Společnost


TGC Energie s.r.o.

Počet nahlášených stížností:8
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#54064Zdražení plynu

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

6 dnů 21 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
30.11.2021, před 3 lety

Josef Flašar

Znění stížnosti

TGC mi oznámilo zdražení ceny plynu a zvýšení záloh. Několikrát jsem jim psal, že nesouhlasím, protože mám produkt : Produkt "Zemní plyn s asistencí" zahrnuje dodávku energií, při níž zákazníci získají nákladovou stabilitu domácnosti po celé smluvní období. Smlouva je uzavírána na 36 měsíců. Zákazníci s produktem Zemní plyn s asistencí eliminují cenové nárůsty i poklesy na energetickém trhu tím, že mají Garantovanou fixní cenu dle příslušného ceníku, která se po celou dobu smluvního vztahu nemění.
Odpověď TGC :
Vážený pane Flašare,
informujeme Vás, že změna produktu je v souladu se smlouvou, obchodními podmínkami a právními předpisy. Ujednání k dodávce plynu (dle platné smlouvy) zní: Cena se řídí sjednaným a platným ceníkem, který je uveřejněn na internetových stránkách Dodavatele www.tgcenergie.cz a který tvoří nedílnou součást této Smlouvy, není-li výslovně sjednána cena individuální. Dodavatel je oprávněn cenu změnit postupem sjednaným ve VOP. V případě, že Zákazník se zvýšením ceny nesouhlasí, je oprávněn od Smlouvy odstoupit dle podmínek sjednaných ve VOP.
Ke změně jsme taktéž oprávněni dle VOP ze dne 07.10.2021 - odst. IV. bod 6).
S ohledem na nový produkt byly zálohové platby nastaveny tak, aby při vyúčtování nevznikl vysoký nedoplatek. Požádáme Vás o do uhrazení rozdílu.
Pokud Vás tedy nezaujal žádný z našich produktů, jste oprávněn nad rámec práva na odstoupení od smlouvy dle EZ, smlouvy a Podmínek smlouvu vypovědět ve lhůtě 1 měsíce od účinnosti změny s výpovědní dobou v délce 1 měsíce, která začne běžet od 1. dne kalendářního měsíce následujícího po doručení výpovědi Dodavateli.
Děkujeme.
Může mi TGC opravdu u stávající smlouvy zvýšit cenu plynu?


Požadované řešení

Mohu trvat na dodržení stávající platné smlouvy ?


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.12.2021 12:09, před 3 lety

Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.

Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.

Dále je možné obrátit se na naši poradnu na čísle 299 149 009.

Ke zvýšení záloh závěrem uvádíme, že je podstatné, kdy ke zvýšení dojde. Pokud k němu dojde v průběhu zúčtovacího období, na které jsou zálohy závazně stanoveny, jde rovněž o jednostrannou změnu smluvních podmínek a platí výše uvedené obdobně. Pokud ovšem ke zvýšení záloh dojde na začátku nového zúčtovací období, pro které je nezbytné nové zálohy vypočítat, nejde podle nás o jednostrannou změnu, ale pouze o nutné stanovení záloh. Výpočet záloh se musí opírat o předpokládanou spotřebu (§ 11a odst. 9 energetického zákona). Šikanózní výpočet záloh bez náležitého odůvodnění je přestupkem podle energetického zákona. Zvýšení záloh je samozřejmě odlišné od zvýšení ceny (zvýšení ceny je rozebráno výše v textu).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.12.2021 12:20, před 3 lety

Spotřebitel nás v mezičase kontaktoval s tím, že spor byl vyřešen tím, že společnost spotřebiteli plně vyhověla.

Z tohoto důvodu stížnost uzavíráme s dosažením dohody, děkujeme stranám za součinnost.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.