předám stížnost a kopii tohoto dopisu České obchodní inspekci.
Žádám také o poskytnutí nahrávky zmiňovaného telefonického hovoru ohledně Vaší nabídky na posouzení nejlevnějšího dodavatele energií.
S pozdravem
Jiří Chrobok

Včera 25.11.2021 mi firma České úspory, s.r.o. odpověděla tímto e-mailem:
Vážený zákazníku,
na základě došlého odstoupení od přihlášky k zajištění dodavatele energií a dalších služeb KJL800064, Vám sděluji toto rozhodnutí.
K datu 25.11.2021 akceptujeme zrušení přihlášky po zákonné lhůtě s vystavením smluvního poplatku za porušení podmínek dané přihlášky.
Přihláška byla předána na fakturační oddělení k dořešení.
S pozdravem
Jana H.
České úspory s.r.o.
Čujkovova 1714/21
70030 Ostrava - Zábřeh
www.kdojelevnejsi.cz
email: retence@kdojelevnejsi.cz
tel.: 597 499 981

Děkuji Vám za odezvu, nelíbí se mi, jak firma České úspory s.r.o. se svými klienty jedná a podvodným jednáním získává podpisy a následně prostředky ve formě finančních pokut za odstoupení od dané přihlášky, ke kterému zákazník samozřejmě dospěje po dodatečném informování o vlastnostech služby.


Produkt

Právo na vymáhání sankce za odstoupení od podvodně sjednané přihlášky KJL800064


Požadované řešení

Zrušení vymáhání smluvního poplatku za odstoupení od přihlášky KJL800064 a omluva za neseriózní jednání.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
30.11.2021 15:36, před 3 lety

Byl-li při nabízení služby užit nepravdivý údaj, mohlo by se jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Podle skutkového stavu popsaného ve stížnosti by se mohlo jednat o uvedení spotřebitele v omyl při předsmluvním jednání o smlouvě. Takovéto jednání může podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele ve vztahu k dané službě či výrobku. Dále má podnikatel povinnost spotřebitele seznámit se službou a jejími hlavními vlastnostmi. Pokud tak neučiní, mohou být naplněny znaky klamavého opomenutí, jenž je rovněž nekalou obchodní praktikou, která je zákonem o ochraně spotřebitele taktéž zakázaná.

Spotřebitel by mohl navíc namítat v závislosti na konkrétních skutkových okolnostech:
(i) neplatnost smlouvy, neboť v případě, kdy spotřebitel jedná v omylu o rozhodující okolnosti, je jeho právní jednání dle § 583 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, neplatné.
(ii) zdánlivost smlouvy, neboť v případě, kdy vůbec nebyla projevena vůle spotřebitele se smluvně vázat, se k takovému zdánlivému právnímu jednání dle § 551 a 554 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, nepřihlíží (jako by smlouva ani nebyla).

Přestože podle obsahu stížnosti smlouva vůbec nebyla platně uzavřena, vyjádříme se i k možnosti od ní (preventivně) odstoupit, neboť se jedná o jednodušší způsob vyvázání se (než prokazovat neplatnost či zdánlivost, viz výš). Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu zprostředkovatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy. Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc.

Ke smluvním pokutám:
Je-li ujednání o smluvní pokutě (sjednané pro případ porušení smluvní povinnosti) obsaženo jen v obchodních podmínkách, je pro spotřebitele takové ujednání neúčinné (nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. I. ÚS 3512/11).

Je-li však ujednání o smluvní pokutě (sjednané pro případ porušení smluvní povinnosti) obsaženo ve "smlouvě samotné" (tj. listina, na kterou připojuje spotřebitel svůj podpis), je třeba takové ujednání podrobit tzv. testu přiměřenosti. Při tomto testu se zkoumá, zda:
(i) se strany v konkrétním ujednání odchýlily od ustanovení zákona, kterým by se jejich smluvní vztah jinak řídil, a to výrazně v neprospěch spotřebitele, a zda
(ii) zprostředkovatel mohl rozumně očekávat, že by spotřebitel s daným ujednáním souhlasil v rámci individuálního vyjednávání o obsahu smlouvy.

Je-li smluvní pokuta sjednaná pro případ oprávněného výkonu práva na odstoupení/výpověď (a tedy není sjednaná pro případ porušení smluvní povinnosti), je taková pokuta dle stále platné judikatury Nejvyššího soudu ČR neplatná. Výkon práva nelze sankcionovat.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
15.2.2022 13:45, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.